REKTOR: Elisabeth Edding er stolt av å kunne tilby entreprenørskapsfaget til førsteårselever.

Nå kan elever ved Roald Amundsen studere entreprenørskap

For første gang tilbyr skolen fordypningsfaget entreprenørskap for førsteårselevene - litt takket være ordføreren selv.

Roald Amundsen videregående skole her i Oppegård opplever en økning i antall søkere og engasjement for skolen. 

De har faktisk mottatt for mange søknader til de 120 plassene til studiespesialisering!

I tillegg til dette, og nok søkere til en hel klasse idrett (25 stykker - med mulighet for flere), tilbyr nå skolen for første gang fordypningsfaget entreprenørskap for førsteårselevene. 

Les også: Au revoir, Norvège!

ØKER: Roald Amundsen videregående skole øker i fagtilbud og søkere.

– Disse elevene skal jobbe med praktisk fordypning allerede første året i entreprenørskap, sier rektor Elisabeth Edding. 

Målet med faget er å gi elevene gode kontakter i næringslivet, og spennende erfaring allerede fra førsteåret. 

Personlig engasjement fra ordføreren

De har prøvd ut konseptet i ett år allerede med innovasjonscamp for andreklasse.

– Vi ser at elevene engasjeres av entreprenørskap, og vi ønsker å fortsette med dette. Det er faktisk litt ordføreren sin "feil", selv om skolen eies av fylkeskommunen og ikke kommunen, har han vist personlig engasjement for entreprenørfaget, og har ikke lagt skjul på at han synes vi bør tilby faget, smiler Edding. 

Les også: Ingieråsen-elever stakk av med topp-pris i EB-mesterskap

Hun mener at entreprenørfaget lyder godt i Oppegård-folkets ører, og at vi er en kommune hvor skaperånden står sterkt.

Saken fortsetter under bildet. 

REKTOR: Elisabeth Edding er stolt av å kunne tilby entreprenørskapsfaget til førsteårselever.

Godkjent studiekompetanse

Selv om elevene ikke ønsker å gå videre med entreprenørfag andreåret, men heller velge realfag eller språk og samfunnsfag, får de likevel godkjent generell studiekompetanse. 

Les også: Roald Amundsen utvider tilbudet

– Men uansett om man velger å kun ha faget første år, eller å gå videre med det, er målet vårt at dette skal være et minneverdig og innholdsrikt år hvor elevene får jobbe mye "ute i felten" med bedrifter, og skaffe seg praktisk praktisk erfaring, samtidig som de får studiekompetanse, forklarer hun. 

Viderefører fra ungdomsskolene

Det er mange elever som allerede har erfaring fra entreprenørskap, siden det tilbys i ulikt omfang på alle de fire ungdomsskolene i kommunen, hvor noen elever har egne elevbedrifter.

Dette kan de altså bygge videre på hvis de tar fordypning i entreprenørskap på Roald Amundsen.

MULIGHETER: Bildet er fra karrieredagen torsdag 7. desember hvor folk fra mange forskjellige yrkesgrupper og studieretninger møtte opp for å fortelle 3.-klassingene om hvilke muligheter de har etter videregående. Med tidlig innblikk i næringslivet kan det bli enklere å velge når man er ferdig med videregående skole.

Les også: Roald Amundsen var best i Follo

– I juli får elevene vite hvilke skoler de kommer inn på, og da vet vi også hvor mange som skal være i denne entreprenørfags-klassen. De som ikke velger toppidrett som fordypningsfag, blir det aktuelle kandidatene til dette faget, avslutter Edding. 

Powered by Labrador CMS