SVARER KNUT OPPEGAARD: Åge-Christoffer Lundeby er pressesjef, Kommunikasjon og samfunnskontakt i NSB.

– Dette er urimelig og lite treffende kritikk!

NSBs pressesjef Åge-Christoffer Lundeby deler misnøyen med punktligheten, men er ikke enig i kritikken av ledelsen i konsernet.

NSBs pressesjef for kommunikasjon og samfunnskontakt, Åge-Christoffer Lundeby forteller at NSB, akkurat som lokalpolitiker Oppegaard, er alt annet enn fornøyde med punktligheten på Østfoldbanen.

Han er likevel ikke enig i at NSB har et ledelsesproblem, slik Oppegaard hevder.

– I likhet med Oppegaard og alle andre kunder på Østfoldbanen er ikke vi i NSB fornøyd med leveransen. Oppegaard bommer imidlertid litt på makt og ansvarsforholdene mellom Bane NOR og NSB, forteller han.

– Selvsagt har vi dialog med Bane NOR med ønske om å få opp punktligheten, men NSB som togoperatør har få sanksjonsmuligheter for å oppnå bedret punktlighet. Også informasjonen på stasjonene over høyttaler og skjermer styres utelukkende av Bane NOR, i likhet med prioriteringen av fjerntog vs. lokaltog, sier han.

NB! Saken fortsetter under bildet!

– Urimelig

MANGE FORSINKELSER: Det har den siste tiden vært ekstra mange utfordringer på Østfoldbanen.

Lundeby er klar på at han mener Oppegaards kritiske syn på NSBs ledelse er skivebom.

Les også: – NSB har et ledelsesproblem!

– Oppegaards kritikk av NSBs ledelse oppleves som urimelig og lite treffende da de fleste forhold han kritiserer er utenfor NSBs kontroll.En arbeidsdeling som er vedtatt av Stortinget, sier han.

Reisegaranti

Lundeby henviser videre til NSBs vanlige reisegarantiordninger hva gjelder Knut Oppegaards ønske om kompensasjon for reisende som til stadighet opplever forsinkelser.

– Når det gjelder kompensasjon vil jeg minne om at alle som er mer enn 30 minutter forsinket på Østfoldbanen har krav på å få refundert halve billettprisen, sier han.
 

Powered by Labrador CMS