TERNINGKAST 5: Vår anmelder lot seg begeistre av filmen «Vi blir hjemme».

Ikke bli hjemme!

I morgen har den nye filmen «Vi blir hjemme», av Kolbotn-duoen Marianne Mork og Maren Victoria Thingnæs, Norgespremiere på Kolben. Vår klare oppfordring er som følger: Ikke bli hjemme!

Publisert Sist oppdatert

ANMELDELSE:

«Jeg kan ikke se for meg å være to uker hjemme, sammen med mamma og pappa. Jeg kommer til å bli gal»

Anslaget i filmen «Vi blir hjemme» sier det meste om hvor lite vi alle visste, da pandemien traff oss i mars 2020. For dette er et nært innblikk om det siste halvannet året, sett gjennom personlig video-dagbøker fra et titalls ungdommer verden over. Det handler om hva man går glipp av, om at livet ikke stopper selv med en verdensomspennende pandemi, men også om at følelsene ikke kan skrus av som et kamera på et Teams møte.

«Vi blir hjemme» handler i det hele tatt om livet.

NB: Saken fortsetter under bildet.

MOR OG DATTER: Marianne Mork og Maren Victoria Thingnæs har laget en nær og god film om livet under pandemien.

Følger unge mennesker

Det er kjensgjerning at mange har slitt i løpet av pandemien, og det har vært nedturer og oppturer og i løpet av den lange tiden hvor mange har vært helt alene. Det er blant annet dette denne filmen portretterer.

Filmen følger hverdagen til unge mennesker rundt om i hele verden og ser hvordan de har taklet Corona-pandemien. I filmen blir vi kjent med disse personene på et personlig nivå. Vi får et innblikk i deres innerste tanker, hvordan de takler den nye måten å forholde seg til familiene sine på, og perspektivene de har på livet som plutselig må leves i en pandemi.

Alle menneskene vi møter i filmen er fra aldersgruppen 10-19, og som ungdom selv, er det lett å kjenne seg igjen i mange av situasjonene og følelsene disse unge menneskene forteller om.

Blant annet får vi møte Clyde fra New York. Verdens smarteste og mest reflekterende 10-åring, som følte han sviktet byen sin da han og familien dro ut av storbyen for en lengre periode. Vi får møte norske Julie som må takle kjærlighetssorg og ikke minst Alecsander fra Brasil. Norske ungdommer har så definitivt hatt en tøff tid i pandemien, men vent til du ser hvordan det er å takle en pandemi i favelaen i Brasil. Flere navn er med vilje ikke nevnt, med det er nettopp det varierte persongalleriet som virkelig briljerer i denne filmen.

LANGE DAGER: Ensomhet, kjedsomhet, angst, sorg og redsel er følelser som går igjen hos flere av personene (og dyrene) vi stifter bekjentskap med.

«Heldige» i Norge

I løpet av halvannen time blir du godt kjent med flere av dem, det føles nesten som om det er venner som har sendt deg video-logger, hvor de forteller om livene sine. Det er et kvalitetstrekk ved denne filmen. Personlig synes jeg det var både fascinerende og lærerikt å høre hvordan andre mennesker fra andre steder på jorda har opplevd denne pandemien. Det gav et innblikk i forskjellige perspektiver på pandemien og hvordan folk fra alle verdenshjørnet har håndtert den. Jeg fikk på en måte oppleve pandemien på nytt, men fra noen andres synsvinkel.

Etter å ha sett denne filmen, må det nesten være lov å si at vi tross alt har vært rimelig «heldige» som opplevde denne tiden her i Norge. For det gjør vondt å se frykten flere av ungdommene ubevisst formidler til oss som ser. Frykt for at sitt land skal rakne fra innsiden, frykt for at millioner skal dø, frykt for å miste sine kjæreste og frykt for at den verden vi kjenner, aldri skal bli den samme.

Vi anbefaler deg i det hele tatt å ikke bli hjemme. Gå på kino de neste dagene og få med deg «Vi blir hjemme». Det er så mye å kjenne seg igjen i, og det gir håp å se hvordan unge mennesker prøver å takle livene sine.

Kanskje er det akkurat det DU trenger for å holde motet oppe gjennom det som, forhåpentligvis, blir siste rest av pandemien.

PS: Filmen «Vi blir hjemme» har premiere onsdag 1. september på Kolben Kino. Da kommer også de to lokale regissørene på besøk. Filmen vises også førstkommende fredag og søndag.

Terningkast: 5