SOLFYLTE TROLLÅSEN: Mats Sæther har kjørt Oslo-Hamar på strøm fra eget tak og er fascinert av det. – Det sier litt om hvor mye strøm som finnes på et lite område på Kolbotn på en vårdag.

Mats er på solcellesiden

Mats Sæther (40) lager sitt eget drivstoff. Med solcelle-panelet som dekker hele den sydvendte delen av taket på huset, produserer han nok energi til å drive familiens to elbiler. Og litt til.

Publisert

Det var ikke så mye for å spare penger på strømmen at Mats Sæther valgte å installere solcellepanel på halve taket. Først og fremst var det et ønske om å kunne lage eget drivstoff til elbilene og for å spare miljøet. Solcellepanelet har Sæther leaset gjennom et selskap som heter Otovo. Foreløpig er de de eneste i Norge som tilbyr leasing av solcellepanel.

– Vi betaler et fast beløp per måned og Otovo står for installasjon og vedlikehold. Månedskostnaden går omtrent opp i opp med det vi sparer på strømregningen. Vi har gjort investeringen fordi vi synes det er en fin måte å redusere miljøavtrykket vårt på, og ikke for å spare penger, sier Sæther, som synes ordningen er veldig enkel.

– Når solanlegget først er installert, virker det helt automatisk og krever ikke noen oppfølging fra oss, sier han.

PS! Saken fortsetter under bildet!

Kjører på ren solenergi

KUN ELBIL: Mats Sæther og familien bruker kun elbiler, og drivstoffet henter de fra eget solcellpanel på taket.

Anlegget til Sæther produserer omtrent 8,5 mWt i året, som er mer enn nok til å drive de to elbilene familien har.

– Anlegget produserer all strømmen vi trenger til elbilene, og en del av det vi bruker i huset. Vi kjører cirka 30.000 kilometer i året med bilene. Hadde vi hatt bensinbiler ville vi ha brukt cirka 1,5 tonn bensin. I stedet kjører vi nå på ren solenergi fra eget solanlegg. Utviklingen går i retning av elbiler med lengre rekkevidde og billigere batterier og solceller, så slik teknologi vil nok raskt bli mye vanligere enn den er i dag, sier Sæther.

Familien fikk sin første elbil for fire år siden, og den var ment som en ekstrabil, men ble fort førstevalget.

Les også: Mine 23 år i en rusboble

– Da vi fikk den første bilen, var det ment som en bil nummer to, men ble fort bil nummer én. Etter å ha vent oss til tanken på å lade hvis vi skulle på langtur, byttet vi bil én med elbil også. Vi har vært Europa rundt i den ene, og tilbakela 500 mil på tre uker. Det gikk veldig fint, sier Sæther.

PS! Saken fortsetter under bildet!

SOLFYLTE TROLLÅSEN: Mats Sæther har kjørt Oslo-Hamar på strøm fra eget tak og er fascinert av det. – Det sier litt om hvor mye strøm som finnes på et lite område på Kolbotn på en vårdag.

Miljøvennlig

Sæther er opptatt av at man ikke skal måtte senke levestandarden, men heller leve grønnere.

– Strømmen i Norge kommer som kjent nesten bare fra vannkraft. Elbiler er derfor spesielt miljøvennlige her. Jeg tror ny teknologi kan gjøre det mulig å leve som i dag men med betydelig redusert miljøpåvirkning, og elbiler og solenergi er viktige ledd i en slik utvikling.

Les også: Her skal det asfalteres i år

Sæther har også gjort andre endringer i huset for å redusere strømforbruket.

– Vi har tidligere byttet ut alle panelovnene i huset med to varmepumper, og alle lyspærer til LED. Dette reduserte strømforbruket ganske mye.

Oslo-Hamar

OMFORMER: Denne lille boksen gjør om solen fra taket til strøm til biler og hus.

Sæther er både fornøyd med og fascinert av solenergien.

– En dag for noen uker siden produserte solanlegget 40 kWt med strøm. Dagen etter kjørte jeg til Hamar, og brukte 30 kWt. Jeg synes det er ganske utrolig at taket vårt en tidlig vårdag i mars kan samle nok solenergi til å kjøre bil fra Oslo til Hamar, avslutter Sæther.
 

 

Powered by Labrador CMS