FORETREKKER EL-BIL: Kjøreelevene Sivert Magnussøn Lunde og Karsten Moen Nitter foretrekker el-bil når de kjører.
FORETREKKER EL-BIL: Kjøreelevene Sivert Magnussøn Lunde og Karsten Moen Nitter foretrekker el-bil når de kjører.

– En så liten ting å gjøre som gir så stor gevinst

Når unge i dag lærer å kjøre bil, møter de stadig oftere på el-biler som øvelsesbil. For oppegårdingene Karsten Moen Nitter og Sivert Magnussøn Lunde er det el-bil som er normalen.

Publisert

– Normalen er å kjøre el-bil. Å kjøre noe annet begynner å bli rart. Slik var det ikke for fem år siden, sier Karsten Moen Nitter som er elev ved Fram Trafikkskole på Sofiemyr.

Forventet

Fram Trafikkskole satser på el-biler når de lærer sine elever å kjøre.

Sivert Magnussøn Lunde er også elev på samme kjøreskolen, og poengter at det lønner seg både økonomisk, og for miljøet å kjøre el-bil.

– Mer behagelig er det også, sier han, og legger til at hjemme har han tilgang på både el-bil og bil som ikke går på strøm.

Begge elevene har kjørt begge typer bil, og føler at de er med på en miljøbevegelse ved å kjøre el-bil.

– Man er nok litt bevisst på det, det er jo forventet av samfunnet at man skal kjøre el-bil, sier Moen Nitter.

Enkelt

– Det er bare positivt å kjøre el. En så liten ting å gjøre som gir så stor gevinst, sier Moen Nitter når Oppegård Avis spør om de ikke ser ulemper med å kjøre el-bil.

Ladestasjoner for eksempel. Selv om det stadig kommer flere av dem, finnes det jo nok av de som klager på rekkeviddeangst.

Men for disse to er rekkeviddeangst ikke noe de en gang tenker over. Tvert om, opplever de at det er lagt godt opp til å bruke el-bil, særlig her i kommunen, sier de før de begynner å ramse opp ladeplasser i nærheten.

– Det er enkelt for oss å gjøre, det er jo så godt lagt opp til det, sier Moen Nitter og poengterer at det er lett å lade hjemme også.

Savner lader på RA

Et sted det derimot ikke er el-bil lader, er på videregående skolen Roald Amundsen på Sofiemyr. Det er begge to enige om at er et savn.

– Vi håper på ladere på RA. De kunne godt hatt ladestasjoner der. Jeg tror det blir flere der etter hvert, mange får jo lappen mens man går på skolen, sier Magnussøn Lunde.

El- bil er i alle tilfeller bilen begge kommer til å gå for når de endelig får seg lappen.

– Jeg kommer til å bruke bilen hjemme om den er ledig, og hvis jeg skal veldig langt kan jeg jo ta familiebilen, sier Magussøn Lunde og legger til:

– Det er jo ikke krise om jeg må stoppe å lade heller.

SATSER PÅ EL_BILER: Kjørelærer og eier av Fram Trafikkskole mener det er viktig å bruke el-biler når de bruker bil så mye som de gjør.
SATSER PÅ EL_BILER: Kjørelærer og eier av Fram Trafikkskole mener det er viktig å bruke el-biler når de bruker bil så mye som de gjør.

Sitter mye i bil

Nicolai S. Hansen, kjørelærer og eier av Fram Trafikkskole, poengterer at valget av el-biler handler om gode sikkerhetssystemer som gir økt trygghet og en visjon om nullutslipp. Men han mener det nesten bare skulle mangle.

– Vi sitter tross alt i bilen fra kvart på syv om morgenen til fem om ettermiddagen, hver dag. Da er det greit å være forbyggende, sier Hansen og smiler bredt.

Grunn til å smile kan han jo også ha, for en fordel med el- biler skal jo være at det er billigere å kjøre på strøm. Og høye strømpriser til tross, så har han merket stor forskjell økonomisk. Men viktigere er det å få frem at elevene er blitt tydelig mer miljøbevisste, og det synes Hansen er supert.

– Mange vil kjøre el-bil fordi det er det de har hjemme. Det er blitt en form for normal.

Han legger til at når de velger ut biler til kjøreskolen så legger de i ekstra penger for å få ekstra funksjoner, slik som fotgjengervarsler og blindsonevarsler (og en lang liste til), slik at det blir enda tryggere å kjøre bil.

– Mange kommenterer at vi kjører dyre, fine biler, men det er fordi vi vil ha disse systemene, og vi jobber aktivt med å introdusere de. Det er ikke standard utstyr på de vanlige el- bilene, men de gjør det enda tryggere å kjøre.

Powered by Labrador CMS