Legger seg langflat etter bøte-glipp
Kommunen erkjenner at de var for hissig på bøte-grøten i forbindelse med nye parkeringsskilt ved Kolbotnvannet.
Forrige uke kom det nye parkeringsretningslinjer ved Nordenga, som forvirrende nok ligger i sydenden av Kolbotnvannet. Skiltene er på plass og de første bøtene er delt ut, men det var ikke mulig å registrere parkeringen i EasyPark. Og parkeringsplassen var heller ikke registrert i Parkeringsregisteret til Statens Vegvesen.
Nå bekrefter kommunen at de ikke hadde lov til å dele ut bøter på Nordenga.
Atif Hamayun Butt, trafikkoordinator i Trafikktjenesten, legger seg flat på vegne av Nordre Follo kommune.
– Det stemmer at det nylig er satt opp nye parkeringsskilt på Nordenga. Dessverre startet vi å håndheve før parkeringsordningen var fullt ut iverksatt. Det beklager vi.
– En svikt i vår interne kommunikasjon førte til at Trafikktjenesten gikk ut ifra at håndhevingen kunne starte, sier han til Oppegård Avis.
Ikke mulig å registrere parkering
Butt bekrefter at parkeringsplassen ikke er å finne i Parkeringsregisteret og at det ikke har vært mulig å registrere parkeringen i EasyPark.
– Vi er også kjent med at parkeringsområdet foreløpig ikke er registrert i Parkeringsregisteret, og at det heller ikke har vært mulig å registrere parkering via EasyPark. Dette vil bli rettet opp, og nødvendig informasjon i app-løsningene vil komme på plass så snart registreringen er gjennomført.
– Inntil de digitale løsningene er operative, gjelder registrering av ankomsttid med urskive eller skriftlig notat i frontruten, sier han til Oppegård Avis.
Sletter bøter
Som en følge av kommunens feil vil bøtene som så langt er delt ut, bli slettet.
– Vi har nå stanset håndhevingen på Nordenga inntil alle nødvendige registreringer og systemer er på plass. Målet er å få området klart for ordinær parkeringsregistrering innen kort tid.
– Når det gjelder kontrollsanksjoner som er ilagt på Nordenga i denne perioden, har vi besluttet at disse skal slettes. Dette skyldes at håndhevingen ble igangsatt før parkeringsordningen var fullt ut iverksatt, sier han til Oppegård Avis.
Dersom du har fått bot på Nordenga trenger du altså ikke å foreta deg noe. Kommunen sørger for at bøtene blir avsluttet uten videre klagegang.
– Berørte bilister trenger ikke å sende inn klage eller foreta seg noe. Kommunen vil selv sørge for at de aktuelle kontrollsanksjonene blir slettet og avsluttet i våre systemer. Det vil derfor ikke bli sendt betalingspåminnelser for disse sakene.