HOLDER ÅPENT: Ingrid Alcantara og Camilla Pedersen ønsker kundene velkommen. Foto: Yana Stubberudlien
HOLDER ÅPENT: Ingrid Alcantara og Camilla Pedersen ønsker kundene velkommen. Foto: Yana Stubberudlien

– Ekstremt slitsomt og frustrerende

Frisørsalongen Fellini Frisør håper og ønsker at hverdagen og kundene kommer tilbake snarest mulig.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at næringslivet har det tøft i utbruddskommunen Nordre Follo.

Samtidig opplever flere av de lokale næringsdrivende som har fått lov til å holde åpent til tross for nedstenging og strenge restriksjoner, at det fortsatt er mange av innbyggerne som ikke vet om nettopp dette.

Det er viktig at lokalbefolkningen støtter lokalt næringsliv. Prøv å bestille mindre på nett. Bruk lokale butikker og tjenester du har rundt deg istedenfor å reise ut av kommunen, slik at vi kan overleve i den tøffe tiden.

Camilla Pedersen, innehaver av Fellini Frisør

– Vi opplever denne tiden som ekstremt slitsom og frustrerende. Regler endres omtrent fra time til time, og kommunen har for lite med informasjon til innbyggerne om hva som holdes åpent, sier Camilla Pedersen (50), innehaver av Fellini Frisør på Kolbotn.

Mangler forutsigbarhet

50-åringen fra Kolbotn, som har drevet frisørsalongen i 22 år, sier at som næringsdrivende mangler de forutsigbarhet og klare retningslinjer fra både sentrale og lokale myndigheter.

– Fredag kveld fikk vi beskjed om at alt skulle stenges, men lørdag kom en kontrabeskjed fra regjeringen om at frisører og flere andre tjenesteytere som hudpleiere og tatovører, kunne få lov til å holde åpent, sier Pedersen.

– Vi har fått lov til å holde åpent, men vi er gitt anbefalinger om forsterket smittevern, og dette er noe vi har tatt på alvor siden utbruddet i Nordre Follo startet i mars i fjor. Vi er en trygg bedrift når det gjelder smittevern, legger hun til.

Permisjoner og avbestillinger

Innehaveren av den lokale frisørsalongen sier at som følge av de strenge tiltakene måtte hun permittere to av de totalt fem ansatte i 50 prosent.

– Vi har også mistet kundegrunnlaget. Alle holder seg hjemme og tror at frisørsalongene også holder stengt. Som følge av at kundene våre ikke vet om at vi har fått lov til å holde åpent, har vi fått avbestillinger på rundt 50 prosent, sier Pedersen.

– Vi trenger hjelp nå

Camilla Pedersen sier at hun håper og ønsker at hverdagen og kundene kommer tilbake snarest mulig, men også at det blir lagt fram gode kompensasjonsordninger som følge av de ovennevnte utfordringene.

– Ting må på på plass fortest mulig. Vi kan ikke vente til juni. Vi trenger hjelp nå. Myndighetene kan ikke bruke så lang tid på dette som tidligere, sier 50-åringen.

Samtidig har hun også en bønn til innbyggerne:

– Det er viktig at lokalbefolkningen støtter lokalt næringsliv. Prøv å bestille mindre på nett. Bruk lokale butikker og tjenester du har rundt deg istedenfor å reise ut av kommunen, slik at vi kan overleve i den tøffe tiden, sier Pedersen.

Her er tiltakene som gjelder i Nordre Follo til og med søndag 31. januar 2021:

  • Alle butikker og kiosker holdes stengt. Unntak for matbutikker, apotek og bensinstasjoner.
  • Butikker kan heller ikke holde åpent for kunder som skal hente forhåndsbetalte bestilte varer.
  • Butikker som selger helsekost skal være stengt.
  • Vinmonopol skal være stengt.
  • Alle serverings- og skjenkesteder skal være stengt. Dette gjelder også serveringssteder på hoteller. Unntak for hjemkjøring og takeway. Takeaway gjelder kun mat og de som skal hente mat må få denne levert utenfor lokalet.
  • Treningssentre skal være stengt.
  • Dyrebutikker skal være stengt.
  • Biltema skal være stengt. Dette gjelder også klikk og hent-funksjonen.
  • Europris skal være stengt.
  • Salgsvirksomhet til landbruk og dyreproduksjon skal være stengt.
  • Bilverksteder kan holde åpent.
  • Kjøreskoler kan holde åpent for en-til-en undervisning. Teoriundervisning må foregå digitalt.
  • Optikere kan holde behandlingsdelen åpen, men butikken må være stengt.
  • Frisører kan ha åpent for timeavtaler, men ikke for salg av produkter. De må følge bransjestandard for smittevern.
  • Terapeuter utover fysioterapeuter og tannleger, med og uten autorisasjon og som driver en-til-en behandling kan holde åpent. Dette gjelder også naprapater, massører og tilsvarende. De må ha timebestilling og følge bransjestandard for smittevern.
  • Bandasjister kan holde åpent.
  • Bygg og anlegg: Arbeid på byggeplasser kan gå som normalt, mens butikker som selger utstyr skal være stengt. Kunder kan bestille på nett og få varer tilkjørt hvis butikken har en slik tjeneste.
  • Lager- og grossistdelen i byggevareforretninger som leverer varer til håndverksvirksomhet og lignende kan være åpent. Salg over disk skal være stengt og smitteverntiltak må overholdes.
  • Eiendomsmeglere kan arrangere visninger med timeavtaler og må følge gjeldende smittevernregler.
  • Slalåmbakker kan holde åpent for vanlig drift, men ikke arrangert trening eller konkurranser.
  • Butikkansatte kan være på jobb for å gjøre nødvendige oppgaver som renhold og vareopptelling, men det er ikke tillatt med kunder i lokalet.

Forholdet mellom nasjonal og lokal forskrift

Regjeringen la fram en nasjonal forskrift 24. januar. Tiltakene i den lokale forskriften er strengere enn den nasjonale på enkelte punkter. Den lokale forskriften overstyrer derfor den nasjonale forskriften.