MYRVOLL TORG: Til venstre er det en KIWI-butikk og apotek, mens det på høyre side ligger en interiørbutikk, frisør, hudpleie og et bakeri.

Bilfri parkeringsfloke på Myrvoll Torg

KIWI har endt opp som syndebukk i en parkeringskonflikt hvor bøter, frustrasjon og fraflytting er viktige ingredienser. Nå kan det gå mot en løsning.

Publisert Sist oppdatert

Å stikke en tur på bakeriet eller en tur innom interiørbutikken på Myrvoll Torg , er ingen sak for den som bor der.

Problemer får du først om du kommer med bil, for da blir saken raskt en ganske annen.

Dagligvarekjeden KIWI har nemlig en eksklusiv bruksrett for de aller fleste parkeringsplassene på Myrvoll Torg, ganske enkelt for å sikre at de alltid har nok plasser til sine kunder. Denne avtalen har de hatt siden de inngikk en leieavtale med daværende gårdeier BEU (Bolig og eiendomsutvikling AS).

STRIDENS KJERNE: Disse parkeringsplassene, samt flere under tak, skaper mye frustrasjon på Myrvoll Torg

Flere av leietakerne på den andre siden av veien har på sin side ikke hatt lignende avtaler, og de har i praksis ikke kunnet tilby parkeringsplasser til sine kunder.

Problemet er bare at de har «trodd» det.

Økning i antall bøter

Enkelte næringsaktører forteller til Oppegård Avis at de har vært av den oppfatning at plassene til KIWI har vært mulig å bruke også for deres kunder. Det stemmer imidlertid dårlig med virkeligheten, og det har med jevne mellomrom endt med at kunder som har parkert på KIWI sine plasser, uten å handle dagligvarer, har blitt bøtelagt.

Slikt blir det mildt sagt dårlig stemning av.

Parkeringsfrustrasjonen på Myrvoll Torg har i det siste økt til nye høyder etter at et parkeringsselskap begynte å følge ekstra godt med på hvilke bilister som faktisk var Kiwi-kunder og ikke.

Det har etter det Oppegård Avis kjenner til, ført til en rekke bøter.

KIWI MYRVOLL: Denne butikken disponerer de aller fleste parkeringsplassene på Myrvoll Torg til sine kunder.

Flytter ut

Den begrensede parkeringssituasjonen på Myrvoll Torg har nå fått konsekvenser. Ifølge eierne av interiørbutikken «Det gledes» er nemlig manglende parkeringsmuligheter den viktigste årsaken til at de nå planlegger å flytte ut av lokalene i februar, når leiekontrakten går ut.

Parkeringsmuligheter er avgjørende for interiør-spesialistene ettersom de blant annet selger store og tunge møbler.

DET GLEDES-DUO: På bildet ser du: Marina Tunstad (driver butikken sammen med Sølvi Nyhus Amundsen) og Alexia Lindgreen, selvstendig næringsdrivende, interiørdesigner og syr for kunder.

– Vi ble forespeilet kundeparkering da vi flyttet inn. Det var også en parkeringslomme rett foran butikken, som var mulig å bruke til korttidsparkering. Denne fikk vi først beskjed av kommunen at vi kunne bruke, men den ble så endret til handicap-parkering. Det finnes noen få parkeringsplasser med inntil 30 minutters parkering lenger nede i gaten, men disse ligger så gjemt at kundene ikke finner parkeringen, forteller Marina Tunstad, som eier butikken sammen med Sølvi Nyhus Amundsen.

Nå ser de etter andre lokaler på Kolbotn, men til nå har de ikke funnet gode nok lokaler, sier hun.

Må tenke på egne kunder

KIWI sier til Oppegård Avis at de har forståelse for deler av frustrasjonen de begrensede parkeringsmulighetene har skapt, men at de først og fremst må tenke på sine egne kunder.

– KIWI har høye kostnader knyttet til parkeringsplassene for kundene ved butikken på Myrvoll, og det er viktig for oss at kundene våre finner parkeringsplass når de skal handle her. Vi er klar over at det er dårlige parkeringsforhold i området, og at det over veien ble bygget næringsbygg uten å tenke på parkeringsplasser, informerer kommunikasjonsrådgiver i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin til Oppegård Avis.

Næringsbygget hun refererer til er altså bygget som huser både den nevnte interiørbutikken, en frisør, en hudpleie-salong, samt bakeriet Baker Nordby. Tidligere var det også en butikk med hovedvekt på barneklær, men denne ble avviklet i 2021. Dette lokalet står nå tomt.

MYRVOLL TORG: Denne rekken med butikker har hatt et ymse forhold til parkeringssituasjonen på torget.

Ifølge Aakvaag Arvin har KIWI forsøkt å finne en tilfredsstillende løsning på problemet dette for alle, men hun understreker at det ikke er KIWI som har sagt at det er fri tilgang til plassene som dagligvarekjeden betaler for.

– Vi forstår hvilke ulemper de dårlige parkeringsmulighetene i området medfører og vi er derfor i gang med å se på hvordan vi kan bidra til å løse dette, uten at det går på bekostning av våre kunder, fortsetter hun.

Endrer rutinene

På ett punkt har de derimot allerede gjort helomvending etter at Oppegård Avis tok kontakt angående saken.

– Vi beklager at noen har opplevd parkeringsvaktene som aggressive. Vi har gitt parkeringsselskapet beskjed om å endre rutinene, slik at man nå kan benytte seg av andre bedrifter innenfor gratistiden. Denne endringen har skjedd fra og med tirsdag 6. desember, informerer kommunikasjonsrådgiver i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin.

Nå kan altså alle KIWI sine kunder også ta seg en tur innom de andre butikkene på torget uten å måtte se seg over skulderen.

Her kan du parkere

Både hudpleiesalongen og frisøren har egne plasser til sine kunder, mens Apotek1 på sin side har en avtale med KIWI om at deres kunder kan benytte seg av de populære parkeringsplassene som dagligvarekjeden disponerer.

I tillegg finnes det også noen få «godt gjemte» parkeringsplasser hvor du kan stå i 30 minutter (se bilde).

PLASSER: Ved det blå skiltet på bildet finnes det to plasser hvor det er tillatt å stå i inntil 30 minutter.
Powered by Labrador CMS