TRYGG TRANSPORT: Kommunen har gjennomgått egne transportrutiner etter Oppegård Avis-oppslagene.
TRYGG TRANSPORT: Kommunen har gjennomgått egne transportrutiner etter Oppegård Avis-oppslagene.

– Det skal være trygt å kjøre med våre busser

Full gjennomgang av rutiner i kommunens transportavdeling etter Oppegård Avis-oppslag.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med at det ble avdekket brudd på rutiner for bruk av alkolås på kommunens kjøretøy er det foretatt en gjennomgang av transporttjeneste. Målet har vært å forsikre seg om at alle rutiner er i samsvar med gjeldende regelverk.

– Det skal være trygt for alle å bli kjørt med våre busser, skriver kommunen i en pressemelding.

Gode hensikter

I pressemeldingen legges nok det en gang vekt på at bruddene knyttet til alkolås ble gjort med gode hensikter.

– I forbindelse med et varsel hvor varsler står fram i Oppegård Avis, ble det påpekt brudd på regelverket for bruk rundt alkolås for flere kjøretøy ved vår transportavdeling. Kommunen har nå meldt saken videre til politiet. Start av bilene er gjort med gode hensikter for å ha varme biler for brukerne på de kaldeste dagene, samtidig som alle sjåfører må blåse på nytt etter at kjøretøyet har stått stille en halv time. Forholdet opphørte umiddelbart etter at det ble kjent for en av kommunens ledere, skriver kommunen.

Oppdaget andre forhold

I tillegg til at bruddene på regelverket knyttet til alkolås, ble det også oppdaget andre forhold som krevde umiddelbar handling.

– I forbindelse med praksis for bruk av alkolås, har vi gjennomgått rutinene på flere områder i vår transporttjeneste. Dette for å sikre at det ikke er andre forhold som må endres eller forbedres. Da fant vi at formalitetene rundt løyver på transport i busser hvor det tas vederlag (honorar), ikke er på plass. For eksempel er dette transport hvor bruker betaler for å bli fraktet fra hjem til dagsenter, fortsetter de.

Kommunedirektør Øyvind Henriksen poengterer at kommunen nok en gang handlet umiddelbart, da de oppdaget avviket.

– Det er en selvfølge at vi har alle godkjenninger i orden, så dette tar vi på alvor. Da vi ble kjent med dette handlet vi umiddelbart, sier kommunedirektør Øyvind Henriksen.

Tilbakebetaler penger

Nå har kommunen stanset med betaling for transport inntil videre og de understreker at passasjerer som har betalt for slik transport mellom 1. januar i 2020, til og med 7. juni 2022, får tilbakebetalt pengene.

– Vi har nå sendt inn søknad for løyve på alle kjøretøy der det er nødvendig. Kommunen stanser inntil videre kravet om betaling av vederlag for slik transport. Passasjerer som har betalt i perioden 1.1.2020 og frem til og med 7. 06.22 vil få tilbakebetalt penger fra kommunen, sier Henriksen.

Hvor mye det totalt vil være snakk om at kommunen må tilbakebetale er ikke kartlagt enda.

Roser sjåfører

Kommunedirektøren har også i tidligere intervjuer understreket hvor dyktige sjåfører det er som opererer kommunens minibusser, men han gjentar budskapet i pressemeldingen.

– Det er viktig for meg å understreke at våre sjåfører er svært dyktige og pålitelige og flere av dem har jobbet i vår transporttjeneste i mange år, også i de tidligere kommunene. Noen har fulgt brukerne fra de var små barn. Vi har heller ingen registrerte uhell eller hendelser av alvorlig karakter gjennom disse årene, sier Henriksen.

– Et lederansvar

Han legger til at virksomheten også har vært i dialog med flere brukere og pårørende i forbindelse med denne saken, og at de i stor grad opplever støtte og takknemlighet ovenfor våre sjåfører i transporttjenesten.

– Å sikre at drift etter gjeldende lover og praksis er et lederansvar, og spesielt viktig er dette når det handler om sikkerhet. Når dette nå er oss bekjent handler vi deretter for å sikre rett praksis, avslutter Henriksen.

Powered by Labrador CMS