ADVARER: Tore Bratlien advarer alle elbilister til å sjekke fakturaen.

Fikk fakturasjokk etter rask elbil-lading på Kolbotn

Tore Bratlien (65) fra Sofiemyr advarer nå alle som har ladet elbil ved KIWI Kolbotn: – Sjekk fakturaen! sier han.

Publisert Sist oppdatert

Helt siden Tore Bratlien kjøpte en elektrisk Volkswagen Golf fra 2016 for to år siden, opplevde han mye frustrasjon med ladestasjonene og appene knyttet til disse.

FAKTURA: Tore Bratlien fikk faktura på nesten 1500 kroner etter å ha ladet bilen på en hurtiglader i Sønsterudveien 2.

– Som utdannet teknikker blir man ofte frustrert når ting ikke fingerer rent teknisk. Dette må bli bedre hvis det fortsatt er ønskelig å satse på elbiler i Norge, sier 65-åringen.

Som oftest lader Tore Bratlien bilen hjemme, men av og til benytter han seg av hurtiglader ved behov. Onsdag 20. april var det et sånt unntak da han kom til den lokale ladestasjonen utenfor KIWI Kolbotn i Sønsterudveien 2 for å lade bilen i 15 minuttet på en 50 kilowatt-hurtiglader og kombinere dette med en handletur i dagligvarebutikken like ved.

For seks minutter

Sjokket kom to dager senere da 65-åringen fikk en faktura fra Ladeklubben på 1.496 kroner for den ovennevnte ladeøkten. Ifølge fakturaen ble han fakturert for 287 kilowattimer på seks minutter, fra klokken 12:45 til klokken 12:51.

– Det finnes ikke en eneste bil som tar opp så mye strøm. Som oftest lader jeg bilen hjemme. Siden jeg lader ganske lite ute, fikk jeg mildt sagt et sjokk da jeg så beløpet på fakturaen. Denne fakturaen lå også i min nettbank klar til betaling med bare ett tastetrykk. Hvor mange flere enn meg blir lurt av ladestasjon-leverandører? lurer Sofiemyr-mannen på.

LADET I ET KVARTER: Tore Bratlien ladet bilen i et kvarter, men ble fakturert for 287 kilowatt og fikk en regning på nesten 1500 kroner.

– Rivruskende gal

Tore Bratlien, som er i Bergen for tiden, kontaktet Ladeklubben på e-post for å få en forklaring på fakturaen.

Nedenfor kan du lese svaret han fikk fra Ladeklubben. Her innrømmer de at det har oppstått en feil. De skriver videre at de anser at ladeøkten som er fakturert er riv ruskende gal. Som følge av dette vil Ladeklubben refundere denne ladeøkten.

"Hei Tore!

Takk for at du tar kontakt. Dette er ikke et forsøk på svindel fra vår side, men åpenbart noe feil som har skjedd. Her virker det som det har skjedd flere feil hos våre leverandører som vi må se på.

Ladeklubben viderefakturerer/ gjennomfakturerer ladesesjoner som våre medlemmer foretar seg hos ulike ladeaktører. Denne ladesesjonen som her er rapportert, ser ut til å være rivruskende gal.

Vi eskalerer dette og tar kontakt med Recharge, som i dette tilfellet, er leverandører av data, for å finne ut hva som her har skjedd.

Ladeøkten som er fakturert er 287 kilowatt på i underkant av seks minutter, og vi anser at den er riv ruskende gal. Vi vil refundere denne ladesesjonen."

Krever ordentlig forklaring

Tore Bratlien har ikke blitt fornøyd med svaret og krever en ordentlig forklaring fra Ladeklubben.

– Jeg forventer at de gir meg en ordentlig forklaring, for at dette er helt sykt! Det virker som et rent svindelforsøk mot kundene, sier 65-åringen irritert.

Han forlanger også at Ladeklubben publiserer et innlegg om dette på sin hjemmeside og henger opp et ark med advarsel rett ved inngangen til KIWI Kolbotn. Bratlien mener det er viktig å informere kundene om den oppståtte feilen, som flere kunne ha blitt rammet av.

– Dette er en skandale! Det finnes flere elbilister som stoler blindt på at fakturaene de får er riktige, så de betaler alle fakturaene ved å ikke se på disse ordentlig, sier Bratlien.

Powered by Labrador CMS