ELSYKLIST PÅ TUR: – Elsykkel kan brukes til alt, også tur i Østmarka, mener Hans Martin Enger.

Debatt: – Kutt momsen på elsykler

Kjøper du en elsykkel må du ut med 25 % moms. Kjøper du elbil betaler du null. Det vil Hans Martin Enger og MDG endre på.

Publisert Sist oppdatert

NB: Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. 

Kjøper du en elsykkel må du ut med 25 % moms. Kjøper du elbil betaler du null.Momsfritaket på elbiler (for tiden for biler opp til kr. 500 000) har bidratt til at Norge har høyest elbilandel i verden. Likevel står transportsektoren fortsatt for omtrent en tredjedel av norske klimagassutslipp, biltrafikken i byene skaper både kø, trafikkulykker, støy og luftforurensning, og produksjonen av privatbiler, uavhengig av drivstoff, krever enorme naturressurser. 

Skal vi virkelig redusere bilavhengigheten, må vi ikke bare bytte drivstoff – vi må endre transportvanene våre.

Her kan elsykkelen spille en viktig rolle. Elsykkelen senker terskelen for å velge sykkel til jobben, butikken og fritidsaktiviteter, selv om avstanden er litt lenger, bakkene brattere, eller helsa ikke tillater en tradisjonell sykkel. Men i dag koster en god elsykkel gjerne 25–40.000 kroner. For mange er det en uoverkommelig utgift, for andre noe som gjør at det sitter langt inne.

Effektivt momsfritak

Vi har allerede sett hvor stor effekt momsfritak har hatt for elbiler – et marked som i starten var lite og dyrt, men som eksploderte da økonomiske barrierer ble fjernet.

Flere gevinster – ikke bare for klimaet Argumentene for momsfritak på elsykler strekker seg langt utover CO₂-regnskapet. Det gir bedre folkehelse, mindre kø, mindre press på infrastruktur og kollektivtrafikk, og det er god sosial utjevning i praksis.

I motsetning til elbilpolitikken, vil kutt i moms for elsykler utelukkende gi fordeler. Momsfritak på elsykler vil gi staten tapte inntekter, men ser man hele regnestykket vil også staten tjene på lang sikt: Vi får mindre veislitasje, lavere helsekostnader, mindre kø på både kø og kollektiv, og økt salg av elsykler kan stimulere norsk sykkelbransje og tilhørende serviceyrker, som igjen gir skatteinntekter.

Og det er ikke bare samfunnet som sparer kostnader. Når du først har skaffet deg en elsykkel er det fort penger å spare. Enten det er på bompenger, månedskort på bussen, eller kanskje tli og med et legebesøk du plutselig klarer deg uten, fordi formen blir bedre.

Vi må legge til rette

MDG ønsker at folk flest mulig skal ha et alternativ til bilen – ikke bare gi fordeler til de som kan investere i enda en ny bil. Skal Norge nå klimamålene innen transportsektoren, redusere energibehovet og slutte med naturødeleggende veiutvidelser, trengs veldig mye mer enn elektrifisering av privatbilismen.

Vi må gjøre det lettere å velge bort bilen oftere. Da må vi styrke kollektivtrafikken, og legge bedre til rette for at flest mulig kan velge gange og sykkel oftere. Fjerning av moms på elsykler er et treffsikkert tiltak for å oppnå det.

Hvis vi mener alvor med grønn omstilling, er det på tide å trille ut den samme økonomiske rullebanen for elsykler som vi gjorde for elbiler. Det vil lønne seg – for miljøet, for helsa og for samfunnet.

Hans Martin Enger
Stortingskandidat MDG

Powered by Labrador CMS