NORGES STØRSTE: Det er store dimensjoner på røret som skal legges under E18. Fra venstre: Fredrik J. Nyland, ingeniør Drift og vedlikehold i Viken Fylkeskommune, Anders Ellevold Seielstad, Statens vegvesen og Terje Ottesen, daglig leder i Geosyntia AS.

Skal grave ned Norges største rør under E18

ÅS: Siste helgen i august skal det graves ned et gigantisk rør under E18 øst for Holstadkrysset i Ås kommune. Europaveien må stenges.

Publisert

Røret på fire meter i diameter skal erstatte et gammelt stålrør som leder vann fra Østensjøvannet og under E18 like øst for Holstadkrysset. Dette vannet ender til slutt opp i Årungen.

- Dette er Norges største rør til sitt formål, og så langt vi har klart i bringe på det rene, også Europas største. Røret er gjennomgående i plast, og er dimensjonert etter europakodene for veitrafikk på motorvei, sier daglig leder Terje Ottesen i Geosyntia AS som har levert røret.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

30 METER: Plastrøret er 30 meter langt og veier 42 tonn. Det ble transportert til Norge i tre deler og sveiset sammen til ett rør.

Tidsskjema på halvtimen

Selve prosjektet er omfattende og meget stramt tidsmessig. E18 med ÅDT på 13.000 (årlig daglig trafikk) ligger i Ås kommune. Krysset ligger imidlertid bare et godt steinkast fra kommunegrensen til Nordre Follo og benyttes flittig av pendlere mellom en rekke kommuner. E18 stenges fredag 28. august klokken 18.00, og planen er å åpne mandag 31. august 05.30. Rundkjøringen vil være åpen for trafikk mellom Ski og Ås, samt fra Oslo, men veien øst for krysset i retning Askim stenges denne helgen. Se detaljerte omkjøringsmuligheter nederst i artikkelen.

- Vi har en fremdriftsplan for hver halvtime på dette prosjektet. Vi skal grave ut 4000 m3 masse, senke røret og fylle på med 4000 m3 nye masser, sier Fredrik J. Nyland som er ingeniør Drift og vedlikehold i Viken Fylkeskommune.

HIT, MEN IKKE LENGER: Bildet er tatt fra Oslo, og man kan kjøre inn i rundkjøringen og videre til Ski eller Ås, men ikke i retning Askim når prosjektet starter fredag 28. august 18.00.

Heftig jobb

Etter gravejobben skal veien asfalteres og gjøres klar til morgentrafikken mandag morgen. Det settes på tre gravemaskiner (25 til 40 tonn) på prosjektet. For å sikre at disse holdes kontinuerlig i drift, vil seks dumpere/lastebiler kjøre masse fra anlegget til et mellomlager bare noen hundre meter unna. Derfra transporteres den dårlige massen videre med andre biler. Med så stramt tidsskjema tok man ikke sjansen på å bruke bilene på lengre strekninger. Oppstår det noe da, risikerer man at gravemaskinene blir stående stille og tidsskjemaet sprekker.

Rør fra 1964 byttes

STØTTEBEIN: Inne i røret er det satt opp støtte stolper som fjernes etter at det er lagt i byggegropen.

Det er et gammelt stålrør (dimensjonene 4,65 meter x 2,95 meter) som skal skiftes ut. Røret fra 1964 er under hardt rustangrep og er i dårlig forfatning. Erfaringene fra dette, var medvirkende til at rør av plast ble valgt denne gangen.

- Kriteriene for valg av rør, var flere. Det måtte være mulig å gjennomføre prosjektet på en helg ettersom E18 må stenges. På grunn av vekten kan det heises på plass i ett stykke. Betongstøp ville tatt for lang tid, og å heise ned et betongrør ville vært for tungt. Stål ønsket vi ikke fordi røret legges i en skvalpesone med rustproblematikk, sier Anders Ellevold Seielstad fra Statens vegvesen.

Veier 42 tonn

Plastrøret (Ø4000) er fire meter i diameter innvendig og 4,2 meter i ytterkant. Laget av plast er dermed 10 cm tykt og hele det 30 meter lange røret veier 42 tonn. Prislappen på noe sånt er fire millioner kroner. Røret er produsert i seks biter, på fem meter hver, ved fabrikken i Polen. To og to biter ble sveiset sammen ved fabrikken slik at transporten til Norge besto av tre stk. 10 meter lange rør. Under transporten til Norge var det behov for følgebiler og politieskorte, og turen fra Polen til Norge tok to og en halv dag.

OMKJØRING: Kart fra Viken Fylkeskommune og Statens vegvesen som viser omkjøringen når E18 stenges.

Rørene ble transportert til Skuterudsletta i Ås kommune som ligger noen hundre meter fra Holstadkrysset der det skal heises på plass av en 500 tonnmeter mobilkran. På Skuterudsletta ble de tre 10 meter lange rørbitene sveiset sammen av selskapet ØPD AS som er spesialister på sveising av plastrør. ØPD har for øvrig nylig sveiset sammen kilometervis med plastrør ved Bålerud brygge på Svartskog (Roald Amundsens hjem) som er trukket ut i Oslofjorden og lagt på sjøbunnen.

Slik omdirigeres trafikken

E18 øst for Holstadkrysset vil være helstengt fra fredag 28. august 2020 kl. 18.00 – mandag 31. august 2020 kl. 05.30. Slik blir omkjøringsmulighetene:

E18 Øst fra Ørje:

Feltet fra Ørje i retning Oslo stenges allerede 16.00 fredag 28. august, og fresing av asfalt i dette feltet starter ca. 16.30 denne dagen. Det settes opp sperrevakt ved Hageland slik at de som skal dit kommer gjennom ved sperring ved Kråkstadveien. Det vil være vakter ved avkjøring til Kråkstadveien.

E18 ved rundkjøring på Holstad i retning Elvestad (østover):

Stenges helt fra 18.00 fredag 28. august. Rundkjøringen er åpen hele helgen (med forbehold om korte stopp) for trafikk mellom Ski og Ås, samt innkommende på E18 fra Oslo. Man kommer imidlertid altså ikke ut fra rundkjøringen videre på E18 i retning Askim/Ørje. Rundkjøringen betjenes av vakter fra fredag 28. august kl. 16.00.

Omkjøring fra Ørje:

Det oppfordres til at de som skal i retninger Sarpsborg, Fetsund og Oslo, kjører av ved Rv.22 i Mysen. E18 ved Elvestadkrysset stenges mot Oslo.

Skiltet omkjøringsrute er Fv. 120 Elvestadveien til Ringvoll, Fv151 Sånerveien og ut til E6 ved Son. Alternativt kan man velge å kjøre Fv.120 opp til Enebakk, Fv.155 inn til Oslo.

Powered by Labrador CMS