VANT ANBUD: Christiania Taxi har ansvaret for all pasienttransport i Nordre Follo. Mange pasienter er misfornøyde.

Synes tilbudet fungerer godt

Husker du Ole Berg Hansen som ble sittende å vente på pasienttransport i to timer? Nå har helseforetaket uttalt seg om samarbeidet med Christiania Taxi.

Publisert Sist oppdatert

Før helgen skrev vil om pasienten Ole Berg Hansen som ble sittende å vente i nesten to timer på pasienttransport fra legesenteret.

I kjølvannet av saken stilte vi en rekke spørsmål, både til taxiselskapet og til helseforetaket som har ansvaret for kontraktene.

Christiania Taxi har ikke besvart våre henvendelser i saken, men nå har det kommet et kort svar fra Oslo universitetssykehus, som altså inngår og forvalter avtalene om pasienttransport i vårt distrikt.

MÅTTE VENTE: Ole Berg Hansen ble sittende på legekontoret i nesten to timer.

Oslo universitetssykehus

Det er Egil Johannessen, Avdelingsleder, pasientreise- og syketransportavdelingen, Prehospital klinikk ved Oslo Universitetssykehus som har besvart våre generelle spørsmål.

– Hvorfor ble Christiania Taxi valg i denne prosessen?

– De ble valgt etter en totalvurdering av tilbudet opp mot kriteriene i anbudet.

Et lite googlesøk tyder på at svært mange pasienter synes at de blir dårligere ivaretatt på transportområdet nå, enn tidligere. Hvordan synes dere oppdraget til Christiania Taxi fungerer?

– Per nå opplever vi at det fungerer bra.

– Får dere mer klager på Christiania Taxi, enn tidligere?

– Nei. Vi får færre klager enn vi fikk før jul. Dette har nok en sammenheng med at det ble gjort tiltak i desember, hvor Christiania Taxi ble løst fra en kontrakt i Asker og Bærum for å kunne fokusere på leveransen i bl.a Follo, skriver Johannessen til Oppegård Avis.

Mange klager

Inntrykket om at avtalen forvaltes godt rimer dårlig med tilbakemeldingene vi har fått fra våre lesere de siste dagene. Da vi publiserte saken om Berg Hansen var den en rekke lesere som ville dele sine erfaringer.

«Sommer Kristiansen: Sønnen min ble hentet av sykebil og kjørt på legevakta en natt her like etter jul, han er 7 år og da vi skulle hjem skulle vi få drosje, ventet i over 2 timer på legevakten før jeg ringte og vekket men mor klokken 4.30 for å komme oss hjem...»

«Kari Melsom: Det er nok flere av oss som har dårlig erfaring med dette selskapet.»

«Jarle Halvorsen: Hvordan ett selskap som konsekvent leverer dårlige tjenester i det hele tatt er vurdert i en anbudskonkurranse er for meg helt uforståelig. Problemet er imidlertid todelt ettersom dette nærmest skal drives til selvkost, og derfor vil bare være surrebukkene i bransjen som i det hele tatt vurdere å levere anbud.. med de konsekvensene det får.»

«Grethe Laila Martinsen: Jeg har også hatt dårlig opplevelse med Christiania Taxipå tide at sykehusene bytter selskap.»

«Inger Furu: Forsinkede og uteblitte pasienttransporter har skjedd i lang. Dette gjelder selv om pasienten skal til legekontor eller time på Ahus, Lørenskog. Min erfaring er at det er umulig å etterlyse transporten selv. Den må etterlyses av legekontoret som har bestilt. På mitt legekontor er det alltid 9 foran-i-køen. Det fungerte bedre før Christianis Taxi kom inn i bildet. Det er mange syke og gamle, og de har ikke overskudd til klage. Jeg bruker helsenorge.no i kommunikasjon med fastlegen. Stort flertall av gamle har Doro mobiltelefon med store taste-knapper. Kommunen må ordne opp. Noen må vel ha ansvar for at anbudsbetingelser blir fulgt opp.»

Oppegård Avis følger saken videre.

Powered by Labrador CMS