TENKER NYTT: Reidar Ydse har laget ullpledd med egen QR-kode slik at du kan høre på musikk i samme tema som motivet.

Ullpledd, QR-kode og norrøn mytologi. Koblingen bor på Myrvoll

Fra farens tolkning av norrøn mytologi, til ullpledd med QR-kode som du kan skanne for å høre musikk. Det er kortversjonen når Reidar Ydse startet bedrift med sin kone.

Publisert

Reidar Ydse er grafiker av yrke, i tillegg er han også musiker. Sammen med sin kone Katrine Haug Ydse, selger de to ullpledd og sitteunderlag med motiver basert på tegninger etter Roar Ydse, Reidar sin far.

Tegningene ble i sin tid laget som bokomslag til bokverket” Den norrøne litteraturen”, utgitt på Det Norske Samlaget i 1962.

Som om ikke det var nok å basere arbeidslivet på å hedre sin fars arbeid, har grafikeren og musikeren fått sydd inn en egen QR-kode i enkelte av ullpleddene, med musikk han selv har laget. Lurer du på hvordan nordlyset høres ut, har du nå en mulighet til å høre Ydse sin tolkning av lysfenomenet på himmelen som har fascinert mennesker i lang tid.

Musikalske pledd

Ut av alle produktene Vingtor har å by på, er det ett som må sies å skille seg litt ekstra ut. QR-pleddene.

Det er ikke hvem som helst som kommer på at et pent og praktisk ullteppe med et søtt motiv av små lam, like greit kan være mulig å scanne med mobilen, og vipps, så har du rolige barnesanger strømmende ut av telefonen også. Eller et Grieg-teppe med Grieg-musikk, for ikke å nevne et eget teppe med den beroligende lyden av hval-musikk om du heller skulle foretrekke det.

– Dette er vi alene om, sier Ydse og viser frem et pledd med en QR-kode.

Og ulla i pleddet lover Ydse er av god kvalitet. Han forklarer at ulla kommer fra frittbeitende norske lam og sau.

– Sauen har det godt fra det er lam, det eneste vi ikke vet er navnet på sauen, lover han.

Startet i en garasje på Myrvoll

HOLDT PÅ I 20 ÅR: Reidar Ydse og Kona Katrine Haug Ydse.

Det hele startet i garasjen deres på Myrvoll. I 2002 startet ekteparet opp en bedrift som har vart til dags dato. Den gang var det den grafiske biten som var hovedsatsningsområdet. Kona Katrine Haug Ydse har rollen som prosjektleder og hun styrer også bedriftens økonomi.

I 2008 ble bedriften kåret som gasellebedrift, altså var de en av Norges raskest voksende bedrifter.

– Etter det gikk bedriften nærmest konkurs i nedgangstidene som fulgte, så vår 20 års historie som bedrift har vært en berg og dalbane. På mirakuløst vis har vi klart å komme oss opp igjen hver gang, forteller Ydse.

Ville hedre sin fars arbeid

For 10 år siden startet ekteparet Vingtor, og prosessen hvor de fikk laget opp pledd og sitteunderlag i ull.

– Det startet med et ønske om å reprodusere kunsten til far på en brukbar og fin måte, forteller Ydse og forklarer at logen er farens illustrasjon.

At det ble ull kunsten ble reprodusert på, er i grunnen en tilfeldighet.

– Skulle jeg reprodusere dette på noe, så ville jeg gjøre det på noe som har praktisk nytteverdi. Jeg ville lage kombinasjonen fint design, og at produktet skulle ha en praktisk nytteverdi. Dermed så ble det ull, og vi bruker bare norsk ull i våre produkter, sier Ydse.

Frem til pandemien gikk salget også godt.

Påvirket av pandemi og krig

I tillegg til pledd og sitteunderlag, har ekteparet tidligere også fått produsert klær. Klær har de dog bestemt seg for å slutte med. Isteden ligger fokuset på pleddene og sitteunderlag, i tillegg til at de leverer pledd med broderier.

– De siste årene med pandemi og krig i verden, har gjort at vi har måttet konsentrere kolleksjon på pledd og sittematter, men det er fortsatt mulig å bestille klærne til lageret er tomt, sier Ydse.

Han forklarer at noe av grunnen til at deres bedrift blir så påvirket av både pandemien og krigen som pågår nå, er at de selger mye til suvenir-butikker.

– Uten turister i Norge på to år på grunn av pandemien, utgjør det hovedårsaken til at vi har hatt dårlig salg de to siste årene. Krigen som pågår nå inneholder litt av det samme problemet, og sammen med innstramminger på grunn av blant annet høyere strømpriser, gjør det totalt at forbrukere må prioritere annerledes når de handler. Det går utover vårt salg.

Ettersom dette er levebrødet til to inntekter, medgir de to at det er utfordrende å drive bedrift. Heldigvis har de også flere ben å stå på.

– Grafikk & Musikk AS er eierselskapet til varemerket til Vingtor. Vi har to andre forretningsområder. Musikk er det ene, jeg er jo musiker også. QR-pleddene er en del, den andre er mine 40 år med erfaring fra reklamebransjen. Totaliteten av de tre "bena" gjør at vi har klart å overleve i disse 20 årene, sier han.

Dersom du er nysgjerrig på produktene deres kan du gå inn på vingtor.no, for å se mer.

Powered by Labrador CMS