BRUK NATUREN! Løping i naturen anbefales, året rundt. Her fra en nydelig løpetur på snøunderlag nylig.
BRUK NATUREN! Løping i naturen anbefales, året rundt. Her fra en nydelig løpetur på snøunderlag nylig.

Ti bud for et godt løpeår

Trenger du noen gode råd på veien ut mot løpeturen? Sjekk tipsene til Christian fra Myrvoll.

Publisert

Mens koronapandemien med alle sine restriksjoner tærer på de fleste av oss, er det ekstra viktig å finne noen positive ting i hverdagen. Noe av det enkleste og beste er å ta i bruk naturen, skogsveiene og gangveiene i nærområdet og komme seg ut. Ta seg en løpetur, få frisk luft i lungene og klarne tankene.

For Christian Odgaard har hjemmekontor vært en fast realitet helt siden mars. Den entusiastiske mosjonisten fra Myrvoll innrømmer at situasjonen begynner å tære. Derfor har han satt opp sine egne «10 bud for et godt løpsår». Mange kan nok ha både nytte og glede av å følge i hvert fall noen av disse rådene.

1. Løp heller ofte og kort enn sjeldent og langt!

Etter mange år med minst en hviledag mellom hver løpetur la jeg i fjor om til 5 økter ukentlig, men stort sett bare 40-60 minutter per løpetur. De hyppigere, men korte øktene er mindre utmattende og skadeutløsende, samt enklere å få gjennomført i en hektisk hverdag. I tillegg får jeg jo nå flere påfyll av gode løpsopplevelser og nettopp det har vært et viktig ess i ermet i litt ugreie pandemi-tider.

2. Asfalt er bra, men naturen er best!

Jeg finner sånn en herlig ro når jeg løper i skogen. Stiløping er til tider dessuten påtvungen mindfulness der man må konsentrere seg hele tiden.

3. Ro ned målejaget!

Akkurat nå synes jeg det er en voldsom befrielse verken å fokusere på fart eller strenge treningsprogrammer. Bare det å legge ut på en løpetur og la dagsformen diktere både tempo og veivalg er en ubeskrivelig deilig frihetsfølelse! Ser man noe fint underveis er det dessuten rom for å stoppe opp, nyte synet, kanskje ta et bilde eller to for deretter å løpe videre.

4. «Dagslys-stund har gull i munn!»

Som småbarnsfar i tidsklemma har det tidligere blitt mange løpeturer med refleksvesten på i mørket. Med litt eldre barn dukker nå mulighetene oftere opp for en kortere økt rett etter jobb eller på dagtid i helgene. Det å se sola kryssklippet med blå himmel på flere av turene gir et ekstra stort overskudd som man tar med seg inn i fortsatt travle dager.

5. Sammen er vi sterke!

Å løpe rolige langturer i lag med en god venn eller to kan jo ofte være selve rosinen i løpspølsa! Man får masse tid til å bli oppdatert på siste nytt, samt trimmet lattermusklene! Sånne herlige fellesturer skal prioriteres også i 2021.

6. Oppsøk humor og positivitet!

Med negative nyheter på alle flater nærmest døgnet rundt i 2020 har jeg vært ekstra påpasselig med å fylle hodet med positivitet på løpeturene. Lettbente fotball-programmer, Alex Rosén Show på Radio Rock, «Sånn er du» osv. har stått på podcast-menyen.

7. Dyrk din indre oppdager!

Lista ligger utvilsomt høyt når man bor i samme område som selveste Roald Amundsen i sin tid gjorde, men det er uansett artig i hvert fall å prøve å være litt eventyrer selv også! Det ligger jo så mye god energi i stadig å utforske nye områder, stier og veier i eget nabolag.

8. Norge er full av kortreiste løpsgodbiter!

2020 ga meg to fantastiske løpsopplevelser i Fredrikstadmarka, den lokale perlen Årungen Rundt samt terrengløpet Hauernløpet i min gamle hjemby Drammen. Det er noe ekstra sjarmerende med disse mindre norske løpene med så mange flotte frivillige som ofrer så mye for relativt få deltakere. Jeg har allerede flere norske løp på blokka nå for 2021.

9. Mimring er en joker!

Man skal ikke grave seg ned i fortiden, men det ligger mye god energi og takknemlighet også i gamle løpsminner. Jeg har kost meg masse med disse minnene mens jeg har løpt rundt i Nordre Follo de siste månedene!

10. Aldri slutt å drømme!

2020 har lært meg at alt kan skje i verden, men at jeg som løper heldigvis klarer meg veldig fint med et par løpesko, gode venner, tilgang til flott kortreist natur samt noen mindre og herlige norske løp. Så kom deg ut i din lokale natur løpende, gående, syklende eller med ski på beina og nyt livet her og nå, avslutter Christian.

–Løpingen har for egen del steppet opp som en virkelig positiv og viktig klippe i havet både for kropp og sjel! Her er 10 positive lærdommer jeg som løper (og hobbyfilosof!) har gjort meg i 2020 og som jeg uansett skal benytte meg mer av i årene som kommer, sier Odgaard.