SKUFFET: – Kommunen har fulgt opp sine forpliktelser ved å legge til rette for fortetting og utvikling rundt jernbanestasjonene. Vi hadde forventet at Bane NOR ville følge opp sin del som avtalt, sier ordfører Hanne Opdan (Ap). Gjersjen.
SKUFFET: – Kommunen har fulgt opp sine forpliktelser ved å legge til rette for fortetting og utvikling rundt jernbanestasjonene. Vi hadde forventet at Bane NOR ville følge opp sin del som avtalt, sier ordfører Hanne Opdan (Ap). Gjersjen.

– Dette er en gedigen skuffelse

Ordfører Hanne Opdan er bekymret for utsettelsen av ny Kolbotn stasjon og konsekvensene ved dette. Hun lover å ta kontakt med samferdselsdepartementet for å presse på at den nye regjeringen viser større handlekraft og gjennomføringsevne.

Publisert Sist oppdatert

For tre uker siden avslørte Oppegård Avis at Bane NOR hadde valgt å stoppe det vedtatte prosjektet med ny Kolbotn stasjon, kun ett år før byggearbeidene skulle settes i gang. Verken kommunen eller lokalpolitikerne ble orientert om dette.

Først i går fikk Nordre Follo kommune en skriftlig bekreftelse av dette fra Bane NOR. De skriver at de ikke lenger har investeringsbeslutning for videreføring av prosjektet. Selskapet har også varslet kommunen om en lengre utsettelse, på minst fem år, for byggearbeidene på Kolbotn.

Les også: Bane NOR vil utsette ny Kolbotn stasjon i minst fem år

Dramatisk endring

– Dette er en gedigen skuffelse. Det er også en dramatisk endring av tidligere planer og lovnader fra Bane NOR, sier ordfører Hanne Opdan til Oppegård Avis.

Hun påpeker at kommunen har fulgt opp sine forpliktelser ved å legge til rette for fortetting og utvikling rundt jernbanestasjonene.

– Vi hadde forventet at Bane NOR ville følge opp sin del som avtalt, sier Opdan.

For ordføreren er det åpenbart at en utsettelse av dette prosjektet i flere år vil påvirke reisetilbudet, og spesielt når en vet hvilke mangler Kolbotn stasjon har på universell utforming i dag.

Ifølge Bane NOR jobber de nå med å legge en ny fremdriftsplan. Denne vil bli en del av en felles gjennomføringsplan for alle togstasjonene på lokaltogstrekningen mellom Oslo og Ski, og vil for Nordre Follo sin del også omfatte stasjonene Oppegård, Vevelstad og Langhus (i tillegg til Kolbotn stasjon).

Les også: Slik blir togtilbudet gjennom Oppegård i årene fremover

Ikke aktuelt med midlertidige tiltak

– Jeg er ikke overrasket. Dette prosjektet har vært i limbo lenge nå, men jeg tenker det burde være mulig å bygge en midlertidig slakere rampe i stedet for den bratte trappen som er der i dag. Kanskje kommunen og Bane NOR kunne få til noe sammen? lurer Georg Sirnes Lundesgaard på.

Johan Dyrhaug er også en av de mange som etterlyser midlertidige løsninger for å gjøre det lettere for bevegelses- og synshemmede i påvente av det etterlengtede prosjektet på Kolbotn stasjon

– Hvorfor kan det ikke settes en midlertidig gangbro over togtraseen, slik at folk i rullestol kan komme seg fram og tilbake til spor to? lurer han på, og viser til liknende tiltak som er gjennomført i Ås og i Vestby.

Bane NOR bekreftet overfor Oppegård Avis i slutten av november at det ikke er aktuelt for dem å sette i gang med noen midlertidige tiltak.

– Midlertidige tiltak for universell utforming av Kolbotn stasjon (som er nødvendige for å gjøre stasjonen mer tilrettelagt for bevegelses- og synshemmede) inngår ikke i prosjektet med den felles gjennomføringsplanen, sa Britt-Johanne Wang, kommunikasjonsansvarlig for Område Øst i Bane NOR, til Oppegård Avis den 23. november.

Les også: Planen for ny Kolbotn stasjon er utsatt igjen

Bekymret for ringvirkninger

Ordføreren er bekymret for ringvirkningene av det utsatte prosjektet, men innrømmer at hun ikke vet ennå hvilke konkrete konsekvenser vil det være snakk om.

– Utviklingen av Kolbotn sentrum, spesielt de stasjonsnære områdene, er et komplisert puslespill der det handler om å få rett brikke på rett plass, til rett tid. Store endringer i framdriften for stasjonen får ringvirkninger. Hva det betyr i praksis må vi se nærmere på, sier hun.

Les også: Tog til glede og besvær

– Konsekvensene må kartlegges

Ifølge Bane NOR vil de fortløpende orientere kommunen om status i den nye planen etter hvert som føringer og forutsetninger faller på plass. De skriver også at de stiller gjerne på et møte på nyåret for å orientere om status og svare på spørsmål.

– Jeg vil i første omgang følge opp denne invitasjonen ved å be om en politisk orientering fra Bane NOR. Deretter må vi se hva vi nå har av påvirkningsmuligheter. Det må kartlegges hvilke konsekvenser dette eventuelt vil få for arealutviklingen rundt stasjonene Kolbotn, Oppegård, Vevelstad og Langhus. Følger for de reisende må bli godt belyst. Der må vi kunne forvente at Bane Nor bistår og redegjør nærmere for det, sier Opdan.

– Tar kontakt med departementet

Opdan påpeker også at gjennom mange år har sentrale politikere fra ulike partier, senest Jonas Gahr Støre (Ap), besøkt Kolbotn stasjon og uttrykt bekymring over forholdene.

– Jeg vil ta kontakt med samferdselsdepartement for å presse på at den nye regjeringen viser større handlekraft og gjennomføringsevne enn hva som har vært tilfelle tidligere, sier hun.

– Jonas Gahr Støre lovet oss om å rydde opp i dette

Anne Elisabeth Henriksen fra Kolbotn har i flere år kjempet for saken om universell utforming av Kolbotn stasjon. I fjor høst fikk hun håp om fremgang i saken da Jonas Gahr Støre (Ap) tok turen til Kolbotn stasjon sammen med stortingsrepresentant Tuva Moflag (Ap) og Nordre Follos ordfører Hanne Opdan (Ap), for å se med egne øyne hvor vanskelig det var å være togpassasjer i rullestol her på Kolbotn.

– Da Jonas Gahr Større (Ap) besøkte Kolbotn stasjon for et drøyt år siden, lovet han oss om å rydde opp i dette på Kolbotn stasjon. Som statsminister har han nå en stor mulighet til å gjøre disse endringene, sier Anne Elisabeth Henriksen, som vil gjerne vite om Jonas Gahr Støre fortsatt har planer om å rydde opp i denne saken.

Kolbotn-kvinnen viser til følgende Facebook-innlegg, som Jonas Gahr Støre publiserte på sin Facebook-side den 20. oktober i fjor høst:

FOR ETT ÅR SIDEN: Dette Facebook-innlegget ble publisert av Jonas Gahr Støre på Facebook den 20. oktober i fjor høst.
FOR ETT ÅR SIDEN: Dette Facebook-innlegget ble publisert av Jonas Gahr Støre på Facebook den 20. oktober i fjor høst.

Mener Kolbotn må vente

Oppegård Avis har allerede vært i kontakt med Statsministerens kontor (SMK) og Samferdselsdepartementet. Les saken her: Dette sier samferdselsministeren om det planlagte togtilbudet

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård støtter Bane NORs beslutning om at togpendlerne på Kolbotn må vente tålmodig på en ny plan.

– Vi er selvsagt opptatt av å legge til rette for universell utforming på togstasjoner i hele Norge, men så er det viktig at vi ser dette i sammenheng med annet viktig arbeid på de samme stasjonene, sa Jon-Ivar Nygård til Oppegård Avis i midten av november.

Han påpekte at Bane NOR jobbet med en felles gjennomføringsplan for hele strekningen mellom Oslo og Ski.

– Som en del av denne planen ser selskapet på løsninger for oppgradering av Kolbotn stasjon. Stasjonen skal tilpasses fremtidens togtrafikk, gjøres sikrere og mer brukervennlig, og få universell utforming med ramper og trapper, understreker samferdselsministeren uten å konkretisere et bestemt tidspunkt for dette, sa Nygård.

Les også: Ønsker enda flere godstog gjennom Oppegård i årene fremover

Powered by Labrador CMS