NM Ungdomsbedrift 2021

FIRKLØVEREN: Markedssjef Henrik Marstrander, salgssjef Simon Fænn Abrante, økonomisjef Håkon Grøtvedt Knudsen og daglig leder Anine Marie Johnsen i Lykkesmykket UB tok andreplassen i NM Ungdomsbedrift 2021, i klassen for beste markedsføring. Foto: Harald Rønning/RA vgs

Kapret seg andreplass i NM

Lykkesmykket UB tok andreplassen for beste markedsføring i den gjeveste konkurransen for ungdomsbedriftene fra hele Norge.

Til tross for pandemien, har over 12.000 elever jobbet med ungdomsbedrift på videregående skole i løpet av dette skoleåret.

Av over 1.000 ungdomsbedrifter fra hele Norge var det kun 22 som kvalifiserte seg i kategorien Beste markedsføring under årets norgesmesterskap for ungdomsbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap.

Torsdag forrige uke ble vinnerne kåret under den digitale prisutdelingen. Førsteplassen gikk til Cozy Vintage fra Amalie Skram videregående skole i Bergen, mens firkløveren fra den lokale ungdomsbedriften fra Roald Amundsen videregående skole på Sofiemyr sikret seg en sterk andreplass og en premie på 1.200 kroner.

– Det var kjempegøy! Vi ble veldig overrasket da vi hørte om resultatene. Vi trodde ikke at vi skulle komme så langt. Vi satt i auditoriet og jublet, sier Anine Marie Johnsen (17), Håkon Grøtvedt Knudsen (16), Simon Fænn Abrante (16) og Henrik Marstrander (17) i ungdomsbedriften Lykkesmykket UB.

"Bruker både hodet og hjertet"

Lykkesmykket UB produserer ringer og smykker knyttet til FNs bærekraftsmål. Hvert smykke representerer et bærekraftsmål. Når man kjøper et smykke hos dem, vil 20 prosent fra salget doneres til en veldedig organisasjon knyttet til bærekraftsmålet smykket representerer.

"Denne bedriften bruker både hodet og hjertet gjennom markedsføringen sin, og det fungerer veldig godt. De forstår målgruppen sin og evner å skape både engasjement og interaksjon i sosiale medier. Bedriften har tatt mange kloke grep for å nå ut, og tilpasser kommunikasjonen sin til de forskjellige plattformen de er på", skrev juryen i begrunnelsen.

Sosiale medier og influensere

Siden Lykkesmykket UB presterte så sterkt innen markedsføring, spurte vi om oppskriften på suksessen innen dette.

– Vi har jobbet mye med markedsføring via sosiale medier som Facebook, TikTok, Tise og Instagram. Vi har vært mest aktive på Instagram og lagt merke til at promoteringen der har fungert aller best. I tillegg har vi hatt et vellykket samarbeid med fire eller fem ulike influensere, og har engasjert våre følgere i sosiale medier med konkurranser, quizer og bærekraftige tips, sier markedsfører Henrik Marstrander (17) fra Tårnåsen.

– Hva vil du anbefale til de som skal sette i gang med nye prosjekter til neste år?

– Jeg vil anbefale å satse på bærekraftige og miljøvennlige løsninger, sier 17-åringen, som ønsker å jobbe med noe innen økonomi.

Skal avvikles

Daglig leder i ungdomsbedriften, Anine Marie Johnsen, innrømmer at Lykkesmykket UB skal avvikles etter at skoleåret er ferdig.

– Vi fortsetter ut skoleåret, men så skal ungdomsbedriften avvikles. Dette har vært planlagt siden avviklingen av en bedrift er en viktig del av entreprenørfaget, sier 17-åringen fra Tårnåsen, som vil satse videre på markedsføring.

– Hva betyr andreplassen i NM for dere?

– Det er en slags bekreftelse på at vi har gjort det riktig, sier Johnsen.

Les også: Lykkesmykket til NM

Powered by Labrador CMS