SLIK SKAL DET SE UT: Sykkelhotellet skal bygges øst for godshuset til Kolbotn stasjon, på dagens sykkelparkering ved stasjonen.

Kolbotn får sykkelhotell til våren

Til våren får Kolbotn stasjon et splitter nytt sykkelhotell med 80 sykkelplasser. Selve togstasjonen skal også bygges om, men ikke før om fem år.

Publisert

– Byggeplanleggingen er satt i gang. Hvis byggesøknaden og den offentlige saksbehandlingen  går etter planen, vil byggestarten være i løpet av vinteren eller våren 2019, sier prosjektsjef Åge Knutsen i Bane NOR.

Han sier Bane NOR, som er grunneier for alle togstasjonene i Norge, har i samarbeid med Plusarkitektur utarbeidet en mulighetsstudie for et nytt sykkelhotell ved Kolbotn stasjon.

Sykkelhotellet skal bygges på plassen til dagens sykkelparkering ved stasjonen.

 

PAKKHUS OG SYKKELPARKERING: Slik ser dagens sykkelparkering ut. Pakkhuset/godshuset ligger vest for den.

Utformingen skal være slik du kan se på hovedbildet, med tett takplate og en transparent klimaskille til vegg.

Les også: Takrens til 800.000 kroner

 

50 kroner per måned

Sykkelhotellet er planlagt med rundt 80 sykkelplasser inne samt noen friplasser under tak ute.

 Foto: Plusarkitektur

– Bygget vi få kameraovervåkning og inngangskontroll via appen Bane NOR Parkering. Billettprisen i dag er på rundt 50 kroner per måned, sier prosjektsjefen for Bane NOR.

Budsjettet for det planlagte sykkelhotellet er dette ikke avklart, ifølge Knutsen, men han sier det vil dreie seg om 3 til 3,5 millioner kroner.

– Tilgangen til sykkelhotellet vil være som for andre sykkelhoteller, via egen app. Billettprisen i dag er 50 kroner per måned, sier prosjektsjefen for Bane NOR.

Lurer du på hvordan et sykkelhotell fungerer? Se denne videoen laget av Bane NOR.

Skal bygges om i 2023

Ifølge fremdriftsplanen skulle den nye togstasjonen på Kolbotn bygges om etter at Follobanen er ferdigstilt i 2021.

I fjor skrev Oppegård Avis at ombyggingen av stasjonen ville neppe starte før 2022. Det viser seg nå at ombyggingen kan bli utsatt ytterligere.

– Ifølge nasjonal signalplan vil det komme et nytt signalsystem om fem år, i 2023. Det betyr at ombyggingen av togstasjonen vil neppe starte før 2023, sier prosjektleder Helge Hatland i Bane NOR.

Han forklarer at dagens signalsystem er veldig gammelt og må skiftes. Dette må gjøres samtidig med ombyggingen av stasjonen.

– Dette er et sikkerhetssystem som er veldig komplisert å endre på et senere tidspunkt. Det er ikke umulig å ta dette i to trinn, men det vil være snakk om store kostnader. I tillegg blir vi nødt til å stenge banen en gang til, forklarer han.

Oppegård Avis har tidligere skrevet at Bane NOR har valgt det rimeligste alternativet, for ombygging av stasjonen, til 314 millioner kroner.

Det jobbes nå med en ny reguleringsplan for stasjonen. Ifølge Hatland håper Bane NOR å sende planen inn innen utgangen av året.

Les også: Rosenholm får sykkelhotell under broen

Powered by Labrador CMS