HVEM HAR LOV?: Samtlige kjøretøy på bildet kjørte gjennom miljøgata på Kolbotn tirsdag formiddag. Ikke alle har lov...
HVEM HAR LOV?: Samtlige kjøretøy på bildet kjørte gjennom miljøgata på Kolbotn tirsdag formiddag. Ikke alle har lov...

Her bryter «proffene» loven

Én miljøgate, én tilfeldig valgt time. Hvor mange «gir blaffen» i skiltet med gjennomkjøring forbudt?

Publisert Sist oppdatert

Vi får med jevne mellomrom tips om at reglene for gjennomkjøring i den såkalte miljøgaten ved Kolbotn stasjon brytes. I forrige uke dokumenterte vi sågar at en semitrailer fra Borrie Transport AS ga blaffen to ganger på kort tid.

FORBUDT: Passerer du her, uten gyldig grunn, kan du bli 6.000 kroner fattigere.
FORBUDT: Passerer du her, uten gyldig grunn, kan du bli 6.000 kroner fattigere.

Det er grunn til å tro at de mange tipsene ikke er tilfeldig. Vi sendte derfor ut to junior-reportere med arbeidsuke i Oppegård Avis til sin første arbeidsoppgave med følgende beskjed:

«Sitt på vakt i én time og dokumenter alle som kjører gjennom».

Åtte kjørte gjennom

Ungdommen er som kjent til å stole på, så som sagt så gjort. Fangsten var derimot av det oppsiktsvekkende slaget, til tross for at vi valgte en svært rolig formiddagstime, mellom klokken 10-11.

Her var listen Tobias Brommeland og Peder Bjørshol kom tilbake med:

- En MAN trailer

- En børstebil fra kommunen som ikke børstet

- En Jaguar personbil

- En traktor fra kommunen

- En politibil

- En varebil fra et vaktmesterfirma

- En tjenestebil fra Posten

- En minibuss fra kommunen

På 60 minutter var det altså åtte kjøretøy som valgte «snarveien» gjennom Kolbotn sentrum, i stedet for å ta den «Lange veien» rundt.

TOK SJANSEN: Føreren av denne bilen tok sjansen mellom 10 og 11 tirsdag formiddag.
TOK SJANSEN: Føreren av denne bilen tok sjansen mellom 10 og 11 tirsdag formiddag.

Fire kunne fått bøter

Oppsiktsvekkende nok er det de profesjonelle aktørene som «gir mest blaffen».

Hverken tjenestebilen fra Posten, varebilen fra vaktmesterfirmaet eller MAN-traileren har unntak fra de relativt sett klare reglene. Det gjelder også for personbilen fra Jaguar.

I løpet av vår time var det altså tre proffer og én amatør, som tok sjansen.

Hadde politiet stått der, i stedet for å bare passere, ville samtlige sjåfører fått en hilsen verdt 6.000 kroner. Det er en dyr snarvei for noen sekunder spart.

POSTEN SKAL FREM: Spørsmålet er bare om dette er så lurt å gjøre i lengden...
POSTEN SKAL FREM: Spørsmålet er bare om dette er så lurt å gjøre i lengden...

Brøt kommunen loven?

De eneste som med 100 prosent sikkerhet hadde loven på sin side var politibilen og minibussen fra kommunen. Når det gjelder de to resterende kjøretøyene fra kommunen, blir det et tolkningsspørsmål om hvorvidt de var i aktiv drift da de passerte fotografene.

Ingen av de to kjøretøyene var, for å bruke tenåringsspråk, «på jobb». Hva er så definisjonen på det?

Når det gjelder børstebilen, så børstet den ikke hverken før eller etter innsnevringen, og traktoren hadde ikke med seg noe på skuffa/gaffelen, ifølge våre reportere på stedet.

Om det er nok til å få bot? Vi tviler.

ER DETTE OK?: Har kommunens kjøretøy lov å forsere miljøgata? Sannsynligvis.
ER DETTE OK?: Har kommunens kjøretøy lov å forsere miljøgata? Sannsynligvis.

Frikjent?

Vi har derfor spurt den ansvarlige personen i kommunen om hvilke regler som gjelder.

Svaret var dette:

– Ved fravikelse av vegtrafikkbestemmelsene som i miljøgata har følgende kjøretøy lov til å kjøre gjennom miljøgata:

- Fører av utrykningskjøretøy

LOVBRUDD: Denne lastebilen ville ikke hatt en god sak overfor lovens lange arm.
LOVBRUDD: Denne lastebilen ville ikke hatt en god sak overfor lovens lange arm.

- Fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste

- Fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller lignende arbeid på eller ved veg, i Statens vegvesens kontrolltjeneste og ved kontroll og håndheving av parkering og stans på offentlig ferdselsåre, skriver Gry Larsen, Virksomhetsleder Vei og park.

Ingen av oss som har jobbet med denne saken har nok jusskompetanse til å avgjøre om dette ville endt med «fellende dom» i et eventuelt rettsoppgjør.

Tolkning

Hvis vi skal legge godviljen til og frikjenne kommunen, står vi likevel igjen med fire ferske lovbrytere som har bevisene mot seg. Det er selvsagt skuffende at såpass mange gir blaffen, men et mer enn godkjent resultat på sin aller første sak i Oppegård Avis.

Powered by Labrador CMS