KJØPEKLAR: Styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk Veteranvogn Klubb håper at foreningen og samarbeidspartner KNA får tilslaget på Tyrigrava.

Ønsker å kjøpe Tyrigrava

Sjekk planene de har for den historiske perlen på Svartskog.

Publisert

Denne uken er det visninger for Tyrigrava, og interessenter stormer til den historiske eiendommen på Svartskog for å titte og melde sin interesse. 

En av dem er styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk Veteranvogn Klubb. På vegne av foreningen og samarbeidspartner Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) har de et stort ønske om å ta over motorfolkets vugge.

6,5 millioner er prisen. Interessen er like stor som kjøpesummer, eller kanskje til og med mer.

– Vi har hatt stor interesse for Tyrigrava en stund. Vi leier lokaler i dag med uviss fremtid, og har et ønske om å eie egne lokaler for en mer langsiktig drift. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at plassen også er av stor verdi for folk som er interessert i motor, sier styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk Veteranvogn Klubb.

Klikk her for å bli med på privatvisning inne og ute på Tyrigrava med megler Stig Reklev i Privatmegleren Kvadrat!

PS! Saken fortsetter under bildet!

Store planer

GAMMEL STORHET: Tyrigrava er en flott bygning, med mye historikk.

Sammen med Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) har de sett på muligheten til å kjøpe det historiske huset på Svartskog. De har mange tanker om hva de kunne tenkt seg å bruke Tyrigrava til.

KJØPEKLAR: Styreformann Bjørn G. Johannesen i Norsk Veteranvogn Klubb håper at de og KNA sammen kan få tilslag på den historiske eiendommen på Svartskog.

– For det første ønsker vi å samle kompetansen til de to foreningene på ett sted, og vi ønsker også å videreføre de mange tradisjonene som har vært på dette stedet. Vi har et ønske om å holde kurs, foredrag og andre tilstelninger her også, samt kanskje å leie ut deler av lokalet til andre med interesse for motor, sier han.

– Dersom vi får hele bygget, har vi et ønske om at Norsk Veteranvogn Klubb skal benytte underetasjen, og at restaurant- og pub-delen skal bli møtelokaler med en veteringavdeling med for eksempel hamburgere, pølser eller annen enkel servering. Annen etasje skal være åpen for bruk og leie for folk som har både glede av det historiske- og dagens motormiljø. På toppen, hvor det i dag er leilighet, har vi tenkt at KNA skal ha kontorer og møtelokaler, sier han.

I DEN GAMLE PUBEN: Her har det blitt tatt mang en halvliter, spist mange måltider og ikke minst blitt utvekslet mange gode motorhistorier.

Mye å gjøre

At Tyrigrava er et sted som trenger mye kjærlighet fra en interessert eier, er det ingen tvil om. Det gamle huset etrenger oppussing, og på innsiden er det mye som trengs å gjøres, eller kan trengs å gjøres. Det ser ikke foreningene på som et stort problem, men det er et spørsmål om pris.

– Spørsmålet man må stille seg er hva slags bruk huset skal ha. Det er klart at skal man ha Aker Brygge-standard på dette, er det veldig mye som må gjøres. VI ønsker heller ikke å ha en slik standard. Vi er tross alt to foreninger og må ta oppussingen etter hvert hvis dette stedet ender i vårt eierskap. Uansett så har vi fått oppgitt at bygget er støpt med armert betong, så det raser i hvert fall ikke sammen, sier han med et smil om munnen.

GAMMEL STORHET: Slik så puben ut for en tid tilbake, da den var i full stand. Det er mye som må gjøres innvendig på Tyrigrava.

PS! Saken fortsetter under bildet!


– Men tross alt så er det viktig å bevare stedet for historiens skyld også. Og nostalgien. Dette er et sted mange har kjennskap til og som har stor betydning for motormiljøene, både før i tiden og i dag, så det er nok kanskje også viktig å bevare det og ikke pusse det opp til det ugjenkjennelige. Men et nytt malingsstrøk kunne kanskje ikke skade. En gang i tiden var stedet faktisk i en lysere gråfarge. Det kunne for eksempel vært aktuelt å male det i den fargen igjen, men det er uansett for tidlig å spekulere i. Først får vi se om vi får tilslaget, sier han.

MANGE MINNER: Klistremerkene på veggen forteller om mye motorhistorikk.

Han forteller rundt historikken til huset.

– Det har skjedd mye på «Grava» oppigjennom årene.plassen også er av stor verdi for folk som er interessert i motor, sier han.

– KNA arrangerte faktisk det første billøpet på isen i Norge på Bunnefjorden i 1912, og på 1930-tallet arrangerte de også billøp på isen på Gjersjøen. Disse to klubbene har til felles med Tyrigrava lang erfaring og historikk med veterankjøretøy og andre kjøretøy, herunder med alt fra motorsykler til busser og biler. Tyrigrava var jo en gammel skyss-stasjon, og oppgjennom den motorhistoriske kulturen på stedet, har det vært ukentlige treff både for Am-Car og for motorsykler. Det er det også i dag, og dette er tradisjoner vi ser med glede på å eventuelt ta del i og bidra til å videreføre, i tillegg til driften av foreningene våre, sier han.

Håper på salg

Han har selv et svært nostalgisk forhold til "Grava", helt siden han kjøpte seg bil for rundt 50 år siden.

– Vi håper vi ender opp med det å få kjøpe stedet. I så fall har vi et ønske om å innvie plassen når vi skal gjenopplive billøpet Rally Oslofjord igjen til neste år, avslutter han.

Powered by Labrador CMS