Pendlerparkeringen på Rosenholm

INSPISERTE: Fra venstre: Marius Bjerke fra Statens vegvesen og ingeniørene Knut Bjørnerud og Tom Ausen fra Bymiljøetaten i Oslo.

Den nye avkjørselen blir ikke ferdig til 1. juni

Lørdag settes de nye bomstasjonene i drift. Se bildene fra anleggsplassen på Rosenholm.

Publisert

Når den nye bomringen trer i kraft ved bygrensen til Oslo skal Follo-beboerne som kjent kunne kjøre inn til sin egen del av parkeringsplassen. Og det vil kunne skje fra 1. juni, lover Statens vegvesen.

Men ferdig i tide, med alt, det blir de ikke. Det kan byggeleder Marius Bjerke hos Statens vegvesen bekrefte med sikkerhet.

– Noe arbeid vil gjenstå, som asfaltering og kantsetting, men det skal bli ferdig rundt midten av juni, sier Bjerke.

– Må utbedres

Tirsdag 28. mai var nemlig overingeniør Tom Ausen og kontrollingeniør Knut Bjørnerud fra Bymiljøetaten i Oslo kommune på befaring. De fant at ikke alt var i orden og i henhold til kommunens standarder og krav.

– Vi ser på selve utførelsen og den må utbedres. Det skal blant annet være et gjennomgående fortau, og det er ikke på plass nå, sier Knut Bjørnerud til Oppegård Avis.

Parkeringsplassen på Rosenholm blir delt. Det er ca. 250 plasser tilgjengelig pr. dags dato, og Follo-beboerne får sin andel av disse.

Buss for tog?

Marius Bjerke i Statens vegvesen har tidligere opplyst til Oppegård Avis at den nye parkeringsplassen vil gi 66 plasser på Oslo-siden og 186-plasser på Oppegård-siden.

Den nye avkjøringen må også tilpasses det faktum at det i perioder er «buss for tog», og at bussene skal kunne ha snuradius. Det kan se ut som det kan bli trangt og vanskelige svingradiuser, spesielt med tanke på vintersnø og vanskelige kjøreforhold.

Mens Oppegård Avis var på stedet overhørte vi at ingeniørene drøftet disse problemstillingene. Se video her: 

Powered by Labrador CMS