HELT IMOT: Høyres Siv Kaspersen er mildt sag tikke klar for noen lokal bompengering, slik MDG har foreslått.

– Helt uaktuelt med lokal bomring i Oppegård!

Høyres Siv Kaspersen mener MDG driver med symbolpolitikk, og slakter MDGs forslag om lokal dieselnekt og bomring i Oppegård.

Publisert

Denne uken forsøkte Oslo kommune seg på dieselbil-nekt på kommunale veier, noe som skapte mye frustrasjon hos bilførere med biler med slikt drivstoff.

Nekten varte i tolv timer før den ble opphevet, etter at været ikke ble som meteorologene først spådde, og luften ikke var så farlig som først antatt.

Ønsker bompengering

I forbindelse med gårsdagens miljøtiltak i Oslo, etterlyste Oppegård MDGs Jens Nordal mer gass i den lokale miljøpolitikken.

KLAR FOR BOMPENGER: MDGs Jens Nordahl her fotografert på sykkeltur til Oslo tirsdag morgen, mener det er smart å innføre lignende tiltak som i Oslo lokalt i Oppegård, samt en lokal bompengering.

– Miljøpolitikken i Oppegård går litt med museskritt når det burde gått med sjumilsstøvler. Et godt eksempel er et forslag MDG hadde før jul, hvor vi ønsket å inneføre en bompengeordning før jul, slik at vi kunne finansiere en intern bussrute i kommunen som kunne matet folk til togstasjonene. Her ble vi nedstemt, nærmest som vanlig, av Høyre, KrF og Frp som sitter i posisjon. Jeg savner flere modige politikere som tør å gjøre som man har gjort i Oslo nå, og vi bør ta en lokal debatt i forhold til hvilke tiltak vi kan innføre for å få folk over på det kollektive og ta bevisste miljøvalg, sa han til oavis.no i går.

– Helt uaktuelt

Høyres Siv Kaspersen mener MDGs forslag er langt utenfor veibanen, rett og slett.

– Jeg noterte meg at MDG skamroste sine kolleger i byrådet i Oslo før de avblåste hele tiltaket samme ettermiddag, og før man visste noe om effekten av dette for forurensingen. Jeg synes det viser hvor viktig symbolpolitikk er for MDG, sier Kaspersen.

– At MDG også lanserer ideen om at Oslo-eksperimentet bør følges opp lokalt i Oppegård, stiller jeg et stort spørsmålstegn ved. Jeg mener det er viktig å ikke bli overivrig i miljøpolitikken. Skal man iverksette tiltak som får store konsekvenser for folk, må vi vite hva vi gjør, hvorfor og at det virker. Vi må tenke langsiktig og være forutsigbare. Vi kan ikke i det ene øyeblikket oppmuntre til kjøp av én type bil gjennom lavere avgifter, for deretter noen år etter bare forby samme bilen. Jeg forstår godt at folk reagerer, sier hun.

MANGE BILER: Det kjører tusenvis av kjøretøy gjennom Oppegård hver dag. Er de klar for bompenger?

PS! Saken fortsetter under bildet!

Opptatt av miljø

Kaspersen påpeker videre at Høyre er opptatt av miljøpolitikk lokalt, men er klar på at det må være faktabasert og fundert på gode og inkluderende prosesser.

IKKE BEGEISTRET: Siv Kaspersen mener fokuset på miljø er viktig, men ikke for enhver pris.

– Den største miljøsynderen i Oppegård er bilen, og særlig den trafikken som hver dag kjører gjennom Oppegård kommune på E18. Den veistrekningen har Oppegård ingen myndighet over, sier Kaspersen.

– At MDG har foreslått bompenger/rushtidsavgift på bilkjøring i Oppegård til å finansiere klimautslippreduserende tiltak, som å finansiere en ny bussrute, er uten realisme. Jeg ser ingen grunn til at vi skal etablere bomstasjoner i vår kommune. Vi er opptatt av å tenke klimavennlig, få folk til å velge klimavennlig transport og gå og sykle mer. Vi jobber for matebusser, men at dette blir en del av det fylkeskommunale tilbudet. For det er fylket som har ansvaret for samferdselstilbudet. Som politiker kan vi trykke på som best vi kan for å etablere bussruter, slik Høyre har gjort det overfor Ruter for å forlenge busslinjen i Oppegård Syd, men avgjørelsen er det ikke kommunen som tar, sier hun.

Folk flest

Kaspersen mener det er viktig med miljøtiltak, men mener hensynet til folks hverdag må ivaretas.

– Skal man iverksette tiltak som direkte griper inn i folks hverdag, er det viktig å finne tiltak som folk forstår, og som oppfattes rettferdig. At den nye dieselbilen ikke kan brukes, men kan erstattes av en gammel bensinbil som forurenser mer viser hvor ulogisk dette blir. For det er nå tross alt slik at både bensin og dieselbiler forurenser og lager svevestøv. At et forbud kun skal gjelde kommunale veier blir også litt meningsløst, sier Kaspersen.

– Det er ikke alle som vet hvilke veier som er kommunale, men det ville bety at den trafikken som forurenser mest i Oppegård , som er gjennom de store innfartsårene, ville kunne tillates. Og hvordan skal det håndheves, politiet har andre viktigere oppgaver å prioritere. Nei, i Oppegård blir det hverken dieselnekt eller bompenger. Men vi oppfordrer gjerne til at flere går eller sykler oftere fremfor å bruke bilen til småkjøring i kommunen, avslutter Kaspersen.

Powered by Labrador CMS