Tyrigrava

TYRIGRAVA I NY DRAKT: Slik vil Tyrigrava se ut i 2021.

Store planer for Tyrigrava

– Vi ønsker å skape blest rundt Tyrigrava, og gjøre den til en perle for motorfolket og lokalmiljøet, sier Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

Publisert

Det var for to og et halvt år siden at KNA, landets eldste bilorganisasjon fra 1907 med sine 31.000 medlemmer, og Norsk Veteranvogn klubb (NVK), landets ledende klubb for kjøretøyer av motorhistorisk interesse med sine 1.300 medlemmer, inngikk en avtale og kjøpte Tyrigrava av Oppegård kommune for 6,5 millioner kroner.

 – Siden den gang har vi drømt om å sette bygningen tilbake til slik det så ut i 1933 da den ble tatt i bruk som den første funkisbygning i Oppegård, sier Børre Skiaker.

Han er også styreleder i Tyrigrava AS, et aksjeselskap som driver med utleie og utviklingen av Tyrigrava.

 

SETTER I GANG TIL VÅREN: – Fasaden til Tyrigrava skal være ferdig oppusset til sommeren. De innvendige arbeidene vil starte våren 2021, sier Børre Skiaker, generalsekretæren i KNA og styrelederen i Tyrigrava AS.
FOR 66 ÅR SIDEN: Dagens bygning i funkisstil ble åpnet i 1933. Eiendommen hadde den første bensinpumpen langs Riksvei 1 (Esso) og Norges første døgnåpne kafé. Bildet viser Tyrigrava i 1953. Slik så bygningen også ut i 1933 da den ble åpnet.

Les også: Bli med på privatvisning på Tyrigrava!

10 millioner kroner

I forbindelse med rehabiliteringsprosjektet har Tyrigrava AS engasjert et av landets ledende interiørarkitektkontorer, Metropolis arkitektur & design AS, som har laget en spennende plan for Tyrigrava.

FØR OG ETTER: Tyrigrava før og etter den totale rehabiliteringen i 2020-2021. Sesongen er over for i år, men fra april-mai neste år vil flere hundre motorinteresserte samles her igjen på tirsdager og onsdager, som er faste treffdager på stedet. Til våren skal metallplatene fjernes fra veggene, muren skal pusses opp og males til den opprinnelige fargen som er en blanding av hvitt og grått,

 

– Tyrigrava vil bli tilbakeført til sin opprinnelige funkisstil, på samme måte som Ingierstrand Bad Restaurant og Ekebergrestauranten ble restaurert med stor suksess, sier Skiaker.

– Tyrigrava vil bli tilbakeført til sin opprinnelige funkisstil, på samme måte som Ingierstrand Bad og Ekebergrestauranten ble restaurert med stor suksess.

Børre Skiaker, generalsekretær i KNA og styreleder i Tyrigrava AS

Han sier at de foreløpige estimatene viser at rehabiliteringsarbeidene vil koste rundt 10 millioner kroner. 

– Hvorfor ønsker dere å investere så mye i denne eiendommen? 

– Ut fra det kulturhistoriske perspektivet er Tyrigrava en viktig eiendom som har hatt en sterk posisjon innen motormiljøet siden 1930-tallet, og det har vært en stor entusiasme rundt dette stedet siden 1950-tallet. Vi ønsker å ivareta historien og forsterke den ytterligere ved å rehabilitere bygningen som har hatt så stor betydning for motormiljøet i Norge, sier Skiaker.

KUNST: Bildet av veggmaleriet i andre etasje på dagens Tyrigrava. Veggmaleriet viser gamle Tyrigraven, som var bygget rundt 1854 og brant ned i april 1932. Opp av asken steg Oppegårds første funkisbygg, Tyrigrava, kort tid etter. Arkitekten var Karl Grevstad.

Les også: Se hva de planlegger for Tyrigrava

Fikk 1 million i støtte

For en måned siden fikk Tyrigrava AS endelig kommunens tillatelse og dispensasjon til tilbakeføring av fasaden, slik at bygningen kan få igjen sitt opprinnelige uttrykk fra 1933.

– Vi gleder oss til å sette i gang med de utvendige arbeidene med fasaden. Arbeidene vil starte til våren og pågå i tre måneder. Metallplatene skal fjernes fra veggene, muren skal pusses opp og males til den opprinnelige fargen som er en blanding av hvitt og grått, sier Skiaker.

FIKK 1 MILLION I STØTTE: Styremedlem i Kulturminnefondet, Kjetil Reinskou, overrekker tildelingsbrev til generalsekretær i KNA og styreleder i Tyrigrava AS, Børre Skiaker.

I dag, onsdag 16. oktober, fikk grunneierne en ny gladmelding, denne gangen om 1 million kroner i støtte fra Kulturminnefondet som skal brukes til tilbakeføring av fasaden, slik at Tyrigrava kan gjenreises som et funksjonalistisk landemerke.

 

– Tyrigrava er et godt eksempel på vern gjennom bruk.

– Bygningen fremstår i dag som sliten, med flere spor etter tidens tann. Det er prisverdig at eierne av Tyrigrava ønsker å tilbakeføre fasaden til sin kjente funkisstil og fortsette å holde kulturminnet tilgjengelig for allmenheten gjennom å videreføre og utvikle bruken. Tyrigrava er et godt eksempel på vern gjennom bruk, sa styreleder i Kulturminnefondet, Tine Sundtoft, i forbindelse med overrekkelsen av tilsagnsbrevet.

STOR DAG: Til stede under tildelingen av tilsagnsbrevet (fra venstre): direktør i Kulturminnefondet, Simen Bjørgen, fylkesdirektør for kultur og kulturminnevern i Akerhus fylkeskommune, Christian Hintze Holm, formann i Norsk Veteranvognklubb, Ola Kleiven, styremedlem i Kulturminnefondet. Kjetil Reinskou, president i KNA, Finn Eirik Eilertsen, samt generalsekretær i KNA og styreleder i Tyrigrava AS, Børre Skiaker.

Børre Skiaker sier de er veldig glad for all den støtten de har fått fra både kommunen og fylkeskommunen, slik at de nå kan sikre Tyrigrava for fremtiden. 

 

Les også: Gamle Mossevei – historisk veistrekning av nasjonal verdi

POPULÆRT MØTESTED: På en onsdagskveld på sommerstid, som er kvelden for MC-folket, kan det være mellom 500 og 1000 motorsykler på utsiden av Tyrigrava. Bildet er fra MC-treffet 21. august 2019.

Flytter hovedkontoret til Tyrigrava våren 2021

– Tyrigrava skal fortsatt være et treffsted for motorfolket, både for enkeltpersoner og klubber, men bygningen skal også brukes til møtevirksomhet og andre formål som ulike selskap og events. Vi har planer om å bruke hele bygningen slik at den ikke forfaller, sier Skiaker.

 

Han sier det er besluttet at KNAs hovedkontor, som ligger på Bryn i dag, skal flytte til Tyrigrava i mai 2021 når hele bygningen er ferdig renovert. NVK skal også ha sitt klubblokale der.

22 ÅR SIDEN: Tyrigrava i 1997.

I tillegg ønsker grunneierne at Norsk Motorcykkel Union (NMCU), en landsdekkende organisasjon for gatemotorsyklister med rundt 10.000 medlemmer og hovedkontoret i Moss, flytter inn som leietaker i nabobygningen på eiendommen.

TYRIGRAVA FOR 12 ÅR SIDEN: Tyrigrava i 2007.

– NMCU har ikke tatt beslutning om dette ennå, men de har heller ikke avvist tilbudet vårt, sier Skiaker.

 

Kafé med uteservering

INSPIRASJON FOR PEISESTUEN: Peisestuen i første etasje skal rehabiliteres og settes tilbake til mer eller mindre original stand.

Tyrigrava var i sin storhetstid Norges første døgnåpne kafé. Dagens kafevirksomhet skal videreføres med uteservering.

– Det blir uteservering med kafé hvor du kan kjøpe kaffe, brus, vafler, is, pølser og hamburgere. Vi kommer også til å samarbeide med Villa Sandvigen. Vi har snakket med både eierne og de som driver restauranten i dag, og de ser positivt til et slikt samarbeid, sier Skiaker.

Peisestuen i første etasje skal rehabiliteres og settes tilbake til mer eller mindre original stand, ifølge Skiaker.

 

I andre etasje blir det resepsjon og kontorer.

UTEOMHUSPLAN: Plassen utenfor Tyrigrava kommer også til å bli modernisert og får en utescene med et skjerm.
INSPIRASJON TIL UTEOMRÅDET.

– Vi ønsker også å tilrettelegge for motorklubber og ulike aktører innen motormiljø samt andre bedrifter som kan holde møter, konferanser, ulike selskap med alt fra bryllup til events og mindre arrangementer her, sier Skiaker.

– Tyrigrava er ikonisk for motorfolk. Den er som Norges svar på ACE Cafe i London.

Utescene og utekino

Det blir også en takterrasse med uteservering med bar. Når det gjelder parkeringskapasiteten, vil den bli som i dag, med plass til cirka 200 biler eller rundt 1000 motorsykler, ifølge Skiaker.

– Plassen utenfor hovedbygget kommer også til å bli modernisert og får en utescene med et skjerm som kan brukes i forbindelse med presentasjoner og produktlanseringer eller som utekino, sier han.

INSPIRASJON.

Starter i mai-juni 2021

De innvendige oppussingsarbeidene kan ikke settes i gang før leiekontrakten med Tyrigrava Kunstnerfelleskap løper ut i mai-juni 2021. Skiaker sier leiekontrakten med kunstnerne er reforhandlet siden KNA og NVK kjøpte eiendommen i 2017.

      Fakta om Tyrigrava:

  • Et viktig kulturminne som vitner om bilismens tidlige historie i Norge.

  • Har i over 70 år vært et kjent utfartssted for MC- og bilmiljøet.

  • Holder til i Gamle Mossevei 55 ved Gjersjøen i Oppegård kommune.

  • Har navnet etter tjærebrenning, noe stedet var kjent for på 1700-tallet.

  • Gamle Tyrigraven ble bygget i 1854, som den første skysstasjon langs Riksvei 1 (Mosseveien), men brant ned i 1924.

  • Ble etablert i 1860-årene som herberge og hvilestue for varetransport til og fra Oslo.

  • Oppegårds første poståpneri ble åpnet på Tyrigrava i 1870.

  • Bygningene brant ned i 1932, men ble raskt bygget opp igjen.

  • Dagens bygning i funkisstil ble gjenåpnet i 1933. Eiendommen hadde den første bensinpumpen langs Riksvei 1 (Esso) og Norges første døgnåpne kafé.

  • Etter andre verdenskrig ble stedet et populært sted for syklende og bilende gjester fra Oslo. Om sommeren var det bading i Gjersjøen, om vinteren skirenn, travløp og skytterstevner.

  • På 1920-1930-tallet var det også mange israce (billøp på isen) i regi av KNA på Gjersjøen.

  • Har siden 1950-tallet vært det mest sentrale treffstedet for MC- og bilinteresserte på Østlandet gjennom sine faste samlingsdager (amcar-treff hver første tirsdag i måneden og MC-treff hver onsdag) i tillegg til enkelte arrangementer i regi av klubbene i helgene.

  • Ble i oktober 2012 solgt for 7,5 millioner kroner av familien Bostad til Oppegård kommune for å forebygge at eiendommen skulle bli kjøpt av en kriminell aktør innen motormiljø. De siste 20 årene før det var stedet drevet av Gerd og Hans Petter Solin.

  • Ble i 2017 solgt av kommunen for 6,5 millioner kroner til Kongelig Norsk Automobilklub (eier 66 prosent) og Norsk Veteranvogn Klubb (eier 34 prosent).

  • Leiekontrakten med foreningen Tyrigrava kunstnerfellesskap, som har leid 495 kvadratmeter i hovedbygningen siden sommeren 2013, er reforhandlet siden oppkjøpet i 2017. Opprinnelig løp leiekontrakten frem til 2024 med mulighet for fem års forlengelse. Kunstnerne har nå kontrakt frem til 2021, med mulighet for å flytte ut på kort varsel. Eierne av Tyrigrava og kommunen prøver nå å finne erstatningslokaler for kunstnerne før kontrakten går ut.

– Opprinnelig løp leiekontrakten frem til 2024 med mulighet for fem års forlengelse. Kunstnerne har nå kontrakt frem til 2021, med mulighet for å flytte ut på kort varsel. Både vi og kommunen jobber nå med å finne erstatningslokaler til kunstnerne slik at de kan flytte ut av bygningen så snart som mulig, før kontrakten går ut. Vi har hatt god dialog med dem og de har stor forståelse for at vi ønsker å ha tilgang til bygget, sier Skiaker.

Han sier arkitektene har jobbet mye med prosjektet og hentet inspirasjonen fra flere steder.

– Tyrigrava er ikonisk for motorfolk. Den er som Norges svar på ACE Cafe i London. Vi ønsker å ta vare på Tyrigravas historie, men samtidig vil vi tilføre noen enkelte elementer fra andre steder, blant annet fra ACE Cafe, sier han.

 

Les også: Smykker seg på «Grava»

Sjekk de nyeste tegningene her

Her kan du se bildeserien som viser tegningene av Tyrigrava i ny drakt:

Powered by Labrador CMS