KAOS: Både på Kolbotn stasjon og andre lokale stasjoner har det vært kaos i togtrafikken de siste ukene.
KAOS: Både på Kolbotn stasjon og andre lokale stasjoner har det vært kaos i togtrafikken de siste ukene.

Krever at Bane Nor rydder opp i togkaoset

Ordfører Hanne Opdan retter krass kritikk mot Bane NOR. Ikke uventet får hun massiv støtte fra togpendlerne.

Publisert Sist oppdatert

De siste dagene og ukene har det nærmest vært ren bingo i togtrafikken. Folk har ventet i timevis på forsinkede tog, mistet avtaler og kommer for sent til avtaler.

Bekymringsfullt nok har problemene økt i styrke etter at Kong Harald åpnet Follobane 12. desember og folk i Oppegård skulle få Østfoldbanen for «seg selv».

Ordfører Hanne Opdan sier hun og Nordre Follo kommune har stor forståelse for den frustrasjonen som alle de som har blitt og blir rammet av togforsinkelsene og innstilte tog nå opplever.

– Vi må kunne forvente at med milliarder investert på Follobanen og Blixtunellen, så skal togene gå. Jeg har forståelse for at ting kan skje, men feilene er for hyppige og over for lang tid. Bane Nor må raskt på banen for å rette feilene, og i det minste sørge for alternativ transport og god og hyppig kommunikasjon, sier hun til Oppegård Avis.

ORDFØRER: Hanne Opdan krever at Bane NOR retter feilene i togtrafikken.
ORDFØRER: Hanne Opdan krever at Bane NOR retter feilene i togtrafikken.

Bane NOR beklager

Også hos Bane NOR møtes frustrerte togreisende med forståelse.

– Vi forstår godt at togkundene ikke er fornøyde med togtrafikken for tiden. Det er ikke vi heller. Vi har dessverre hatt en rekke feil med infrastrukturen som har medført store forsinkelser og mange innstilte tog. Det beklager vi, og vi gjør alt vi kan for å redusere disse feilene i tiden som kommer, slik at de reisende får et pålitelig togtilbud igjen, begynner Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og teknologi i Bane NOR.

Ifølge Bane NOR handler det ikke om én kritisk feil, men flere parallelle hendelsen som i sum har gjort togtrafikken ustabil.

– Det vil alltid kunne oppstå «barnesykdommer» på så komplekse nybygg som Follobanen, men samtidig har det vært andre feil andre steder på jernbanenettet som har forsterket problemene. Vi hadde ønsket oss en bedre stabilitet for de mange togkundene. Mandag ettermiddag fikk vi i gang trafikken igjen mellom Oslo og Ski, på den gamle banestrekningen. De reisende på Østfoldbanen har dermed et togtilbud, og pendlerne kommer seg hjem i går, skriver Kjenne i en e-post.

BEKLAGER: Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR.
BEKLAGER: Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR.

Vurderer færre avganger

Ifølge Bane NOR er det nå aktuelt å redusere antall avganger på Follobanen, for ikke å belaste den 37 milliarder kroner dyre togforbindelsen, mer enn den tåler.

– Nå jobber vi videre med å åpne Follobanen. Samtidig vurderer vi om vi må gjøre noen endringer som gir en mer forutsigbar hverdag for kundene. Et eksempel på dette kan være å redusere antall togavganger, for å ikke belaste det nye anlegget mer enn det tåler i innkjøringsfasen, inntil vi har funnet permanente løsninger, skriver han videre.

Ifølge Bane NOR-direktøren er de i dialog med togoperatøren Vy for å finne gode løsninger.

– Vi må komme tilbake med hvilke tiltak vi eventuelt velger hvis det blir aktuelt, og har dialog med Vy, som togoperatør, om dette.

NY: Follobanen og Blixtunellen ble åpnet 12. desember, mens nye Ski stasjon stod klar i august i år.
NY: Follobanen og Blixtunellen ble åpnet 12. desember, mens nye Ski stasjon stod klar i august i år.

Frustrerte reisende

Det spørs om svarene fra Bane NOR blir spesielt godt mottatt hos de reisende i Oppegård. Det er tydelig at frustrasjonen hos mange er høy og at tålmodigheten er på et bunnpunkt.

Da vi mandag kveld ba våre lesere om ferske erfaringer i togtrafikken, fikk vi en rekke frustrerte svar:

Marianne Kraft Nygaard:

– Ikke en eneste togtur fra Greverud har gått helt knirkefritt. Sist uke (husker ikke hvilken dag) var toget bare 2 minutter forsinket, men da vi var på Hauketo var det problemer med en dør. Stod med åpen dør i kulda i ca. 20 minutter. Så det er alltid noe som svikter i disse dager; strøm, sporveksler eller gammelt materiell. I morgen tar jeg bussen!

Solveig Riise:

– Vente 25 min i -12 på et tog som skal gå hvert 15. min. Fikk ikke ett tog i rute forrige uke. Og den neste uken går bare halvparten av togene. Det burde vært satt inn innsatstog i rushtiden. I rushtiden har tilbudet blitt dårligere.

Gunnhild Sveen Andresen:

– Hvordan det har gått? Det har jo stort sett ikke gått eller vært forsinket. Stått blåfrossen og ventet, ventet og ventet og kjent frustrasjon og sinne stige. Totalt upålitelig. Umulig å basere seg på å bruke tog når en f.eks. har som mål å komme seg til og fra jobb i tide. Jeg er blitt bortimot kronisk «forsentkommer» på jobb, og trives særs dårlig med det. Veldig kjedelig å måtte bruke så mye verdifull tid på å komme seg til og fra jobb i Oslo. Buss som blir alternativet, bruker nesten dobbelt så lang tid og proppfulle er de i tillegg. Det oppleves meningsløst og dessuten helt uakseptabelt å betale full pris for en så dårlig vare/tjeneste.

Anne Sofie Tandberg:

– Rene farsen.

Kim Marthinsen Liholt:

– Helt helt håpløst dette får så mange års jobbing og utbedring.

PS: På Oppegård Avis sine Facebook-sider finner du betydelig flere reaksjoner fra våre lesere.

Powered by Labrador CMS