Ingieråsen skole

GLEDER SEG: Første rad fra venstre: Henrik Åberge, Henning Transeth, Oliver Brørs, Laurits Pete og Oliver Thirud. Bakerste rad fra venstre: Jostein Berger, Cato Symrebu, Didrik Kalland og Magnus Maurset.

Bygger Kolibriløypa på Ingieråsen

Elevene ved Ingieråsen skole bygger nå en sykkelløype som kan brukes av alle i og etter skoletiden.

Publisert

– Løypen er på rundt 100 meter og går rundt halvparten av skolebygget. Løypen skal hete Kolibriløypa siden den er sikkert Norges korteste, men den er tilpasningsdyktig og har flere morsomme elementer, sier miljøarbeider ved Ingieråsen skole, Cato Symrebu.

Ifølge ham var det rektor som tok initiativet til dette prosjektet.

– Rektoren spurte meg om jeg kunne hjelpe til med å lage en sykkelløype for å styrke aktivitetstilbudet i skolegården. Siden jeg driver mye med stisykling i fritiden, var det ikke så vanskelig for meg å si ja til å kunne jobbe med prosjektet i arbeidstiden, sier Symrebu.

Et skoleprosjekt

– DET KULESTE: – Dette er det kuleste og det største elementet, og det ligner mest på elementene man forbinder ofte med en sykkelpark, sier Cato Symrebu.

Det var i mai at Symrebu og noen elever fra fjorårets 8. trinn begynte med planlegging av løypen. Anleggsarbeidene startet i juni. Etter en sommerferie er byggingen igjen i gang, og med flere elever fra nåværende 7. og 8. trinn som er med og hjelper til.

– Dette er et skoleprosjekt hvor elevene lærer mye om hvordan man lager ting, men det er også en fin måte å lære om samarbeid, sier miljøarbeideren.

Da Oppegård Avis var på besøk mandag 2. september, kunne vi se at elevene samarbeidet godt om prosjektet. De bygget elementene hopp og drop, og jobbet med dosering.

– Etter planen skal løypen stå ferdig i løpet av oktober, sier Symrebu.

FLOTT SAMARBEID: Da Oppegård Avis var på befaring mandag 2. september, kunne vi se at elevene samarbeidet godt om prosjektet.

Gleder seg

– Jeg tror det blir et populært tilbud. Vi vet at flere av elevene våre er veldig glad i terrengsykling, sier den engasjerte miljøarbeideren.

Henrik Åberge (14) gleder seg litt ekstra. 14-åringen fra Trollåsen driver aktivt med terrengsykling og er medlem av Kolbotn sykkelklubb. I tillegg til treninger med klubben et par ganger i uke, sykler han mye på egen hånd.

– Det blir veldig bra å sykle her i storefri. Jeg gleder meg stort, sier han.

– Det er gøy at vi får til så mye med så lite penger, men med et godt samarbeid og pågangsmot.

Cato Symrebu, miljøarbeider ved Ingieråsen skole og prosjektansvarlig for Kolibriløypa

Fikk hjelp av kommunen

– Vi vil takke kommunen for hjelpen. Vi fikk også grus og tømmerstokker av dem for å kunne komme i gang. Det er ikke mye rom i skolebudsjettet til et prosjekt som dette, men vi er veldig glad vi får det til sier Symrebu.

Han sier tre ansatte fra virksomheten UTE har lagt på grus, tatt ned noen trær og litt av krattskogen.

– De har også hjulpet oss med å lage et trygt fundament og sette opp rammer, sier miljøarbeideren.

GØY Å BYGGE LØYPE: – Det er veldig morsomt å gjøre noe som vi synes er veldig gøy, sier Jostein Berger (13) fra Kolbotn.

Han sier at prosjektet vil koste dem bare rundt 5.000 kroner, men foreløpig har de brukt kun 2.000 kroner til innkjøp av drill og sag.

– Det er gøy at vi får til så mye med så lite penger, men med et godt samarbeid og pågangsmot, sier Symrebu.

Etterlyser sponsorer

PUMTRACKBANEN: Det er vedtatt at Pumptrackbanen i Generasjonsparken skal flyttes til et annet sted.

Cato Symrebu sier løypen skal muligens brukes i storefri og som en del av gymtimen, men skal også være åpen for alle etter skoletiden.

– Vi ønsker å gradere elementene i løypen for ulike vanskelighetsgrad og lage plakater som opplyser om dette, men først må vi finne noen sponsorer som vil støtte prosjektet, sier han.

Pumptrackbanen

Elevene synes det er trist at pumptrackbanen skal fjernes fra Generasjonsparken som følge av byggingen av ny svømmehall på stedet.


– Hvis kommunen fjerner pumptrackbanen fra Generasjonsparken, ønsker vi at den nye banen bygges her, og gjerne at den erstatter skate-elementene på skolen vår. De brukes av bare noen få elever, sier elevene.

De påpeker samtidig at pumptrackbanen er dårlig vedlikeholdt.

– Den krever en viss form for vedlikehold, og må vannes og preppes. Banen blir glatt når det er varmt ute. Det er derfor bedre å sykle der etter regnvær, men da dannes det vanndammer i den ene svingen ved regnvær, sier de.

Les også: Slik vil partiene løse inneklima- og vedlikeholdsproblemene på skolene

Powered by Labrador CMS