ARBEIDSPLASSEN: – Dette blir bare en bedre og bedre arbeidsplass, sier Vamp-gründer Øyvind Staveland (nr 2 fra venstre). Torsdag 27. februar spiller det anerkjente bandet i Kolben.
ARBEIDSPLASSEN: – Dette blir bare en bedre og bedre arbeidsplass, sier Vamp-gründer Øyvind Staveland (nr 2 fra venstre). Torsdag 27. februar spiller det anerkjente bandet i Kolben.

– Alltid stas å komme tilbake til Kolben

Torsdag er Vamp tilbake i kulturhusets storstue.

Publisert

Neste år runder bandet med en perlerad av hitlåter 30 år. Det hele ble startet av Øyvind Staveland, som selv tok kontakt med Oppegård Avis i forkant av konserten torsdag 27. februar. 

– Vi må innom Kolben på alle turneen våre. Salen har en helt egen stemning, og det er herlige folk å jobbe med der, sier Staveland på telefon fra Haugesund. 

Var feier

Før han ble artist på heltid, jobbet Staveland som feier hjemme i Haugesund. 

– Jeg hadde syslet med musikk i lengre tid, men det var ikke noe jeg var i nærheten av å våge å gi ut, sier Vamp-nestoren og ler. 

Likevel startet det med at han samlet noen gode venner, som begynte å spille. Med tekster fra dikter Kolbein Falkeid var grunnlaget lagt. I dag kan Staveland se tilbake på en innholdsrik karriere i et av landets desidert mest populære band. 

– Nå har vi hatt ferie i hele januar og bare ladet opp. Derfor kan jeg love at det er et uthvilt og spilleklart Vamp som går på scenen i Kolben torsdag, sier Staveland. 

Hitlåter på rekke og rad

Publikum som venter på hitlåter som «Tir n'a Noir", «Månemannen», «Liten fuggel» og mange andre, har mye godt i vente. 

– Vi fremfører alltid de mest kjente sangene. Noe annet ville være å snyte publikum for billetten de betaler. 

– Blir du litt lei av spille de store hitlåtene deres? 

– Ikke i det hele tatt. Tvert imot gjør vi det med den største glede. Vi vet at disse sangene betyr mye for publikummet vårt. 

– Bare bedre

Neste år runder Vamp 30 år. Øyvind Staveland har ingen planer om å roe ned tempoet. 

– Dette blir bare en bedre og bedre arbeidsplass. Når vi har holdt på såpass lenge, får vi også mye rutiner. Dermed slipper vi skuldrene ned, og det gjør ikke konsertopplevelsene noe dårligere, sier Øyvind Staveland.