SVARER: Mange har lurt på hvordan de ter mulig med så mange avkjøringer på så kort tid med busser, og hvorfor de stamper på glatta. Cathrine Myhren i Riter (innfelt) svarer i denne artikkelen.

Ruter: – Kjettinger er ikke nødvendigvis løsningen

Store utfordringer for bussene i Oppegård på glatta, forteller Ruter.

Publisert

De siste dagene har det vært mange hendelser rundt bussene her i Oppegård. Tirsdag for en uke siden kjørte en buss av veien ved busslommen ikke langt fra rundkjøringen ved Biltema og Plantasjen i Kongeveien. Samme dag ble det meldt om flere busser som stod bom stille ved Sofiemyr senter på grunn av holken.

I går, tirsdag den 23. januar, stod en lang rekke busser bom fast i Valhallaveien, og i formiddag, den 24. januar, kjørte nok en buss av veien i den samme busslommen som den tidligere omtalte for en uke siden. 

NB! Saken fortsetter under videoen! Der kan du se hvordan det så ut i Valhallaveien i går, da bussene stod fast på rad og rekke.

– Utfordrende

Klikk play for å se video!

Spørsmålene har vært mange på Oppegård Avis sin Facebook-side rundt bruken av kjetting, kvaliteten på dekk og valget av sko til bussene på glatta.

Cathrine Myhren i presseavdelingen i Ruter medgir at det er utfordrende å være sjåfør om dagen, men gir dem skryt for jobben de gjør under vanskelige forhold.

Les også: Buss utfor veien på Sofiemyr - igjen

– En 81-buss skled av veien ved Fløysbonn i dag, det var ingen passasjerer om bord. Visse dager er det utfordrende kjøreforhold og veldig glatt. Heldigvis har vi dyktige sjåfører ute på veiene og kollektivtrafikken i området har stort sett gått greit, både 81 og 87 bussen kjører i ti og 15 minutters frekvens på morgenen. Det betyr at det er veldig mange busser som har kjørt og klart seg helt fint på det glatte føret i dag, skriver hun.

NB! Saken fortsetter under bildene!

KJØRTE UTFOR: For en uke siden kjørte en buss utfor veien ved busslommen ved rundkjøringen ved Plantasjen på Sofiemyr.
NOK EN AVKJØRING: Også i formiddag, onsdag den 24. januar, kjørte en buss av veien på samme sted.

Kjetting eller ikke

Så til spørsmålet om dekk og kjetting. Ruter forteller at kjetting og annet skotøy til bussene vurderes fortløpende av sjåførene, men at kjetting ikke nødvendigvis er løsningen.

– Bussene som kjører i Oslo og Akershus er skodd med helårsdekk året rundt og skal derfor være godt forberedt på vanskelige kjøreforhold. Ved behov kan man også sette på kjetting, dette er en vurdering som tas av til syvende og sist av den enkelte sjåfør. Helårsdekkene skiftes på høsten hvert år, og er i god stand. Dekkene sjekkes daglig av sjåføren når han henter ut en buss, og dekkene sjekkes av underleverandør flere ganger i løpet av året, forteller hun.

Les også: Busskaos i Valhallaveien

– Under visse forhold er veiene veldig glatte, og det kan tidvis påvirke fremkommelighet for bussene, dette har ingenting med kvaliteten på dekkene å gjøre og behøver heller ikke å være uttrykk for at kjetting på dekkene er løsningen. Når det er glatt på veiene kan busser bl.a. forsinkes av andre forhold i trafikken, som lastebiler og andre biler med dekk av ulik kvalitet, til og med sommerdekk, og manglende strøing og salting eller grusing, forteller hun videre

SVARER: Cathrine Myhren, pressekontakt i Ruter.

NB! Saken fortsetter under bildet!

Ber folk bruke god tid

Ruter ber videre passasjerer om å beregne god tid og sjekke appen deres.  

– Generelt vil jeg fremdeles oppfordre alle våre kunder til å beregne god tid, bruke reiseplanleggeren på nett eller i RuterReise, det er utfordrende kjøreforhold og glatt på veiene og forsinkelser og delinnstillinger kan dessverre forekomme, avslutter Myhren.

Powered by Labrador CMS