Matvarebutikker i tidligere Oppegård

– UTKONKURRERER HVERANDRE: – De store dagligvarekjedene bruker store ressurser på å utkonkurrere hverandre, sier ekspert på dagligvarebransjen, Odd Gisholt.
– UTKONKURRERER HVERANDRE: – De store dagligvarekjedene bruker store ressurser på å utkonkurrere hverandre, sier ekspert på dagligvarebransjen, Odd Gisholt.

– Kundene er de store vinnerne

Det dukker stadig opp nye daglig­varebutikker i nærmiljøet vårt. Ekspert på daglig­varebransjen, Odd Gisholt, sier kundene kan glede seg til priskrig.

Publisert

I fjor åpnet tre nye butikker i tidligere Oppegård kommune (Rema 1000 Greverud, Kiwi Myrvoll og Meny Greverud). Til høsten åpner enda en ny butikk dørene (Kiwi Sofiemyr).

– Det blir klart en priskrig. De store kjedene bruker store ressurser på å etablere nye butikker for å slå knockout på hverandre, sier Odd Gisholt, som er utdannet siviløkonom og ekspert på dagligvaremarkedet ved Handelshøyskolen BI.

– Det blir klart en priskrig. De store kjedene bruker store ressurser på å etablere nye butikker for å slå knockout på hverandre.

Odd Gisholt, ekspert på daglig­varebransjen

Selv mener han at det ikke er fornuftig når butikkene velger å utkonkurrere hverandre på denne måten.

– De som kan glede seg stort er nok kundene. De er de store vinnerne i en slik situasjon, sier 73-åringen.

Vinnerne og taperne

Gisholt sier at de tre dominerende kjedene i den norske dagligvarebransjen, Coop, NorgesGruppen og Rema 1000, konkurrerer knallhardt mot hverandre.

– Det kan fort bli vinnere og tapere.

Odd Gisholt, ekspert på daglig­varebransjen

– Kiwi sier at de gir seg aldri på pris og de vinner ofte VGs matbørs. Når en stor Kiwi etablerer seg ved siden av de to andre store butikkene, må naboene følge med. Det er ikke sikkert at alle de tre butikkene (Kiwi Sofiemyr, Rema 1000 Sofiemyr og Coop Prix Sofiemyr) kommer til å gå med overskudd. Det kan fort bli vinnere og tapere, sier Gisholt.

Les også: Åpner gigant-Kiwi på Sofiemyr

Fjorårets omsetning i Oppegård:

1. Coop: 280,6 millioner kroner

2. NorgesGruppen (Kiwi og Rema): 237,4 millioner kroner

3. Rema 1000: 188,4 millioner kroner

– Har ressurser til det

Omsetningstall for Norge (2019):

* Analysebyrået Nielsens rapport har ikke lagt frem tallene for alle kjedene i Norge for hele 2019 ennå, men tallene for det første halvåret i fjor viser at Rema 1000 faller mest i dagligvaremarkedet.

* Av kjedens butikker er det Kiwi som kan vise til størst framgang, ifølge den samme rapporten.

I ukens Oppegård Avis kan du lese om et stort næringsområde på Fløysbonn/Sofiemyr som Solon Eiendom vil omregulere til boligformål for å kunne bygge det ut med opptil 1200 boliger, men omreguleringen tar cirka fire år. Til tross for det, velger Kiwi å etablere en stor butikk i dette området hvor det allerede i dag finnes to andre store dagligvarebutikker.

– Det er nok en kamp i markedet om kunder, den beste beliggenheten og lave priser. Kiwi og NorgesGruppen har ressurser til å etablere nye butikker og de må selv vurdere hva som er best for dem. Kjedene prøver alltid å etablere seg på steder med den beste beliggenheten, store parkeringsarealer og en god kollektivforbindelse. Når det gjelder kundene, vil de alltid ha et valg, og til syvende og sist blir det opp til dem å bestemme hvor de skal handle, sier Gisholt.

Les også: Vil bygge opptil 1200 boliger på Fløysbonn