POSITIV: Rektor på Roald Amundsen videregående skole, Elisabeth Edding, er positiv til fraværsgrensen.

– Hensikten med fraværsregelen er å ta skulk

Det raser på debattsidene om den omdiskuterte fraværsgrensen i skolen. Rektor Elisabeth Edding på Roald Amundsen videregående skole sier den har positive konsekvenser.

Den omstridte fraværsgrensen har hatt positive konsekvenser, ifølge rektor på Roald Amundsen videregående skole, Elisabeth Edding. Hun sier de følger med på elevene som er i faresonen, og at mange har skjerpet seg etter den nye regelen kom.

–  Vi har forbedringer og ser at noen elever har greid å skjerpe seg og har mindre fravær en hva de hadde i forrige termin, sier Edding.

Ordningen tilsier at elever som har mer enn ti prosent udokumentert fravær i det enkelte fag, risikerer å ikke få karakter i faget, selv om det kan utvises skjønn fra rektor i opp til 15 prosent. 

– Hensikten med den nye fraværsregelen er jo å ta de som ikke har noen egentlig årsak for å være borte, det er for å ta skulk. De som har ekstraordinære helsemessige forhold har som regel en lege, psykolog eller kontakt i helsevesenet som dokumenterer for dem, det er vår erfaring, sier Edding.

Les også: – Fraværsgrensen er super!

Hun legger til at dersom det er elever som ikke har en etablert kontakt i helsevesenet, men som har ekstraordinære helsemessige utfordringer, så vil denne regelen være med på å fremskynde at de får profesjonell hjelp.

– Dette at de kan dokumentere fravær ved helseproblematikk er jo noe som redder elever, sier Edding. 

PS! Saken fortsetter under bildet!

 

BEDRE OPPMØTE: Rektor på Roald Amundsen videregående skole, Elisabeth Edding, sier de har bedre oppmøte til timene med den nye fraværsgrensen.

Det finnes flere unntak enn helse som inngår i den omdiskuterte grensen. Så lenge det dokumenteres kan arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, hjelpearbeid, lovpålagt oppmøte og representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå, for eksempel, idrett eller kultur, gi eleven gyldig fravær utover de ti prosentene. Fraværet er også gyldig dersom eleven er borte på grunnlag av noe de har rett til i opplæringsloven, som for eksempel rådgivning på skolen, samtaler med rektor eller andre ansatte, eller elevrådsarbeid.

 – Godt for fellesskapet

Ifølge Edding har holdningen til oppmøte på skolen for noen elever vært manglende, og læringseffekten av å ha elevene i klaserommet er stor.

– Det har vært en litt slapp holdning, men skolesystemet er sånn at hvis vi skal sette karakter har vi en plikt til å ha eleven på skolen. Det er en fordel at det er en regel som følger opp det. Vi tenker også det at det er en læringseffekt av å være tilstede. Både for den enkelte og  det er godt for fellesskapet også. 

Hun legger til at det positive med regelen er at det er større oppmøte til timene.

– Vi har i større grad elever i klasserommet, det er en positiv konsekvens. Det at de ser at hvis de er borte har det en betydning, gjør at elevene møter i større grad.

Les også: – Fraværsgrensen ser ikke alle elevene

Må kjenne sin besøkelsestid

Edding sier de følger opp elever som behøver det, og at de jobber individuelt med de elevene som står i fare for å ikke få karakter i ett eller flere fag. 

– Det vi er redd for og følger med på er hvor det er fravær som ikke er dokumentert og som gjør at elvene ved første termin ikke får karakter, at regelen har innhentet dem.  Da har de et halvt år til å korrigere, og de som har vært litt trege til å oppfatte at her må vi møte, de må nå innse sin besøkelsestid, avslutter Edding. 

Powered by Labrador CMS