VANT PRIS: Coop Mega Kolbotn vant pris for deres gode arbeid blant annet innen bærekraft og godt arbeidsmiljø. På bildet ser du Elena Simeonova (f.v), Camilla Øvrom, Håkon Eldøy, Rune Langlid og Vincent Blom.

Coop Mega Kolbotn til topps i kåring

Butikken har satset på ressurser hos de ansatte og bærekraft. Det betaler seg.

Publisert Sist oppdatert

Coop Mega Kolbotn har blitt kåret til Årets Norske Leanvirksomhet.

– For Coop Mega Kolbotn er dette en stor annerkjennelse, sier en stolt butikksjef Vincent Blom.

Jobber sammen for kundene

– Det er omfattende arbeid som er gjort. Det handler om å få få frem de gode ressursene i mennesker. Vi ville få frem det beste i oss som jobber her, slik at kunden får en best mulig totalopplevelse, sier en stolt butikksjef til Oppegård Avis.

Butikken ser at bærekraftfokus er viktig for mange av deres kunder, og Blom forteller at de har et stort fokus på dette. Blant annet har de hatt workshops for de ansatte. Målet er å nå FNs bærekraftmål.

Han sier at det ikke bare handler om miljø og det å sortere riktig, men at de har et fokus på mennesket, og på det å ha et mangfold i butikken. Blant de ansatte representeres 15 nasjonaliteter på Coop Mega Kolbotn.

– Vi gjør faktisk en forskjell. Denne saken skaper en verdi for oss som jobber her, og for våre kunder, sier Blom.

BÆREKRAFT: Rune Langlid er bærekraftinfluenser på Coop Mega Kolbton. Butikken gjør ulike tiltak, blant annet kan du kjøpe gårsdagens brød til nedsatt pris.

Sykefraværet drastisk ned

Etter hva butikksjefen vet, så er dette første gang at noen i dagligvarebransjen vinner, og han er svært fornøyd med hva de har fått til.

– Vi tar ut kompetansen til medarbeidere på en unik måte. Mye av dette fokuset har gjort at vi har halvert sykemeldinger over noen få år.

– Da vet vi at vi gjør noe riktig, sier Blom.

Roser de ansatte

– Dette er noe å være stolt over. Vi fikk beskjed om at det kan ta mange år å bli aktuelle for en slik pris, men vi nådde rett til topps, sier Blom.

Og selv om han sier at de får gode tilbakemeldinger fra kundene, mener han det er viktig å alltid strekke seg etter å bli bedre.

Mest av alt er han opptatt av at de ansatte får rosen de fortjener.

– Det er de som gjør jobben. Lean er en tung industrimetode, som vi har gjort til vår egen. Vi skårer også høyt på andre tester.

– Vi har et fantastisk team og mange av våre ansatte har jobbet hos oss i mange år. Vi er heldige med våre gode medarbeidere.

Fakta om kåringen:

  • Årets Leanvirksomhet kåres av Lean Forum Norge basert på vurderingene i en egen fagkomité som har vært på besøk hos flere virksomheter i hele landet. Prisen deles ut på tvers av alle bransjer og alle virksomheter i Norge og har som formål å løfte frem virksomheter som representerer ledende praksis innen Lean i Norge, gi disse virksomhetene anerkjennelse og sørge for at andre virksomheter kan lære og bli inspirert av dem.
  • I finalen var Bergen Kommune, Nav Vestland og Coop Mega Kolbotn.
  • Juryen kåret Coop Mega Kolbotn basert på 14 leanprinsipper i tillegg til å se på bla kundeverdi, flyt, effektivitet, sløsing, respekt, involvering, hvordan ledelsen involveres, HMS, bunnlinjen og medarbeidertilfredshet, og samtidig hvordan de jobber med FNs bærekraftmål.

Dette er Lean

Lean er en filosofi og tankemåte som handler om at ledere og medarbeidere i en virksomhet jobber sammen over tid for å øke verdi for kunde, mot en sømløs prosess uten sløsing av ressurser, tid eller innsats.

– Vi har jobbet med å bygge en kultur for kontinuerlig forbedring. Vi satte oss et tydelig mål om å bli den beste Lean virksomheten og har sammen med Coop Øst og støtte fra Sintef og Beste Praksis jobbet knallhardt med å perfeksjonere Lean-verktøyene i programmet. Det enorme arbeidet som er lagt ned har gitt gode resultater for butikken, en sterk forbedringskultur og motivasjon, men ikke minst viktig læring som vil brukes i videreutvikling i alle Coop sine butikker og varehus i hele landet, sier Blom.

Powered by Labrador CMS