GÅR SÅ DET SUSER: Roar Langli i Kulinaris kan glede seg over fantastiske tall for den lokale isfabrikken.

Tar det ikke 'isi

Det er ikke bare på pinne det er gull i isbransjen, for etter alt annet enn en soft start, har tress-kløveret i Kulinaris fått både diplom og Gaselle. De går som en kule, og brunostis er nyheten som skal få det til å gå kaldt nedover ryggen på giganter som Hennig-Olsen.

Publisert

Fra fabrikklokalene på Trollåsen, ruller lastebil på lastebil ut med det mange mener er Norges beste iskrem. 

Kulinaris har etter hvert blitt et kjent og elsket merke for is-fantaster i hele Norge. Is-eventyret startet i det små i trange kår på en fabrikk på Sofiemyr, og har siden vokst seg bare større og større. 

– Utgangspunktet vårt, var at vi ønsket å lage god is med ordentlige råvarer. En slik is som folk snakket om og bare måtte komme tilbake og kjøpe. Vi ante ikke hva bega oss ut på da vi startet opp i 2002, og det har vært knallhard jobbing, men det er definitivt verdt det, sier Roar Langli i Kulinaris.

Made in Kolbotn

STRØR OM SEG MED GODE IDÉER: Roar Langli (t.v) sammen med produksjonsmedarbeider Danut Jitea sjekker alltid nye smaker.

Alt arbeidet med å etablere ismerket som er «Made In Kolbotn», har vært verdt det. Fra å være en ide på tegneblokken, som startet nærmest som et dugnadsprosjekt med noen få personer, har is-produsenten i dag spist seg opp til nærmere en prosent markedsandel, har tolv ansatte, samt en nyinnredet og større fabrikk på Trollåsen. Tidligere i år ble bedriften Gaselle-merket, og fremtiden ser lovende ut.

– Vi ser svært positivt på fremtiden. Vi har brukt mye ressurser på den nye fabrikken, men vi har investert for fremtiden. Dessutten har folk blitt mer og mer kvalitets- og smaksbevisste. Selv om gigantene Diplom og Hennig-Olsen har 95 prosent av markedet, vokser nisjene stadig, og vi har tenkt å ta vår del, sier han bestemt.

HER SKJER MAGIEN: I aluminiumsbeholderne blandes isen til smakene folk elsker.

 
I all hovedsak selges isen i dagligvarer til privatpersoner. En tredel går til isbarer og restauranter.

– Privatmarkedet er størst, men vi begynner å bli større på proffmarkedet, sier Langli.

SISTE SKRIK: Den helnorske brunost-isen er siste nyhet ut fra den lille isfabrikken.

Brunostis


Utviklingen av nye smaker, slutter aldri. Nylig kom soft-isen, og i år kom også en helnorsk nyhet.

– Den siste vi har sluppet er en is med brunost-smak. Ekte norsk G-35! Utgangspunktet er at vi hadde en kunde i Bodø, og i de traktene har de noe som kalles møsbrøm-lefse, som er brunost og rømme. Vi likte smaken, og testet ut om det fungerte i isform, og det har det gjort, for den er knallgod! Dette er en is vi har veldig tro på, og som vi vurderer å slippe også i privatmarkedet på sikt, sier Langli.

MANGE SORTER: 26 iskremslag, soft-is og youghurt-is er noe av det Kulinaris tilbyr på markedet, og porteføljen vokser stadig.

– Det viktigste er uansett å bruke ordentlige råvarer og sørge for å opprettholde kvaliteten og den gode smaken vi er kjent for, sier han.

Forsker på smaker

Det er ikke bare brunost som er på tegneblokken. Det eksperimenteres hele tiden i den lille iskremfabrikken.

– Det er ikke alle ideer som blir til en salgbar is. Akkurat nå jobber vi for eksempel med en ny type epleis. Vi forsøker å hente inspirasjon rundt oss, spesielt når vi er ute og reiser, sier Langli.

Selv om antallet ansatte har økt betraktelig, er det de tre eierne selv som står for utviklingen av oppskriftene.

HOLDER TIL HER: Dette er lokalene hvor isen trilles ut fra Kolbotn til hele landet.

– Uansett hvor mye kontorarbeid det måtte bli, skal det aldri stå i veien for å gjøre det vi elsker, nemlig å lage god is, sier Langli bestemt.

Nå håper han utviklingen fortsetter, og at flere vil
oppdage den gode isen som er laget med stort hjerte i den lille iskremfabrikken i Oppegård.

Fakta om Kulinaris

  • Startet opp i 2002 av Roar Langli, Even Riis og Marius Elvebråten. De tre eier selskapet sammen.
  • Fabrikken ligger på Trollåsen, og det er tolv ansatte.
  • Driftsinntektene i fjor var på 31,3 millioner kroner. Driftsresultatet var på 1,2 millioner, og resultatet før skatt var 1,3 millioner i pluss. Selskapet har en driftsmargin på fire prosent, og en omsetningsvekst på 42 prosent fra 2013 til 2014.
  • Gasellebedrifter må b.l.a levere godkjente regnskaper, ha minst doblet omsetningen på fire år, ha positivt samlet driftsresultat og en omsetning på over én million kroner første år. I Oppegård ble det i fjor 15 nye Gaseller.
Powered by Labrador CMS