VELKOMMEN: Marius Nossek Forråsveen, Madeleine Brørs, Ejjub Ganibegovic og Silje Vaagland har laget informasjonspakker til klassekamerater som kanskje kommer.
VELKOMMEN: Marius Nossek Forråsveen, Madeleine Brørs, Ejjub Ganibegovic og Silje Vaagland har laget informasjonspakker til klassekamerater som kanskje kommer.

Laget velkomstpakker til sine nye klassekamerater

8. trinn på Ingieråsen ungdomsskole er klare hvis de får ukrainske klassekamerater.

Publisert Sist oppdatert

De neste ukene vil mange barn og unge i Oppegård få en ny klassekamerat fra Ukraina. Hvordan tar man i så fall imot disse nye bekjentskapene? Det har 8. klasse på Ingieråsen prøvd å finne ut.

Tirsdag denne uken var det tverrfaglig dag, og 8. trinn ble delt i grupper som sammen skulle lage en velkomstpakke tiltenkt en ny, ukrainsk klassekamerat. Elevene sto relativt fritt til å velge hva de ville lage, men felles for alle var at pakken skulle inneholde informasjon om Norge, og om hvordan det er å være ungdom på Kolbotn. Til slutt ble de tre beste prosjektene kåret.

Nye klassekamerater

De tre vinnergruppene har laget fine plakater med ukrainsk-norske ordlister, fakta om Norge og hva som er typisk norsk. Andre rakk til og med å lage informasjonsvideoer der de tar med seg seerne på tur i lokalmiljøet.

– Vi har laget en plakat der vi har skrevet en ordliste og vi har skrevet mye om hva som er klassisk norsk, som hva man spiser, driver med og sånne ting. Og så har vi tatt buss litt rundt på Kolbotn, Tårnåsen og Sofiemyr og filmet overalt, og vist forskjellige steder, forskjellige butikker, restauranter, kebabsjapper og sånne greier, sier Marius Nossek Forårsveen.

– Må være rause

Kommunen forbereder seg på å kunne ta imot over 200 ukrainske flyktninger, så det er derfor ikke utenkelig at 8. klassingene snart får en ny elev i klassen. Elevene har allerede flere tanker om hvordan de skal ta imot en ny, ukrainsk klassekamerat.

– Man må jo ta dem imot på en fin måte og prøve å forstå hverandre, sier Madeleine Brørs.

Ejjub Ganibegovic er enig og mener at man må være rause i forbindelse med tenkelige språkproblemer.

– Hvis personen ikke forstår noe, så ikke gjør narr av han, og si at det er helt normalt, sier Ejjub.

Silje Vaagland er glad for at Norge kan bidra.

– Det som er fint, er at Norge kan ta imot folk fra Ukraina og hjelpe, sier hun.

– Tullete krig

Alle fire vi snakker med, er selvsagt imot krigen.

– Ja, det er en tullete krig sånn egentlig, det er jo på et dårlig grunnlag, sier Madeleine Brørs.

Klassekameraten mener at den russiske presidenten ikke vet hva han gjør.

– Putin har ikke peiling på hva han driver med. Det han prøver på, gir ikke mye mening, han prøver å putte Sovjet tilbake, mener Ejjub Ganibegovic.

Flere fag møtes

Elevene på 8.trinn har i flere uker snakket om krigen i samfunnsfagstimene, og da lærerne så at det snart var planlagt en tverrfaglig dag, bød muligheten seg.

– Det var skolens rådgiver som foreslo å bruke den tverrfaglige dagen til å jobbe med krigen i Ukraina, og kanskje det faktum at vi kommer til å måtte ta imot elever som kommer fra Ukraina, sier Jonas Halstensen, som er lærer på 8.trinn.

Han må innrømme at de ikke har tenkt så veldig mye på fag underveis, men at de likevel har fått stimulert elevenes ferdigheter i både norsk, samfunnsfag og kunst og håndverk.

– Og veldig mange har brukt engelsk i dag, skyter kollegaen Magnus Saxlund inn.

De to lærerne er veldig fornøyde med elevene og forteller entusiastisk om filming i nærmiljøet.

– Mest imponerende var kanskje at noen begynte å lære seg litt ukrainsk, for å skrive det på plakaten. Til og med uttale var det noen som terpet på, så det er mye bra som kommer ut av en sånn dag, når man er fri til å gjøre hva man vil, sier Saxlund.

BLE IMPONERT: Lærerne Jonas Halstensen og Magnus Saxlund er fornøyde med elevenes innsats.
BLE IMPONERT: Lærerne Jonas Halstensen og Magnus Saxlund er fornøyde med elevenes innsats.
Powered by Labrador CMS