TENKER POSITIVT: Nettan Dahlqvist (t.v.) og Camilla Kolbræk fikk nærmest total stans da koronakrisen lammet bedriftene deres.

Nettan og Camilla fra Oppegård måtte tenke alternativt da koronakrisen rammet bedriftene deres

Nå finner de nye inntjeningsmuligheter med digitale løsninger.

Publisert

Som en av to medeiere driver Nettan Dahlqvist Studio 1415 på Oppegård stasjon. Fra lokalene driver hun med eventdesign, styling og foto. 

– Jeg merket tidlig at det var mye usikkerhet i markedet, men etter 12. mars stoppet alt. Igangsatte prosjekter ble utsatt eller avlyst. Borte, rett og slett, forteller Dahlqvist. 

Nå har hun en fast, månedlig fotojobb igjen. Nå før påske hadde Studio 1415 invitert til workshop om pynting og dekorering til påske. Koronakrisen førte til at alt måtte avlyses, men da kom Nettan på ideen om å tilby en digital workshop. 

 – Måtte jobbe

– Jeg måtte holde meg sysselsatt opp i alt. Jeg valgte å lage et onlinemagasin om påskepynting, som nå selges for åtte euro. Det gir ikke de store inntektene, men jeg har fått vært i fullt arbeid. Jeg følte det var så viktig for meg, sier Nettan Dahlqvist. 

Vil du se nærmere på magasinet til påskepynting du kan gjøre selv? Du finner magasinet til Nettan Dahlqvist her.

På andre siden av bordet hos Studio 1415 sitter Camilla Kolbræk. Siden 2012 har hun drevet agenturfirmaet Nordic Elements Agency. Et firma som forhandler interiørvarer ut til forhandlere. 

– 12. mars stoppet alt opp. Det er ikke så mange kanselleringer av ordre, men mange holder tilbake eller har bedt om betalingsutsettelse. Jeg prøver å strekke meg i det lengste. 

– Egentlig er det helt stille. Det har ikke vært en eneste bestilling fra forhandlere. Direktesalg ut til sluttkunde har jeg aldri drevet med, men nå måtte jeg tenke annerledes. 

Lagde påskeposer

Camilla bestilte derfor en pall med varer fra egne agenturer. Deretter laget jeg påskeposer, som Nettan fotograferte. Disse selges nå for 399 kroner, og det har vært fantastisk god respons. 

Camilla tenkte i første omgang bare Facebook og jungeltelegrafen, og det har vist seg å være gode kanaler. I løpet av det første døgnet var 40 av nesten 100 påskeposer. solgt. 

– Det virker som at dugnadsånden står veldig sterkt i lokalmiljøet om dagen, sier Camilla, som bruker påskedagene på å reise rundt i lokalområdet og i Oslo med posene. 

PS! Saken fortsetter under bildet!

 LEVERINGSKLARE: Camilla Kolbræk sto på farten til å levere påskeposer på Nordstrand tirsdag denne uken. Nå satser på hun på posesalg resten av påsken.

 LEVERINGSKLARE: Camilla Kolbræk sto på farten til å levere påskeposer på Nordstrand tirsdag denne uken. Nå satser på hun på posesalg resten av påsken.
Foto: Sigbjørn Vedeld


– Det gir ikke en månedslønn, men jobben med påskeposene holder hjulene i gang. Hjemme hos oss er hele familien i sving gjennom påsken. Vi snakker både om salg, moms og skatt. Barna lurte på de kan drive oppsøkende salg, men det gjør vi ikke, sier Camilla Kolbræk.

Pakket med plasthansker

Alle påskeposene hennes blir pakket med plasthansker på, og inne på Vipps kan du velge om du ønsker kontaktfri levering. Du kan lese mer om påskeposene på Facebook-sidene til Nordiske Elementer.

Både Nettan Dahlqvist og Camilla Kolbræk sier erfaringene de gjør seg nå under koronakrisen kan være en god investering å ta med seg videre i arbeidslivet. 

– Jeg har tidligere vært bevisst på at jeg ikke skal gå mine egne kunder i næringen. Akkurat nå må jeg bare gjøre det, men samtidig er påskeposene mine en god profilering og markedsføring av merkenavnet bak posene. Det kan hjelpe andre butikker senere. 

– Jeg har lært nye teknikker, og blitt enda mer digital. Dette kan jeg kombinere med fremtidige workshops her i studioet, sier Nettan Dahlqvist. 

Powered by Labrador CMS