HER KAN DET BLI ET SYKKELHOTELL: Varaordfører Siv Kaspersen (H) viser hvor det eventuelle sykkelhotellet kan bygges. Foto: Yana Stubberudlien

Planlegger sykkelhotell her

Nå kan det bli enklere å parkere bilen hjemme og ta sykkelen til toget for å komme seg på jobb.

 Noen nye bil-plasser blir det ikke på Rosenholm, men syklene får derimot bedre parkeringsforhold på stasjonen, for til sommeren kan det dukke opp et sykkelhotell der.

HER KAN DET BLI ET SYKKELHOTELL: Varaordfører Siv Kaspersen (H) viser hvor det eventuelle sykkelhotellet kan bygges.

– Kommunen eier tomten her, rett ved kommunegrensen, og vi ønsker å få bygget et sykkelhotell i tilknytning til stasjonen, sier varaordfører Siv Kaspersen (H).

 – Oppegård er en sykkelkommune. Vi har en ambisjon om at flere skal gå og bruke sykkel i hverdagen, og da er det viktig at vi legger til rette for dette. Bygging av sykkelhotell på Rosenholm og oppgradering av sykkelforholdene på de andre stasjonene er et av de prioriterte tiltakene, sier Kaspersen.

PS! Saken fortsetter under bildet. Les også mer i papirutgaven av Oppegård Avis torsdag den 15. september

1,5 millioner kroner

MANGE BILER: Det blir mange nye sykkelparkeringsmuligheter her, men flere bilparkeringsplasser blir det ikke.

– Rosenholm ligger i sykkelavstand til både Kolbotn, Mellomåsen og Trollåsen, og det er et stort potensial for å både få opp sykkelandelen og kollektivbruken ved å bygge et sykkelhotell der, sier Kaspersen.

HER KAN DET BLI ET SYKKELHOTELL: Det er kommunen som eier denne tomten, som nå altså kan bli et sykkelhotell. Foto: Yana Stubberudlien.

Hun sier sykkelhotellet ønskes bygget av kommunen gjennom sykkelbysamarbeidet, som et samarbeidsprosjekt med Oslo kommune, SVV og Jernbaneverket (JBV).

Totalkostnaden er anslått til 1,5 millioner kroner, hvorav halvparten av summen skal dekkes av kommunen. Ifølge søknaden er egenandelen på 750.000 kroner budsjettert som egen post for sykkelprosjekter i investeringsbudsjettet for neste år.

PS! Hva synes du om planene? Send oss din mening på debatt@oavis.no! Du kan skrive inntil 3000 tegn. Fullt navn kreves!

Powered by Labrador CMS