FORNØYD: MDG-politiker i Oppegård, Jens Nordahl, er storfornøyd med dagens diesel-nekt.
FORNØYD: MDG-politiker i Oppegård, Jens Nordahl, er storfornøyd med dagens diesel-nekt.

– I dag er jeg litt euforisk!

MDGs Jens Nordahl roser Oslo-byrådet for diesel-nekten. Han håper dette får ringvirkninger også på den lokale miljøpolitikken i Oppegård.

Publisert

Kommunestyrepolitiker i MDG, Jens Nordahl, sykler hver dag til og fra jobb i Oslo, og forteller at han i dag opplevde en markant forskjell på veien mot Oslo på to hjul.

– Jeg sykler til og fra byen hver dag året rundt, og i dag merket jeg mye bedre luft enn vanlig. Jeg er ikke et måleinstrument på luftkvalitet, men jeg merket en forskjell i dag, og slik jeg ser det, er diesel-nekten en gavepakke til syklister og ikke minst de mange tusen som går i Oslos gater hver eneste dag, sier Nordahl.

– Et modig valg

Lokalpolitikeren roser sine kollegaer i Oslo, som han mener har tatt et modig valg.

SYKLER HVER DAG: Jens Nordahl sykler hver dag til og fra byen hele året. Her er han fotografert i morgenrushet i dag ved barcode-byggene i Oslo etter det han mener var en langt bedre sykletur enn vanlig.
SYKLER HVER DAG: Jens Nordahl sykler hver dag til og fra byen hele året. Her er han fotografert i morgenrushet i dag ved barcode-byggene i Oslo etter det han mener var en langt bedre sykletur enn vanlig.

– Vi kan trekke paraleller til da Dagfinn Høybråten innførte røykeloven. Dette var, akkurat som diesel-forbudet, et tiltak som skapte mye debatt, men den dag i dag, er det neppe mange som mener dette var galt å innføre. Jeg mener Lan Marie Ngyen Berg og hennes kollegaer har vært modige. De har turt å ta en beslutning som kommer det store flertallet til gode, og som vil gi en bedre hverdag for mange mennesker i byen, ikke minst barn, eldre, astmatikere og de svakeste som sliter med dårlig Oslo-luft, sier han.

Håper på mer

Nordahl håper tiltak som dette kan komme igjen ved senere anledninger.

– På dager med høy luftforurensing, håper jeg dette er et tiltak som er kommet for å bli. Hvert år dør nærmere 180 mennesker i Oslo som følger av komplikasjoner rundt luftforurensing. Det er mange astmatikere, barn og eldre som sliter, og selv om mange som kjører diesel kan få noen utfordringer på slike dager, er jeg ganske sikker på at de forstår innerst inne hvorfor dette gjøres, sier han.

Håper på lokal effekt

Nordahl mener også at tiltaket i Oslo kan gi ringvirkninger lokale her i Oppegård og Follo, men etterlyser mer gass i den lokale miljøpolitikken.

– Miljøpolitikken i Oppegård går litt med museskritt når det burde gått med sjumilsstøvler. Et godt eksempel er et forslag MDG hadde før jul, hvor vi ønsket å inneføre en bompengeordning før jul, slik at vi kunne finansiere en intern bussrute i kommunen som kunne matet folk til togstasjonene. Her ble vi nedstemt, nærmest som vnalig, av Høyre, KrF og Frp som sitter i posisjon. Jeg savner flere modige politikere som tør å gjøre som man har gjort i Oslo nå, og vi bør ta en lokal debatt i forhold til hvilke tiltak vi kan innføre for å få folk over på det kollektive og ta bevisste miljøvalg, sier han.