FORTSETTER SOM FØR: Butikksjef Øyvind Øvsthus trekker fokuset mot eget tilbud fremfor å frykte konkurrentene.

Nå blir det priskrig og kundekamp!

Dagligvarebutikkene kvesser knivene og skjerper konkurransen etter Remas æpp-lansering. Det kommer kundene til gode!

Publisert

Det har vært mye dagligvareprat i nyhetsbildet i forbindelse med Rema 100s storlansering av appen "Æ".

Mens Rema 1000 regner med storinnrykk og økte markedsandeler, skjelver ikke de andre butikkene i Oppegård i buksene av den grunn. De har derimot tenkt å skjerpe konkurransen ytterligere i kampen om kundene, noe som kan føre til at det blir priskrig og hard kamp om kundene her i Oppegård.

Les også hva matkundene i Oppegård mener om langåpne butikker!

– Frykter ikke Remas satsning

Kjøpmann Øyvind Øvsthus hos Meny på Greverud er klar for et nytt år, og lar seg ikke skremme av Remas nye storsatsing.

– Jeg tror ikke det vil ha så enormt mye å si med den appen. Det vil sikkert gi noen rabatter til kundene som handler der, men det vil nok ikke påvirke oss ekstremt mye, sier Øvsthus.

KLAR FOR KUNDEKAMP: Butikksjef Øyvind Øvsthus på Meny på Greverud skal bygge videre på egne styrker fremover i kampen om kundene.

I fjor omsatte Meny Greverud for litt over 100 millioner kroner. Han påpeker at en app i seg selv ikke er noen nyhet.

– Vi har 7 prosent på frukt og grønt med vår app. Det er ikke noe nytt sånn sett, vi har også hatt en app lenge. Så revolusjonerende er det ikke, sier han.

Snart får Greverud-butikken Rema 1000 som nabo. Det bekymrer heller ikke Øvsthus, som skal bygge videre på suksessen han har i dag.

– Vi har såpass stort utvalg fra før av, hos oss er vi venner med alle. Når Rema kommer ved siden av oss, ser vi ikke det som et stort problem i forhold til vårt og deres sortiment, sier Øvsthus.

– Frykter ingenting

Kiwi har allerede svart med å doble bonusen fra 7,5 prosent til 15 prosent på frukt og grønt.

KLAR FOR KAMP: Butikksjef hos Coop Extra, Loganathan Sivasambu, er klar til å ta opp kampen om kundene mot Rema 1000.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, ser likevel ikke på satsningen til Rema som en trussel.

– Det her er ikke noe nytt. Vi har holdt på med dette i 20 år, og for ett år siden lanserte vi Kiwi pluss. Vi så på dette som sterkt inspirert av oss, eller en blåkopi faktisk, sier Arvin om det nye Rema 1000 stuntet.

Butikksjef hos Coop Extra på Sofiemyr, Loganathan Sivasambu, er derimot ikke redd for å miste kunder til Rema, som følge av den nye rabattordningen.

– Nei, vi er ikke redde for det. Vi har samme tilbud og medlemsfordeler fra før, og vi i Coop er villige til å konkurrere. Vi liker konkurranse, sier Sivasambu. 

Tror på appen og ny bestevenn-ordning

HAR TRUA: Kjøpmann Erlend Herbjørnrød hos Rema 1000 på Sofiemyr tror dette blir nok et godt Rema-år.

Rema 1000 er også i gang med en ny ordning de har kalt «bestevenn», som skal sørge for færre leverandører, men et bredere vareutvalg. Fra første februar vil det skje flere endringer.

Butikksjef Erlend Herbjørnrød vil ikke avsløre for mye, men sier at det vil bli en vridning mot å føre flere egne merker som skal gi et bredere vareutvalg.

– Å gå inn i en Rema eller Kiwi-butikk kan virke ganske likt. Vi ønsker å gå en annen retning. Man skal få alt man trenger, men ikke akkurat det samme som naboene har. Vi skal få inn masse nye varer som ingen andre har, med mindre sukker, salt og mer fiber enn andre har i dag, sier Herbjørnrød.

Han hevder forbrukerne ikke vil lide ved å fjerne visse merker, så lenge det totale utvalget av varer vil bli bredere. Noen av aktørene som forsvinner fra hyllene på Sofiemyr er Twinings og Kims.

Hans hovedfokus er å lage en best mulig butikk for sine kunder, ikke fokusere på konkurrentene i kommunen.

– Hva de andre kommer til å gjøre vet jeg ikke enda, men at det skjer ting gagner forbrukeren. Et annet sortiment vil være med på å presse prisene ned, det er mer positivt enn det er negativt at noen varer blit borte hos oss, sier Herbjørnrød.

– Er kundene fornøyd, blir de hos oss, sier han.

 

 

 
Powered by Labrador CMS