
Et etterlengtet løft for Kolbotn
– Det er en ny tid for togpendlere i Oslo-området, skriver Håvard Therkelsen.
NB: Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter.
På Grorud verksted i Oslo står det et nytt glis på skinner: De nye lange Coradia-togene som skal ut i drift i 2026.
Det er en ny tid for togpendlere i Oslo-området. Etter over 40 år pensjoneres de gamle lokaltogene, og nå rulles neste generasjon tog ut: Coradia Nordic. For reisende fra Kolbotn stasjon betyr dette ikke bare bedre reiseopplevelser, men også en viktig investering i framtidas kollektivtransport.
Tirsdag inspiserte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) det første av 36 nye lokaltog på Grorud verksted i Oslo, og Oppegård Avis dekket saken grundig. I sin tale understreket han hvor viktig togtilbudet er for å løse transportutfordringer i storbyområder som Oslo: «Togene er klimavennlige, fordi de går på strøm. I tillegg er togene energieffektive sammenliknet med mange andre transportmidler.» Dette er en del av Arbeiderpartiets satsing på bærekraftig transport. Offentlig kommunikasjon er en bærebjelke for våre lokalsamfunn, som Kolbotn, og må fungere effektivt når mange pendlere skal transporteres på jobb eller skole hver dag.
Kolbotn stasjon rustes nå opp for hele 1,3 milliarder kroner for å kunne håndtere de nye og lengre togene. Dette er en del av en større modernisering som vil gi passasjerene 40 prosent økt kapasitet, bedre punktlighet og en tryggere hverdag. Plattformene på Kolbotn blir forlenget, og når de nye togene er på skinnene fra 2026, vil pendlerne oppleve et løft som har vært etterspurt i årevis.
Hva betyr de nye togene for pendlerne?
Alle som har ventet på toget en kald vintermorgen på Kolbotn stasjon, vet hvor frustrerende det er når togene er forsinket. Samferdselsministeren var tydelig på at de nye togene ikke vil fjerne alle forsinkelser eller innstillinger, men de vil gi et betydelig løft for punktlighet og regularitet: «Når du sitter hjemme på kjøkkenet på Strømmen eller Kolbotn med kaffekoppen om morran, skal du ikke lure på om toget kommer til tida, slik at du rekker jobben i byen. Det er dit vi skal.»
De nye togene er skreddersydd for å møte pendlernes behov. Med seks vogner og plass til 778 passasjerer per tog, vil færre oppleve å stå som sild i tønne i rushtrafikken. Togsettene har også større fleksisoner for sykler, barnevogner og stående passasjerer, noe som gjør togene mer tilrettelagt for ulike behov. I tillegg vil forbedret komfort, bedre nettdekning og mer bagasjeplass gjøre reisen mer behagelig.
Når de nye togene står klare på Kolbotn stasjon en tidlig morgen, vil det være et syn som mange har ventet på lenge. For pendlere på linje L2, mellom Oslo og Ski, betyr dette et kollektivtilbud som endelig kan møte hverdagslivets krav til punktlighet og regularitet. Fortsatt kommer det helt sikkert til å være store utfordringer meg signalanlegg og vedlikehold, men nye tog er en viktig brikke for å gjøre hverdagslogistikken bedre og mer komfortabel.

Trygghet for framtida med bedre hverdagslogistikk
For Arbeiderpartiet er dette et eksempel på hva vi mener med trygghet for framtida. Å ruste opp kollektivtilbudet er ikke bare en investering i folks hverdag, men også i klimaet og samfunnets bærekraft. Når flere kan stole på at toget kommer og går som det skal, velger de toget fremfor bilen. Dette kutter utslipp, sparer tid og gjør hverdagslogistikken litt enklere.
Som samferdselsministeren sa i verkstedhallen på Grorud med de nye togene: «Det er veldig bra at stadig flere reisende setter seg på toget her i hovedstadsområdet.» Ifølge Statistisk sentralbyrå var det 81,9 millioner togreiser i Norge i 2024 – en rekord som viser at kollektivtilbudet blir stadig mer populært.
160 km/t og HC-toalett
Både Aftenposten og Oppegård Avis har skrevet en grundig artikkel om satsingen på de nye togene. Hos Aftenposten lister de opp hvordan de nye togene er, med nyttige detaljer som flere bør merke seg:
- 2+2 seter på hver side av midtgangen
- Bedre ventilasjon
- Fleksisoner (bedre plass til sykler, barnevogner og stående passasjerer i rushtrafikken)
- Mer bagasjeplass
- USB-lader ved siden av hvert sete
- Hvert tog består av seks vogner med kapasitet på 778 passasjerer
- Lokaltogene vil ha en topphastighet på 160 km/t
- Regiontogene vil ha en topphastighet på 200 km/t
- Trinnfri av- og påstigning
- Rullestolheis og flyttbar rampe
- Egne HC-plasser og HC-toalett

Alle fortjener en trygg og pålitelig reise til jobb, skole eller andre aktiviteter. Med denne historiske satsingen på tog, oppgraderte stasjoner og en grønnere hverdag, ser vi frem til at Kolbotn stasjon og togtilbudet i Norge igjen blir en kilde til stolthet. For Arbeiderpartiet handler dette om mer enn bare transport – det handler om å bygge et samfunn som fungerer for alle.
Jeg gleder meg til de nye togene kommer på plass! Frem til det skal det både arbeides og utbedres på stasjonen – arbeid som mens det pågår kan være krevende for alle. Men slik er det når store utbedringer skal gjøres – jeg håper resultatene med ny stasjon og nye tog vil gjøre hverdagen bedre for alle på Kolbotn.
PS! For å følge med på oppgraderingen av Kolbotn stasjon og arbeidene som gjøres, kan du gå inn på Bane NOR sine hjemmesider her: https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/oppgradering-av-kolbotn-stasjon/
Av Håvard Therkelsen,
Nordre Follo Arbeiderparti