Hjelmsveis er bedre enn sovesveis
Den ene etter den andre ungen suser av gårde på vei til skolen på el-sparkesykkel, uten hjelm – og med blikket ned på mobilen.
NB: Dette er et leserinnlegg skrevet av en ekstern bidragsyter. Innholdet står for innsenders regning.
El-sparkesykkel har på mange måter blitt en velsignelse i en hektisk hverdag. Ungene kommer seg til og fra trening, fritidsaktiviteter og venner raskere enn før, og frigjør tid for oss foreldre.
Sommeren for tre år siden kom det nye regler for bruk: Det er 12 års aldersgrense, hastigheten er maks 20 km/t, alle under 15 år skal ha hjelm og det er kun tillatt med én person. Enkelt og greit.
Når jeg ferdes i lokalområdet ser jeg stadig unger – så små at haka knapt når opp til styret – suse av gårde uten hjelm. Og i flere tilfeller med småsøsken eller venner bakpå. At noen av el-sparkesyklene er trimmet for høyere fart, er det liten tvil om.
Da jeg nylig parkerte bilen langs skoleveien til en av kommunens ungdomsskoler, telte jeg 42 ungdommer på vei til skolen i løpet av et lite kvarter. 30 av disse hadde hjelmen dinglende på styret. 12 av dem så ned på mobilen mens de kjørte.
Og neida, jeg er ikke som myrsnipa. Mine unger er ikke noe bedre enn andre. Jeg har selv sett at hjelmen er tatt av når tenåringen trodde hen var ute av syne. Jeg har innsett at det er lite jeg kan gjøre annet enn å innføre konsekvenser hvis jeg ser at det skjer. Det jeg kan gjøre er å stole på at ungene tar gode valg når de er ute av syne.
Å ta gode valg virker å heller være unntaket enn regelen.
Etterlyser kontroller
Men å ta gode valg virker å heller være unntaket enn regelen. Så når barna ikke hører etter, og glatt overser både regler og sunn fornuft langs veiene i samfunnet, er det på tide at politi og veimyndigheter kommer på banen. I forbindelse med skolestart hver høst gjennomfører politiet helt nødvendige kontroller langs skoleveiene, for å minne oss voksne om at mobilen ikke skal være i hånda når vi kjører bil. Blikket skal være på veien. Det er bra! Nå ber jeg om at politiet også aksjonerer mot skoleelever, og ikke kun i forbindelse med skolestart. Det bør de gjøre så lenge det er føre for el-sparkesykler.
Bilister blir ilagt bøter for brudd på veitrafikkloven. Det kan også gjøres ved brudd på reglene for el-sparkesykkel. Og bøtene kommer svi godt på en slunken ukelønnkonto. En fører får for eksempel en bot på 3000 kroner hvis hen har en person bakpå.
Men det viktigste er ikke pengene, det er helsa. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan sende tenåringen din over autovernet og ut i periferien – og på legevakta. Og det kan igjen gå ut over både skolegang og fritidsinteresser.
Skadeutsatt
Ifølge skadelegevakten i Oslo er de fleste skader knyttet til elsparkesykkel, skader på armene og kjeven, men tygg på denne: Av de 286 skadene hvor el-sparkesyklister fikk hodeskade, var det kun fire som brukte hjelm.
Vi foreldre maser om mye rart, men hjelmen er en av de tingene vi bør ha god samvittighet for å mase mye om.
Trygg Trafikk sier det godt på sine nettsider:
«Hjelmsveisen er bedre enn sovesveisen (som du får av å ligge i senga med hjernerystelse)».
Hilsen bekymret forelder
NB: Skribenten av dette innlegget ønsker å være anonym av hensyn til egne barn. Oppegård Avis kjenner vedkommende sin identitet.