UTFORDRENDE: Det er store utfordringer på Østfoldbanen igjen. Innsender av dette debattinnlegget har gjort seg opp noen tanker rundt dette.

– Kravet om leveranse av varer og tjenester

Innsender av dette innlegget gjør seg opp noen tanker rundt problemene på Østfoldbanen for tiden.

Publisert

Tenk deg den tanken at du har et behov en leveranse av en vare eller tjeneste som er viktig for deg. Du orienterer deg i markedet blant lokale eller nasjonale leverandører. Basert på god markedsføring fra en tilbyder som kan levere det du etterspør og til alt overmål til en rimelig pris, stiger din optimisme for å få dekket et ditt behov for en viktig vare eller tjeneste og du gjør ditt valg.

Lykkelig over å ha gjort et valg basert på tilbudt leveransekvalitet inngår du en skriftlig avtale med leverandøren. Du forhåndsbetaler for leveransen og gleder deg til å benytte deg av varen eller tjenesten du har kjøpt og forskuddsbetalt.

Les også: Jeg har betalt, og har krav på et fungerende kollektivtilbud

Nå er det jo ikke alltid slik at leverandørers markedsføring av varer eller tjenester samsvarer helt med virkeligheten og det er derfor fint at det ofte finnes gode alternativer. Som forbruker har du i de fleste tilfeller gode alternative leverandører, men ikke alltid.

NB! Innlegget fortsetter under bildet!

Valgmuligheter

UTFORDRENDE: Det er store utfordringer på Østfoldbanen igjen. Innsender av dette debattinnlegget har gjort seg opp noen tanker rundt dette.

Her er dine valgmuligheter i to alternative kjøp hvor leveransen kanskje ikke helt samsvarer med tilbudet kjøpet er basert på:

Alternativ 1:

Du har kjøpt ny bil og møter opp til avtalt dato og klokkeslett for å hente din nye bil. Når du kommer til bilbutikken møter du en låst dør med en infotavle på innsiden som forteller deg at: «Bilbutikken er stengt på grunn av personalmangel»

Vel, vel, slik kan skje selv den beste leverandør tenker du kanskje og tålmodig går du hjem, men møter til samme tid neste dag. Denne gangen blir du møtt med informasjonen  «Stengt på grunn av tekniske problemer». Inngangsdøren er låst.

Bilforhandleren innrømmer sitt ansvar for det første problemet, men det andre problemet er ikke forhandlerens feil. Det er tekniske problemer med inngangsdøren og dette er et gårdeieransvar.

Les også: – Jeg har byttet ut tog med eibil

Dine sanksjonsmuligheter er å heve kjøpet og gå til en annen forhandler som helt sikkert er veldig glad for å tilby deg bilen du ikke fikk hos den første forhandleren. I tillegg vil du kanskje fraråde venner og bekjente å oppsøke den første bilforhandleren.

Alternativ 2:

Du kjøper en periodebillett for et tidsrom på 30 dager av NSB. Stadige forsinkelser og kanseleringen av enkeltavganger skaper problemer og manglende forutsigbarhet for deg i ditt arbeid eller i dine fritidsreiser.

Etter opplevelser gjennom mange år med informasjon om at «Bilbutikken er stengt på grunn av personalmangel»  og «Stengt på grunn av tekniske problemer» har du resignert i mangel på gode alternativer.  

Les også: Et stort ledelsesproblem for NSB

Sammenligner man jernbanen med veinettet i Norge har ikke Statens vegvesen enerett på å persontransport på veiene, det har heller ikke fylkeskommuner på fylkesveier eller kommunene på kommunale veier.

Vi er mange som «heier på» Erna Solbergs regjering og venter i spenning på konkurranseutsetting av persontransport på jernbanenettet. Man må ikke være statsansatt for å drive god jernbanevirksomhet.

Powered by Labrador CMS