Vintersykling i Oppegård

DELTE UT 100 GRATIS VINTERSYKKELDEKK HVERT ÅR: – Målet med vintersykkelkampanjen er å få flere til å sykle om vinteren, sier ansvarlig for sykkelstrategien i Oppegård kommune, Anna Lina Toverud. Hver høst de siste tre årene har kommunen delt ut 100 gratis vintersykkeldekk til syklistene i Oppegård.

Skal ikke dele ut vinterdekk i år

I år blir det ingen vintersykkelkampanje med utdeling av 100 gratis vintersykkeldekk til innbyggerne i Oppegård. Mangel på tid er årsaken til dette, ifølge kommunen.

Publisert

Oppegård kommune har gjennomført vintersykkelkampanje med utdeling av gratis vintersykkeldekk i Oppegård tre år på rad. Hver høst ble det delt ut 100 vintersykkeldekk til innbyggerne som ønsket å prøve å sykle om vinteren.

I år blir det ingen vintersykkelkampanje med utdeling av gratis vintersykkeldekk i Oppegård.

– Hvorfor har dere valgt å ikke gjennomføre kampanjen i år?

– Vi har valgt å ta en pause fra dette i år. Hvis  vi gjennomfører andre kampanjer i vinter, varsler vi om det, sier Anna Lina Toverud, som har hatt ansvar for gjennomføring av sykkelstrategien i Oppegård kommune de siste årene.

– Tidsressursmessige årsaker

Vintersykkelkampanjene har vært finansiert av Statens vegvesen (SVV) Akershus, gjennom sykkelby-midlene.

– Det er ikke noe vi søker om. Det er midler SVV har til kampanjer, og vi i sykkelbyene har sammen foreslått hva disse midlene kan brukes til. Vi har, av tidsressursmessige årsaker, valgt å ikke være med på vintersykkelkampanjen i år, i den formen vi har gjennomført den tidligere, sier Toverud.

Les også: Slik blir vintervedlikeholdet i Oppegård i år

Sykkkelkommunen

Oppegård er en av de totalt fire sykkelkommunene i Akershus fylke (red. anm.: de tre andre sykkelkommunene er Skedsmo, Asker og Ullensaker), og vi har en vedtatt sykkelstrategi for 2010-2019 der målet er å doble sykkelandelen fra 4 prosent til minst 8 prosent i innen 2019.

En av målsettingene i denne tiårsplanen er å få folk til å bruke sykkel til dagligreiser hele året. Det skal også være attraktivt og trygt å sykle i Oppegård.

Sykkeltelleren i Skiveien viser at det var færre syklister i Oppegård i fjor enn for tre år siden. Antall vintersyklister har også blitt kraftig redusert.

Les mer om dette her: Færre syklister enn i 2015

Hva skal til for at du skal sykle om vinteren?

Er vintersykling noe for deg? Hva skal til for at du skal sykle om vinteren?

Dette har vi spurt leserne våre på Facebook. Her kan du lese noen av svarene:

HELÅRSSYKLIST: «Jeg sykler hele året på en sykkel fra 60-tallet. Et kinderegg. Bedre form, mindre biler på veien, brenner et par ekstra kalorier så jeg kan spise litt chips på kvelden», skriver Venstre-politikeren Camilla Hille.

Åshild Samset Randgaard: Jeg sykler hele vinteren og jeg hadde satt stor pris på om fortauene ble prioritert tidlig på morgenen!

Trond Martin Langeli: Snøfritt og pluss 18 grader.

Nina A. Brattvoll: Kanskje Nordre Follo kommune kunne gå i bresjen for insentiver, altså subsidier for vintersykling, slik som mange har blitt sponset med elsykkel og elbil? Med bedre sykkelforhold om vinteren, kunne man jo se for seg å lette trykket på kollektivtransporten også. Jeg melder meg gjerne, men med tanke på måkefrekvensen i Oppegård i fjor, burde vi helst bli godt subsidierte for å kjøpe en fat-bike.

Gunnar Bjørnsrud: Uten salting så hadde jeg syklet. Har desverre ikke penger til ny sykkel hvert år.

Bjørn Kjensberg: Hadde det ikke vært saltet, så hadde jeg syklet hele året.

Sajeel Ahmad Pistolero: Sol og 25 grader.

Wenche Karin Bølviken Hokholt: Det er jo aldri brøytet om morgenen.

Kenneth Karlsen: Faktisk brøyting.

Christian Eide Larsen: Jeg skal sykle i hele vinter. Håper på bedre måking enn i fjor!

Wivi Elisabeth Kutrovac: Det e så dårlig måking og strøing i Oppegård så jeg hadde ikke tatt sjansen på å sykle om vinteren.

Runar Vihovde: Enig, ille nok å gå, risikerer å slå seg noe voldsomt. Utrolig at kommunen ikke har lært av tidligere år, men det er vel for mye å forvente.

Geir Amundsen: En skal ikke sykle om vinteren. Det er farlig både for omgivelsene og syklisten selv. Spark er derimot ok. Uansett må veier hvor utrykningskjøretøy har fremkommelighet har første pri. Alt annet må komme som en bonus. Vi får krysse fingrene.

Les også Fem på gata om vintersykling: Er vintersykling noe for deg?

 

Powered by Labrador CMS