VELKOMMEN: Morten Whyte Seim (salgskonsulent), Lena Sønsterud (kundemottak, Jan Haslerud (salgskonsulent) og Lars Rodvang Endrestad (salgssjef) ønsker Toyota-kunder fra Oppegård velkommen til Ski.

Tommel opp for Kolbotn-kunder

Denne gjengen er klare for å ønske alle Toyota-eiere fra Oppegård velkommen til Ski.

Publisert

Som de fleste vel har fått med seg nå, er Toyota Kolbotn historie. Det betyr at alle nåværende og fremtidige Toyota-eiere fra vår del av kommunen, må finne seg en ny forhandler.

Den enes død, den andres brød, så hva er vel mer naturlig enn å se mot Ski?

– Vi er veldig takknemlige hvis Kolbotn-kunder vil komme til oss, og vi skal legge til rette for at det blir best mulig for alle kunder som benytter seg av det, begynner Lars Rodvang Endrestad, salgssjef hos Toyota Østfold & Follo AS.

GOD PLASS: Toyota Østfold & Follo har mye plass, og dermed mye å tilby på bilsiden.

Tok over dekkhotell

Han sier at de allerede har merket resultatet av at den tradisjonsrike butikken på Kolbotn ikke finnes mer.

– Mange kunder har nok følt det naturlig å bruke oss. Blant annet har vi allerede tatt over administrasjonen for dekkhotell-biten for 300 kunder fra Kolbotn, men det er også en del kunder som har valgt å kjøre sitt serviceløp hos oss, fortsetter han.

Den økte etterspørselen gjør at bilbutikken i Ski også har gjort noen administrative grep.

– Siden det høyst sannsynlig blir mer butikk på oss, har vi justert opp kapasiteten for å kunne håndtere den økte etterspørselen fra Toyota-familien i Nordre Follo, sier salgssjefen.

Ingen eksplosjon

Det er lett å tenke at nybilsalget vil eksplodere for Ski-butikken, men det forventes ikke noe bonanza.

– Det ble i snitt solgt rundt 120 nye biler hos Toyota Kolbotn, mens vi har ligget på mellom 4-500. Om alle nybil-kunder kommer til oss, så vil det merkes, men det skal vi definitivt klare å håndtere, understreker han.

Et bilhold er består imidlertid ikke «bare» av selve kjøpsprosessen. I løpet av en levetid er det små og store grunner til å kontakte bilforhandleren med jevne mellomrom.

– Folk trenger både servicer, reservedeler og dekk. Vi har et stort apparat for alt dette her, så vi står klare for Kolbotn-kundene, smiler bilgjengen.

Elbiler kommer

Toyota er et av få tradisjonsrike bilmerker som foreløpig ikke har pøst ut elbiler på rekke og rad, men det kommer.

– Vi har egentlig klart oss uten en ren elbil i lang tid fordi vi har hatt så suksess med hybridteknologi. Lanseringen av elbilen BZ4X skulle egentlig vært i juni, men så ble det oppdaget noen utfordringer med hjulboltene. Det er årsaken til at det foreløpig ikke ruller noen biler av denne typen på norske veier, enn så lenge, forklarer han.

Bilen med det halvkompliserte navnet (BZ står for Beyond Zero) er for øvrig i samme sjanger som VW Id4 og Skoda Enyaq, biler mange nordmenn har et forhold til nå.

BZ4X: Toyotas første elbil er snart klar for å rulle ut på veiene i Nordre Follo.

Det er ikke den eneste elbilen Toyota har i loopen.

Toyota skal lansere syv nye elbilmodeller innen 2025, så det blir en spennende tid for oss.. Da blir vi virkelig en interessant aktør i elbil-verden, tror han.

Tid for å tenke dekk

Som alle andre i bilindustrien har også den lokale Toyota-forhandleren hatt leveringsutfordringer. Det er imidlertid ting som tyder på at det er lys i tunnelen.

– Vi har kanskje vært mer forskånet fra det enn andre, men klart det merkes. Vi har aldri hatt flere signerte kontrakter kontra utleverte biler. Vi tror det er i ferd med å bedre seg nå, sier han håpefullt.

I mellomtiden har han en oppfordring til alle eksisterende bileiere.

– Skal du ha nye dekk i år, er det på tide å kaste seg rundt. Dekk er heller ikke upåvirket av leveringsproblemene i verden, så skal du ha nye dekk i år, er det på tide å kontakte en forhandler nå, råder han.

Powered by Labrador CMS