OM FULLE TOG GJENNOM OPPEGÅRD: – Vi beklager denne situasjonen, men de togene som kjører nå er det vi har tilgjengelig per nå, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.

– Vi kan ikke levere flere vogner

Vy kjører nå med full togkapasitet gjennom gamle Oppegård kommune og har ingen flere vogner å sette inn på denne strekningen.

Publisert Sist oppdatert

– Når vi teller våre passasjerer og ser på et helhetlig bilde, ser vi at det er 30 prosent færre togkunder nå enn det vi hadde i 2019, men vi vet at enkelte tog kan være fulle, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.

Når det gjelder dagens situasjon med fulle tog gjennom gamle Oppegård kommune, sier han følgende:

– Vi beklager denne situasjonen, men de togene som kjører nå er det vi har tilgjengelig per nå. Vi kan ikke levere flere vogner. Vi kjører nå med full togkapasitet og har ingen flere vogner å sette inn på denne strekningen, sier Lundeby.

Les også: Lei av forsinkelser på tog

Kan bli avlyst

Vy og flere andre togselskap kjemper nå om å få kjøre tog i Osloområdet (inkludert vår kommune) fra desember 2023. Den trafikken er det Vy som driver i dag.

Det var Solberg-regjeringen som fremmet konkurranseutsettingen med mål om best mulig tilbud til kundene til en lavest mulig pris for samfunnet. Den rødgrønne regjeringen vil stoppe den igangsatte anbudsprosessen fordi de mener tilbudet blir dårligere av at togtrafikken blir splittet opp og drevet av flere aktører.

– Vi og flere andre togselskap har levert tilbud til Jernbanedirektoratet, men den sittende regjeringen, som er mot Solberg-regjeringens reform, sier at de kommer til å avlyse den pågående anbudskonkurransen. Den er ikke offisielt avlyst ennå, men alt tyder på at det vil skje, sier Lundeby.

Flere konkurrenter

Jernbanedirektoratet vurderer nå tilbudene for å finne ut hvem av dem som tilbyr det beste togtilbudet til kundene, og til den beste prisen for skattebetalerne. Togtrafikken mottar nemlig store offentlige tilskudd.

De som konkurrerer med Vy om å få overta strekningen er Flytoget, finske VR, britiske Go Ahead (som i dag kjører på Sørlandsbanen), Hongkong-baserte MTR (driver T-banen i Stockholm og noe togtrafikk i Sverige), og SJ Norge (som i dag driver Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen), ifølge NRK.

Blir den pågående anbudskonkurransen avlyst, kan togselskapene komme med krav om erstatning som følge av de store kostnadene knyttet til arbeidet med anbudet.

Færre forsinkelser om ett år

– Østfoldbanen har vært sommerstengt i tolv år, men vi ser ikke noe til mer stabilt togtilbud. Er sommerstengingen bare en fasade? Dører som ikke vil lukkes, tog som river ned kjøreledninger, tog som får tekniske feil... Dessverre tror jeg dette i stor grad skyldes togsett bygd fra cirka 1975-1990, påpeker togkunde Ann Kristin Bråthen fra Kolbotn.

Pressevakt Stine Strachan i Bane NOR sier at mye av sommerarbeidene gjennom vår kommune de siste årene har vært for å forberede Follobanen.

– Når Follobanen åpner om cirka ett år, vil det bli færre forsinkelser, også for de som går på toget mellom Ski og Oslo, sier Strachan.

– Det vil automatisk bli bedre kapasitet på Østfoldbanen siden mange av kundene fra Ski vil ta Follobanen istedenfor Østfoldbanen, tilføyer kommunikasjonssjefen i Vy.

Fortsatt mye usikkerhet

Siden Follobanen ikke skal ha noen som helst stopp mellom Ski og Oslo, er mange innbyggere bekymret for at strekningen på Østfoldbanen gjennom gamle Oppegård kommune vil fortsatt være preget av forsinkelser og innstillinger i årene fremover.

– Blir det noen forbedringer innen infrastruktur gjennom vår kommune før vi får nye togsett, og når kommer disse i så fall?

– Linjen L2 kjøres med tog som har mange års tjeneste bak seg, og har fra tid til annen utfordringer. Vi gjør alt vi kan på vedlikeholdet av disse togene slik at feilene blir færrest mulig på togene. Når det gjelder kontaktledninger som blir revet ned, kan det ha ulike årsaker, både mangler på togene eller infrastrukturen. Norske Tog AS, som kjøper inn tog til norske togselskaper, har startet jobben med å kjøpe inn nye lokaltog. Når disse kommer, er ennå ikke klart, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.

Appene NÅ og Vy

– Fortell gjerne at toget er forsinket før kunden oppdager det. Entur-appen klarer det delvis, i motsetning til Bane NOR og Vys egne apper (NÅ og Vy), og skjermene på alle togstasjoner, sier togkunde Ann Kristin Bråthen fra Kolbotn.

Hun er en av de mange som klager på at verken Vy eller Bane NOR klarer å formidle informasjon om forsinkelsene og innstillingene på en god måte.

– Vi jobber kontinuerlig for å forbedre NÅ-appen og informasjonen på skjermene, sier pressevakt Stine Strachan i Bane NOR.

Hun anbefaler togkundene å lagre den lokale togstasjonen i NÅ-appen i tillegg til Vy-appen.

– Da har du skjermen i lommen og kan få varsel når det er forsinkelser, ofte før du har gått hjemmefra, sier Strachan.

Vy skriver at de gir informasjon på sine nettsider i tillegg til Vy-appen. De anbefaler også å registrere sine tog og strekning, og abonnere på varsler i appen.

Lundeby sier han er klar over at smittetallene i regionen er på vei oppover for tiden, og at fulle tog ikke bidrar til å redusere trenden.

– Er dette forsvarlig?

– Det er absolutt forsvarlig. Vi følger de nasjonale retningslinjene for kollektivtrafikken. Påbudet om munnbind og kravet om å holde én meters avstand er nå opphevet, sier Lundeby.

Powered by Labrador CMS