PILOTPROSJEKT: – Follo satser bl. a. på bioteknologi, så dette kunne være et område vi kunne bygge videre på sammen med NMBU i Ås og næringslivet i Follo, sier Siv Kaspersen.

Spennende skoleplaner

Kommunen vurderer å etablere et Newton-rom på en av skolene for å løfte interessen for realfag.

Publisert

– Skal vi få landets beste skole, må vi våge å tenke nytt og prøve ut nye undervisningskonsepter som skaper engasjement hos våre elever. Etable- ring av et Newton-rom kan være en fin satsning for vår nye kommune, sier varaordfører Siv Kaspersen (H).

Hun sier Oppegård Høyre, KrF og Frp har kommet med felles verbalforslag og fikk støtte fra de andre partiene under det siste formannskapsmøtet. Ifølge vedtaket skal rådmannen legge frem et notat om muligheten for å etablere et Newton-rom på en skole i Oppegård for å øke interessen for realfagene. Et samarbeid med næringslivet skal inngå i vurderingen.

PS! Saken fortsetter under bildet. Kikk på noen eksempler på et Newton-rom i bildekarusellen øverst i saken!

 

ROBOT OG MATTE: Det anbefales å starte med en velutprøvd modull som robot og matematikk, og utvikle den senere med en annen modull.

29 Newton-rom

Et Newton-rom er et praktisk, spennende innredet og teknologisk velutstyrt undervisningslokale, med fokus på naturfag, matematikk og teknologi.

– Siden det første Newton-rommet ble etablert i Harstad i 2007, har det vært størst trøkk i Nord-Norge, men nå er det stor interesse for konseptet i hele landet og utenlands. I Akershus er det foreløpig kun Nannestad kommune som har et Newton-rom i drift, sier konseptutvikler Rigmor Angler.

Hun sier per i dag finnes det 29 Newton-rom i drift i Norge og ett Newton-rom i Danmark. I tillegg finnes det rundt 20 andre prosjekter i etableringsfasen.

STORE PLANER: Kaspersen har stor tro på et Newton-rom for å styrke realfaget.

For ungdomstrinnet

– Vi har utviklet over 30 moduler innen ulike fagområder som for eksempel energi, roboter og matematikk, solcelleproduksjon, kyst- og havbruk, verdensrommet, dyr og planter i faresonen, geologi og teknologi, sier Angler.

Varaordføreren sier selv om tilbudet kan bli etablert på en skole i Oppegård, vil alle elever på samme skoletrinn få tilbudet. Hun synes det ville være spennende å få etablert et Newton-rom for elevene på ungdomstrinnet, selv om barnetrinnet også er aktuelt.

Powered by Labrador CMS