TØFF? Den blanke snuten gjør at Maxus Euniq6 får et visst særpreg foran. Smak og behag?
TØFF? Den blanke snuten gjør at Maxus Euniq6 får et visst særpreg foran. Smak og behag?

Mest plass for penga?

Den er svær – men ikke dyr. Møt det siste tilskuddet på elbil-stammen fra Maxus: Euniq6.

Publisert

Maxus er et bilmerke som ikke har fått mye plass i Oavis-spaltene, men du kan nok regne med at de kommer til å dukke opp igjen her flere ganger fremover.

Importør RSA – som også driver Maxus-forhandleren i distriktet; RSA Bil i Ski – har store planer for merket, og ikke bare i Norge. I løpet av 2022 håper de å være importør på vegne av 200 Maxus-forhandlere, fordelt på Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Polen.

Faktisk har de Maxus-forhandlere både på Færøyene og Grønland!

Men det er ikke så langt vi skal av gårde i dag – vi holder oss trygt til det sentrale østlandsområdet.

Skremmer ikke lommeboka

Her har vi fått anledning til å kjøre helt nye Maxus Euniq6, en romslig elektrisk SUV som ikke nødvendigvis skremmer lommeboka.

Prislappen i vinduet forteller 379.000 kroner – men legg på levering, vinterhjul og slikt, så bikker vi nok i praksis akkurat 400.000.

Det er ikke ille for en SUV med 177 hestekrefter, 354 kilometer oppgitt rekkevidde og hele 754 liter bagasjerom!

GOD PLASS: Bagasjerommet er enormt, og som om ikke det var nok er det et svært rom under gulvet her også.
GOD PLASS: Bagasjerommet er enormt, og som om ikke det var nok er det et svært rom under gulvet her også.

Til sammenligning: En Volkswagen ID.4 har et bagasjerom på 543 liter, mens Skoda Enyaq har 585 liter. Ingen av disse kan sies å være spesielt små biler – men som likevel blir dyrere enn Euniq6 når de matches med tilsvarende utstyr.

For å gjøre det enkelt er det nemlig bare én variant av Euniq6 som kommer til Norge, og det er i praksis toppmodellen av bilen.

MASSIV: Undertegnede synes kanskje Maxusen gjør seg best bakfra, med merkenavnet stolt brettet ut over hele bakluka.
MASSIV: Undertegnede synes kanskje Maxusen gjør seg best bakfra, med merkenavnet stolt brettet ut over hele bakluka.

Da kan vi inkludere godbiter som radarstyrt cruise control, 360-graders parkeringskamera, elektrisk justerbare skinnseter, trådløs mobillader, LED-lys foran og bak, og 18-tommers aluminiumsfelger.

Det er ikke mye av dette som er standard blant de fleste konkurrentene.

Stor skjerm

Innvendig oppleves Euniq6 som en middels moderne bil. Elementene vi forventer er på plass: En stor berøringsskjerm i midten, som tar seg av det meste av innstillinger og funksjoner, dominerer dashbordet – her gjøres også det meste av klimaanlegg-justeringene. Enkelte funksjoner dog har egne, fysiske knapper, heldigvis, slik som justering av varmeseter.

En kanskje litt overraskende «mangel» i den store skjermen er navigasjon. Trenger du hjelp til å finne frem må telefonen tas i bruk, men heldigvis støtter skjermen Apple CarPlay for de som bruker Apple-telefoner.

Ellers er materialkvaliteten grei nok. Det er ikke så mange overraskelser eller særegenheter bak rattet her – på godt og vondt.

Men sånn apropos rattet: Det lar seg kun justere i høyden, ikke inn og ut, så her kan jeg bare anbefale å prøvesitte før man vurderer kjøp. Sittestillingen for føreren er ikke nødvendigvis optimal.

NOEN BEGRENSNINGER: Interiøret byr på få overraskelser – men integrert navigasjon er ikke mulig å få her. Da må telefonen kobles til hovedskjermen.
NOEN BEGRENSNINGER: Interiøret byr på få overraskelser – men integrert navigasjon er ikke mulig å få her. Da må telefonen kobles til hovedskjermen.

Ute på veien er det heller ikke så mange overraskelser. Bilen er veldig mykt dempet, men med sine 177 hestekrefter er den passe kvikk i frasparket. «Sportsbil-følelse» som i Ford Mustang Mach-E er det bare å glemme, men så er dette en bil bygget med helt andre prioriteringer også.

Her er det tilnærmet danseplass i både baksetet og bagasjerommet, så om plass er førsteprioritet og pris nest viktigst er det vanskelig å unngå Euniq6 på vurderingsbordet.

Powered by Labrador CMS