ENDRER: Elisabeth Gullner har bestemt seg for å gå nye veier med konseptet sitt.

Satser alt på nett

Tøffere tider og endrede brukervaner gjør at moteskaperen i Sentrumsbygget endrer konseptet.

Publisert

Etter åtte år med strikkeproduksjon og salg av klær til 30-40 forhandlere i Norge, tar bedriften grep og retter seg inn mot salg direkte til forburkerne på nett.

Klesbransjen har endret seg mye på noen få år. Det skaper nye utfordringer for bransjen. Fra å produsere klær for ”neste sesong” er det nå økende krav om å kunne levere omgående, og til enhver tid ha på lager det forhandlerne ønsker.

– Klesbransjen gjennomgår for tiden store forandringer, sier Gullfugls innehaver, Elisabeth Gullner.

Les også: Fløy en liten Gullfugl

– Det får konsekvenser for alle ledd i varekjeden. Forbrukerne er blitt mer krevende og ønsker å handle det nyeste innen mote hvor som helst, når som helst. Forhandlerne ønsker derfor å kunne bestille oftere, raskere og mindre volumer. Dermed må produsenter og grossister i mye større grad enn før sørge for å ha varelager så de kan levere omgående.

NB! Saken fortsetter under bildet!

 

 

ENDRER: Elisabeth Gullner har bestemt seg for å gå nye veier med konseptet sitt.

Mange sliter

Butikkene sliter på flere fronter. Nettet har overtatt mye av handelen, moten skifter raskt og er mindre forutsigbar. De store kjedene skjemmer bort kundene med billige moteklær som til enhver tid er på salg.

Det er blitt mye tøffere å mer usikkert å drive en selvstendig  klesbutikk.

Les også: Fløy en liten Gullfugl

– For oss som er produsenter betyr det at vi må sørge for å ha varelager. Og det er her nettbutikk kommer inn i bildet. Skal man ha nettbutikk må man ha et varelager. For Gullfugl sin del er derfor nettbutikken en konsekvens av de nye endringene. Logikken er enkel: Når jeg allikevel må ha varelager kan jeg like godt også ha nettbutikk.

NB! Saken fortsetter under bildet!

 

HOLDER TIL HER: Gullfugl har rede i Sentrumsbygget på Kolbotn.

 

Har ambisjoner

Gullfugl har ambisjoner om å fortsette å levere til sine forhandlere rundt omkring i Norge.

– Jeg har noen trofaste forhandlere som jeg håper vil klare seg i det nye butikkmarkedet. Forbrukerne handler jo fremdeles i butikker, men disse butikkene må nok i enda større grad enn tidligere klare å gjøre seg attraktive og fange kundenes oppmerksomhet på nye og smarte måter., sier hun.

Les også: Fløy en liten Gullfugl

– Utfordringen med nettbutikken for Gullfugl blir å ikke konkurrere med forhandlerne på pris. Skal man overleve som produsent eller grossist med egen nettbutikk må man være forsiktig med dette og ikke selge varene rimeligere, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS