SAMTALER: , Linn Dale og Jarle Einarsen er to av terapeutene i psyskisk helseteam som er klare til å ta imot henvenvelser til rask psykisk helsehjelp i Nordre Follo.
SAMTALER: , Linn Dale og Jarle Einarsen er to av terapeutene i psyskisk helseteam som er klare til å ta imot henvenvelser til rask psykisk helsehjelp i Nordre Follo.

– Vi får nye henvendelser hver dag

Rask psyskisk helsehjelp (RPH) i Nordre Follo har utvidet telefontidene på grunn av koronakrisen.

Publisert

Et av de kommunale tilbudene som merker økt pågang på grunn av koronapandemien er tjenesten for rask psykisk helsehjelp (RPH) i Nordre Follo kommune. Til vanlig er dette tilbudet lokalisert i Kolben og er tilknyttet psykologisk helseteam i kommune. 

– Vi har til vanlig åpen telefon til RPH èn time om dagen i alle ukedager, men har fra denne uken telefontid fra 9-12 og 13-15 på hverdager, foteller psykolog og avdelingsleder Caroline Norderhaug. 

Lavterskel

I første omgang gjelder dette ut april, men helseteamet vil tilpasse eventuelle råd og retningslinjer som kommer.

AVDELINGSLEDER: Caroline Norderhaug er avdelingsleder for psyskisk helseteam i Nordre Follo.
AVDELINGSLEDER: Caroline Norderhaug er avdelingsleder for psyskisk helseteam i Nordre Follo.

– Tilbudet inkluderer tlf konsultasjoner, assistert selvhjelp (behandling på nett) og eventuelt videokonsultasjoner. Vi ønsker å bidra til å forebygge psykiske plager som kan oppstå i tider med unntakstilstand, og tilbudet er derfor ment å være lavterskel og lett tilgjengelig, sier Norderhaug. 

Psykisk helseteam ønsker å være tidlig ute med å være tilgjengelig for å kunne forebygge en eventuell plutselig økning i antallet som har behov for psykisk helsehjelp. 

– Vi har foreløpig ikke hatt en stor økning i pågangen, men vi får nye henvendelser hver dag, sier Norderhaug. 

Gode råd

Avdelingslederen for psykisk helseteam legger også til noen gode råd for å takle utfordringene mange står i om dagen. 

– Det er jo en annerledes hverdag for mange. Vi råder også folk til å prøve å holde en struktur i hverdagen, hva enn den består av nå. Spise sunne måltider og holde seg i fysisk aktivitet hver dag. Vær kreativ i for eksempel hjemmetrening med bruk av møbler til å gjøre push ups på og barn eller potetposer til å løfte på.

– Det er godt for å den psykiske helsen å holde kontakt med venner og familie, snakk sammen på Skype eller Facetime. Det anbefales at barn har èn lekekamerat, det trenger også voksne som bor alene. Kanskje man kan ha en karantenevenn å gå tur med et par ganger i uka for eksempel?

– Husk at det er lov å legge lista litt lavere enn ellers. det er ikke en karantenekonkurranse. På samme måte som at arbeidsdagen hjemme kanskje ikke er like effektiv som til vanlig, så er det ikke alltid lett å gjennomføre absolutt alle gode råd man får. Gi deg selv en klapp på skulderen for de gode tingene man klarer å gjennomføre. Husk også at det å gjøre noe godt for andre er godt for en selv og kan gi dagen en mening.

– Vil gå over

Caroline Norderhaug anbefaler å huske på at dette kalles unntakstilstand for en grunn. 

– Nettopp at det er unntak i tilstanden. Dette vil gå over. Men det er ikke unormalt å kjenne på psykisk ubehag, som stress, redsel, irritasjon eller angst. Det er også helt greit å ringe til rask psykisk helse, enten man trenger råd, veiledning eller e-terapi, sier Caroline Norderhaug.