Trafikksikkerhet
Snart skal Sønsterudveien og deler av Kongeveien oppgraderes
I november skal busslommene ved klubbhuset i Kongeveien og langs hele Sønsterudveien fjernes og erstattes med kantstopp. Det skal også bygges flere opphøyde gangfelt og settes opp seks nye leskur. Disse tiltakene innebærer at det blir behov for lysregulering i fire uker.
Sønsterudveien, som er en av de mest trafikkerte veiene i Oppegård og blant de mest ulykkesbelastede veiene i Akershus, har i flere år vært en pest og en plage for bilister, særlig i rushtiden. Gjennomfartsåren binder sammen E18 og E6 i Oppegård, og brukes mye av pendlere i bil i tillegg til mange som velger buss som transportmiddel.
Om to uker skal Statens vegvesen (SVV) sette i gang med noe som kan bli fullt trafikkinfarkt i Sønsterudveien.
Les også: Advarer mot tre eggeformede svinger i Oppegård
Lysregulering hele november
– Vi skal sette i gang med flere tiltak i Sønsterudveien, med oppstart fra cirka fredag 1. november. Etter planen skal arbeidene pågå i fire uker. I forbindelse med disse tiltakene vil det være behov for lysregulering fra klokken 07:00 til klokken 19:00 mandag til fredag i hele perioden, sier kontrollingeniør i SVV, Fredrik J. Nyland.
Han anbefaler å velge omkjøring i de fire ukene arbeidene i Sønsterudveien og Kongeveien pågår.
– I Sønsterudveien og Kongeveien samt i rundkjøringen ved Skiveien vil det bli redusert fremkommelighet mens arbeidene pågår. Vi anbefaler derfor å velge alternative ruter. Det er ønskelig at trafikantene benytter seg av Tverrveien og Skiveien i denne perioden, sier Nyland.
Les også: Lysreguleringen er tilbake i Skiveien
Les også: Lysregulering i Tverrveien i syv uker
Fjerner busslommer
I løpet av november skal SVV fjerne busslommene i Sønsterudveien, på begge sider av holdeplassene Nordberg, Frøyas vei og Sofiemyr senter, samt like ved klubbhuset i Kongeveien.
Istedenfor skal det settes opp såkalte kantstopp, noe som innebærer at bussene stopper midt i kjørefeltet og ikke inne på busslommene som i dag.
Les også: Farlig forbikjøring i Kongeveien
Blir enklere for bussåfører
Senioringeniør Vegard Moe i SVV forklarer at det etableres kantstopp på denne strekningen for å prioritere bussen og dens fremkommelighet.
– Andre kjøretøy må stå bak og vente den tiden det tar å betjene hver enkelt holdeplass.
Vegard Moe, senioringeniør i SVV
– Ved å bygge om fra busslommer til kantstopp vil bussene bruke kortere tid på holdeplass, sier han.
– Vil dette ikke skape enda mer trafikkaos og farlige forbikjøringer, spesielt i rushen?
– Kantstopp for buss gjør det enklere for bussjåførene å komme helt inntil kantsteinen på holdeplassen. Samtidig vil bussene bruke kortere tid på holdeplassen. Andre kjøretøy må stå bak og vente den tiden det tar å betjene hver enkelt holdeplass, sier Moe.
Han sier det er laget en rapport som har vurdert ombygging av busslommer til kantstopp i Bergen. I tillegg viser han også til anbefalingene fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
Les også: 36 «dobbeltparkeringer» på tolv timer
Seks nye leskur
Samtidig får Sønsterudveien seks nye leskur som skal monteres på begge sider av veien ved stoppene Nordberg, Frøyas vei og Sofiemyr senter.
Opphøyde gangfelt
Det skal bygges opphøyde gangfelt ved innkjøringene til Ødegården, Sofiemyr senter, Frøyas vei og Søndre Skrenten.
Ved innkjøringene til Wessels vei og Holbergsvei skal krysningspunktene strammes opp ved å flytte fotgjengerfeltene litt lenger inn i Wessels vei og Holbergsvei.
– Dette vil gjøre det enklere og mer trafikksikkert for de ulike trafikantene å komme igjennom kryssområdet, sier Moe i SVV.
Han sier anslått kostnad for hele prosjektet er på rundt 5,5 millioner kroner.
– Dette er inkludert utbedring av belysning på strekningen, sier han.
Atle Årnes fra Sofiemyr er glad for alle trafikksikkerhetstiltakene i Sønsterudveien.
– Flott med tiltak som får ned farten. Om den unødvendige tungtransporten holder seg unna også, blir det tryggere å ferdes i Sønsterudveien for skoleelevene, sier han.
Les også: Manglende sikring i Skiveien
Store tiltak lagt på is
Det har vært store planer om ulike tiltak i Sønsterudveien i lang tid. I 2012 laget SVV et forprosjekt med forslag om omfattende tiltak. Bare strakstiltakene handlet om et beløp på 9,5 til 14,5 millioner kroner.
To år senere jobbet de med planlegging av en toveis sykkelvei, et fortau på sørsiden av Sønsterudveien samt en del mindre strakstiltak. Reguleringsforslaget handlet om strekningen fra rundkjøringen ved Kolbotn kirke og helt til krysset i Taraldrudveien.
Les også: Store forandringer på Sofiemyr
Fylkeskommunen, som har ansvar for denne strekningen, har ikke avsatt midler til de store tiltakene ennå, ifølge Moe i SVV.
Til tross for det omfattende behovet for større tiltak, har fylkespolitikerne bevilget kun 5,5 millioner kroner til mindre og enklere tiltak innen 2019. Disse handler om utbedring av belysningen samt tiltakene beskrevet i denne artikkelen.
Les også: – Dette skal ikke skje