HELT HIT: Hit, men ikke lenger. Da Magnus Fagerli deltok i fjorårets elbil-test, kjørte han lengst av samtlige.

Deltar i verdens største elbil-test

I neste uke gjennomføres verdens største elbil-test. Bak ett av rattene sitter Magnus Fagerli fra Greverud.

Publisert Sist oppdatert

To ganger hvert år gjennomfører NAF og bladet Motor det som er kjent som verdens største test av elbiler, hvor rundt 30 biler står på startstreken.

Målet er i grunnen ikke å finne ut hvilken elbil som har lengst rekkevidde, men å finne ut hvilken modell som har oppgitt den mest realistiske rekkevidden.

NAFs elbiltest:

- Gjennomføres to ganger per år. NAF kjører den samme ruten hver gang.

- Det skal så være så likt som mulig for alle førere. Det skal kjøres i øko-modus, varmeapparatet skal stå på 21 grader og man skal følge den vanlige trafikken og holde fartsgrensen.

- Testen kombinerer bykjøring, motorvei og landevei med litt høydeforskjell.

For det er ikke alltid grunn til å stole på tallene du får fra bilprodusenten. I dag oppgis det gjerne såkalte WLTP-tall, men det er heller ingen fasit ifølge Magnus Fagerli, NAF-ansatt og bosatt på Greverud.

– Vi bor tross alt i Norge hvor det både er vind, snø og kulde. Alt dette påvirker de reelle tallene, kontra de tallene produsenten oppgis, sier Fagerli.

Vant fjorårstesten

Til daglig har han sitt virke på et av NAFs bilverksted i Oslo hvor han har mottak, deler og taksering som noen av sine oppgaver. Men at han også kan kjøre bil, er det ingen tvil om.

Under fjorårets test var det han, godt hjulpet av rekkevidden til gjerrigknarken Tesla Model 3, som kom lengst av samtlige førere. 654,9 kilometer rakk de før det ble bom stopp.

For bom stopp blir det for alle på et tidspunkt.

– Vi kjører så langt det går, altså helt til det stopper. Det er jo ikke noe jeg vil anbefale den vanlige elbil-eieren, for vi har tross alt med oss flere bergingsbiler på turen, sier han lattermildt.

TESLA MODEL 3: I fjor kjørte Fagerli en Tesla Model 3. I år er det en større BMW som skal til pers.

Ærlighet varer lengst

Som nevnt innledningsvis er det altså ikke om å gjøre å komme lengst. I hvert fall ikke «sånn egentlig». Testen gjøres for å se hvor store avvik det er fra oppgitte tall til reelle tall. Jo nærmere testbilene kommer det produsenten har oppgitt som rekkevidde, jo bedre er det egentlig.

Derfor kjøres denne testen to ganger per år. En gang på sommerføre, og nå altså på vinteren. Siden tallet over er hentet fra sommerutgaven av testen, er det svært lite som tyder på at den distansen kan tangeres eller slås.

– Vi starter med runde i Oslo, før vi drar ut av byen på RV4 til Gjøvik, videre nordover i Gudbrandsdalen til Dombås, så til Hjerkinn over Folldal og Venabygdsfjellet, ned til Ringebu igjen. Og er det noen biler som fortsatt har strøm fortsetter de mot Dombås igjen, forklarer Fagerli.

Har oppskriften klar

Med stort og smått anslås det at hele testen tar fra to til tre dager. I år skal fjorårsvinneren Fagerli til pers i en BMW iX50, og selv om han ikke har all verdens tro på egne sjanser på grunn av bilens vekt, har han selvsagt vinneroppskriften klar.

– Min personlige erfaring er at kjøremønsteret er det viktigste. Spesielt viktig er det hvor hard du er på gasspedalen og hvor god du er til å planlegge. Akselerasjon koster prosenter, så du må følge med i trafikken og planlegge kjøringen. I tillegg må man regenerere der det er mulig, sier Fagerli.

Gir sitt beste tips

Når NAF tester biler i en slik sammenheng er det naturlig nok viktig at alle bilene følger de samme prosedyrene for opplading og forvarming, men Fagerli har et tips til lokale elbilførere.

– Jeg anbefaler alltid å forvarme bilen litt før kjøring. Enten i form av opplading, eller ved å bruke appen til bilen. Våre tester viser at det lønner seg, fremfor å starte helt kaldt, tipser han.

Vårt lokale håp er klar. Nå gjenstår det bare å se om han klarer å gjenskape bragden fra i fjor.

Disse bilene deltar i årets test:

Skoda Enyaq iV80

Skoda Enyaq iV80X

Hyundai Ioniq 5 LR 4WD

Hyundai Ioniq 5 2WD

Hyundai Ioniq 5 4WD

Audi e-tron Q4 40

Audi e-tron Q4 50 QUATTRO

Audi e-tron GT

Mercedes Benz EQA 250

Mercedes Benz EQB 350 4MATIC

Mercedes Benz EQS 580 4MATIC

BMW i4 M50

BMW iX xDrive 40

BMW iX xDrive 50

BYD Tang

Cupra Born

Kia EV6 4WD

NIO ES8 7-SETER

Opel Mokka e

Peugeot e-2008

Polestar 2 LR Single Motor

Polestar 2 Dual Motor

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Tesla Model 3

Tesla Model Y

Tesla SR+

Volvo C40 Recharge

VW ID.3 PRO S

VW ID.4 GTX

VW ID.4

XPENG P7

Powered by Labrador CMS