UNGDOMSBEDRIFTEN: Lykkesmykket UB består av markedssjef Henrik Marstrander, økonomisjef Håkon Knudsen, salgssjef Simon Abrante og daglig leder Anine Johnsen. Foto: Privat
UNGDOMSBEDRIFTEN: Lykkesmykket UB består av markedssjef Henrik Marstrander, økonomisjef Håkon Knudsen, salgssjef Simon Abrante og daglig leder Anine Johnsen. Foto: Privat

Lykkesmykket til NM

Lykkesmykket UB, som består av fire elever fra Roald Amundsen videregående skole, vant prisen for beste markedsføring under fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Viken. Nå venter Norgesmesterskapet på de unge gründerne.

Publisert Sist oppdatert

– Det var veldig gøy. Nå gleder vi oss til NM, sier daglig leder i Lykkesmykket UB, Anine Johnsen (16) fra Tårnåsen.

Lykkesmykket UB er en ungdomsbedrift fra Roald Amundsen videregående skole på Sofiemyr som produserer smykker og ringer.

I tillegg til Anine Jonsen består ungdomsbedriften av markedssjef Henrik Marstrander (17) fra Greverud, økonomisjef Håkon Knudsen (16) fra Greverud og salgssjef Simon Abrante (16) fra Kolbotn.

Satser på bærekraft

– Vi er opptatt av at klimaendringene skal minske og prøver derfor å lage så mange smykker som mulig av gjenbrukbart materiale, og vi sørger for at hvert av smykkene er skreddersydd med kvalitet, sier Anine Johnsen.

16-åringen fra Tårnåsen sier bedriften satser på gjenbruk av gamle smykker og markedsfører innsamling av disse via Instagram-kontoen de har laget (@lykkesmykket_ub).

– Her presenterer vi også ukentlig flere bærekraftige tips, og akkurat nå har vi også en påskekonkurranse som varer helt til påskeaften, sier Anine Johnsen.

Ellers kjøper de materialene på hobbybutikken i Ski hvor ungdomsbedriften fra Sofiemyr har blitt bedriftskunde.

HÅNDLAGET: Foreløpig er det kun Anine Johnsen som står for produksjon av smykkene, mens resten av ungdomsbedriften har ansvar for markedsføring, salg og økonomi. Foto: Lykkesmykket UB
HÅNDLAGET: Foreløpig er det kun Anine Johnsen som står for produksjon av smykkene, mens resten av ungdomsbedriften har ansvar for markedsføring, salg og økonomi. Foto: Lykkesmykket UB

– Smykker med mening

Hvert smykke Lykkesmykket UB lager skal representere ett av FNs bærekraftsmål.

– Lykkesmykket handler om smykker med mening. Kjøper du ett smykke hos oss, vil 20 prosent av inntekten doneres til en veldedig organisasjon som dette smykket representerer. Armbåndene våre representerer bærekraftsmål nummer 13, så 20 prosent av inntektene skal doneres til Regnskogsfondet, sier ungdommene.

De sier målet er at de som kjøper smykkene hos dem skal få en lykkefølelse.

– Det er fordi de støtter et viktig formål, og de kan selv velge hvilket, noe som gjør at det føles mer personlig. Det er derfor vi har valgt å kalle oss Lykkesmykket fordi smykkene vi selger har en viktig mening og betydning for verden. Å gå med et lykkesmykke er ikke som å gå med et vanlig smykke, det er nemlig et statement, som viser at akkurat DU bryr deg om jorda vår, sier Johnsen.

VELDEDIGHET: 20 prosent av inntektene går til veldedige organisasjoner. Foto: Lykkesmykket UB
VELDEDIGHET: 20 prosent av inntektene går til veldedige organisasjoner. Foto: Lykkesmykket UB

Takker for hjelpen

Siden skoleåret startet har firkløveren fra Roald Amundsen vgs jobbet med å utvikle ungdomsbedriften.

– Det var jeg som kom på ideen om å satse på smykker. Guttene var mest opptatt av å tjene penger, men de ble overraskende fort engasjert etter at jeg hadde pitchet ideen til dem, sier Anine Johnsen.

Ungdommene takker Ungt Entreprenørskap for lærerike og inspirerende foredrag.

– Vi vil også takke læreren vår på skolen, Harald Rønning, for engasjementet og hjelpen underveis, sier de.

– Hva er det viktigste som dere har lært av prosjektet?

– Det må være at man ikke skal gi opp når det går dårlig med bedriften, at det ikke finnes dårlige ideer, at man ikke skal være redd for å spørre om hjelp og at det er viktig å være kreativ, sier Anine Johnsen.

Hun sier bedriften samarbeider om salg med flere lokale bedrifter, blant annet Fresh Up Hudpleie på Greverudsenteret.

– Vi driver også med promotering av våre varer gjennom mindre influensere, sier 16-åringen fra Tårnåsen.

Konkurrerte med 283 ungdomsbedrifter

Til tross for en krevende skolehverdag, har 2.700 elever i videregående skoler over hele fylket arbeidet frem en rekke gode forretningsideer i sine ungdomsbedrifter.

Hele 284 ungdomsbedrifter deltok onsdag forrige uke under Ungt Entreprenørskap Vikens digitale fylkesmesterskap, landets største konkurranse for ungdomsbedriftene.

Tidligere Oppegård kommune var representert med totalt fire ungdomsbedrifter fra Roald Amundsen videregående skole, men kun Lykkesmykket UB gikk videre til NM. Det sistnevnte skal arrangeres digitalt torsdag 29. april.

– I tillegg til en gullbillett til NM fikk vi også en pengepremie på 2.000 kroner, sier de unge gründerne fra Lykkesmykket UB.

Det ble kåret finalister i hele 14 kategorier. Sammen med fem andre ungdomsbedrifter fra fylket skal Lykkesmykket UB konkurrere videre i NM innen kategorien Beste markedsføring.

KONKURRERTE MED 283 ANDRE BEDRIFTER: Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Viken hadde hele 284 deltagende ungdomsbedrifter. Foto: Viken Streaming
KONKURRERTE MED 283 ANDRE BEDRIFTER: Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Viken hadde hele 284 deltagende ungdomsbedrifter. Foto: Viken Streaming

Fire ungdomsbedrifter fra Nordre Follo

Hele 84 NM-plasser fra Viken ble delt ut under fylkesmesterskapet onsdag forrige uke. Det ble kåret vinnere fra de tre regionene Akershus, Buskerud og Østfold i hele 14 kategorier. Nå venter Norgesmesterskapet på de unge gründerne.

Nordre Follo er representert i NM med totalt fire lokale ungdomsbedrifter:

  • Lykkesmykket UB fra Roald Amundsen vgs har vunnet konkurransen i kategorien Beste markedsføring, og skal konkurrere i denne kategorien med Simplex UB fra Ski vgs og fire andre ungdomsbedrifter i NM om en måned.
  • Simplex UB fra Ski vgs skal delta i åtte ulike kategorier: Beste markedsføring, Beste Ungdomsbedrift, Beste forretningsplan, Beste kundeopplevelse på nett, Beste HR- bedrift, Spleiselagets regnskapspris, Beste samarbeid med næringslivet, og Ungt Entreprenørskap Alumnis lederskapspris (Hella Dahlsveen Christiansen). Simplex UB har laget en nettside med formål om å formidle kunnskap til ungdom innen grunnleggende temaer som ikke er inkludert i skolens læreplaner, som for eksempel skatt, sparing, jobb, og rettigheter i arbeidslivet.
  • Signal UB fra Ski vgs, som utvikler bærekraftige "slap-on"-blinklys for sparkesyklister og syklister, skal delta i to kategorier: Beste forretningsplan og Størst verdiskapingspotensial.
  • Rainday UB fra Ski vgs, som selger innvendig regntrekk til Daybag, skal delta i kategorien Beste sosiale entreprenør.