STØTTER 60-SONE: Kjell Solem fra Kolbotn er pressesjef i Statens vegvesen, og aktiv syklist.
STØTTER 60-SONE: Kjell Solem fra Kolbotn er pressesjef i Statens vegvesen, og aktiv syklist.

– Det står ikke på Vegvesenet når det gjelder å senke 80-grensene på Gamle Mossevei

Vegvesenet støtter 60-sone på den ulykkesutsatte strekningen langs Gjersjøen.

Publisert

Saken om trafikksikkerheten langs Gamle Mossevei har skapt mye debatt. Politikere, politi, sykkel- og motormiljøet gikk ut og satte fokus på den utsatte strekningen langs Gjersjøen.

En av dem som leste saken var pressesjef Kjell Solem i Statens vegvesen.

Dette er saken

  • I sommer omkom en 19-åring fra Oslo i en MC-ulykke på Gamle Mossevei
  • Ordfører Hanne Opdan tok nylig initiativ til et møte på Tyrigrava.Hun fikk samlet politikere, syklister og motormiljøet.
  • Alle er enig om at noe må gjøres med trafikksikkerheten langs Gamle Mossevei.
  • Thomas Sjøvold (H) sendte inn en interpellasjon om trafikksikkerheten til forrige ukes kommunestyremøte i Nordre Follo.
  • Sakslisten til møtet var så lang at interepellasjonen ble utsatt.

– Statens vegvesen vurderte i fjor fartsgrensen på Gamle Mossevei. Vår vurdering er at 80-sonene kan reduseres til 60 kilometer i timen.

Enkel prosess

Solem, som bor på Kolbotn, forklarer at en eventuell fartsreduksjon må starte med at Viken fylkeskommune gjør vedtaket. Vegvesenet har ikke lenger drift- og vedlikeholdsansvar for fylkesveier, men har fortsatt vedtaksmyndighet når det gjelder fart.

– Kommunen må ta dette med Viken som tar det med Statens vegvesen. Men her er døren åpen!

Kjell Solem opplyser at strekningen langs Gjersjøen er cirka syv kilometer lang, og består av to 80- og én 60-grense.

– De to 80-sonene det er snakk om er til sammen cirka 4,7 kilometer.

100 ulykker

Kjell Solem har også gått inn i veidatabanken og sett på ulykker på Gamle Mossevei.

– Det er et veldig grovt anslag, men siden registreringene startet på midten av 1980-tallet er det cirka 100 politiregistrerte ulykker med personskader på strekningen fra Gjersjø bru til Hjulet på Vinterbro. Det er mange motorsykkelulykker.

– MC-folket bør være interessert i at det går roligere for seg på denne strekningen. Vegvesenet har montert MC-rekkverk på strategiske steder, slik at motorsyklister som måtte velte forhåpentligvis får et mykere møte med autovernet.

– Det står ikke på Vegvesenet når det gjelder å senke 80-grensene, sier Kjell Solem.

– Et visst ubehag

Han er selv aktiv syklist, og sykler til jobb på Brynseng i Oslo. Det har også blitt mange turer langs Gjersjøen. Han vet veldig godt at strekningen er blitt en svært populær treningsstrekning, ikke minst etter at Vegvesenet bygde sykkelveien fra Dalens gartneri og ned til Vinterbro.

– Det er dermed en perfekt rundtur på om lag to mil, men det fordrer selvsagt at syklistene har en viss komfort.

– Hvordan opplever du det selv når du sykler denne strekningen?

– Jeg vil ikke si at jeg er redd, men det er et visst ubehag når du har noe buldrende bak deg. Syklister, MC-folk og bilister må kunne leve sammen på denne veien. Det er ingen som eier den alene, sier Kjell Solem.